adidas vs Nike: Kako izgleda još jedan (lifestyle) sudar titana – i to na fudbalskom terenu
adidas vs Nike: Kako izgleda još jedan (lifestyle) sudar titana – i to na fudbalskom terenu

adidas vs Nike: Kako izgleda još jedan (lifestyle) sudar titana – i to na fudbalskom terenu

Večiti rivali i zakleti supranici. Zašto modna scena pravi jasnu distinkciju između sportskih brendova pogotovo kada je reč o kompanijama adidas i Nike, pitate se? Odgovor se nalazi negde u izvornim ideologijama i istorijskim spisima, a priča počinje još u vreme Blue Ribbona i prvih Onitsuka Tiger modela koje je dizajnirao Bill Bowerman.

adidas vs Nike

Long story (not that) short, Bill je bio jedan od osnivača brenda Blue Ribbom Sports zajedno sa legendarnim Philom Knightom. Jasno vam je kuda ova priča vodi, a nakon što je Bowerman prvobitno patike nazvao jednostavno TG-24, kako se 1967. približavala Olimpijada odlučuje da im promeni naziv u TG-Mexico.

Kompanija Onitsuka Tiger nije bila zadovoljna, te se pobeničko ime našlo negde na sredini – Aztec. Inspiraciju su pronašli u meksičkoj istoriji među starosedeocima američkog kontinetnta, međutim ni treća sreća nije pronašla entuzijaste sportske mode. Brend adidas gotovo u istom trenutku lansirao je model koji je asocirao na Onitsuka Spikes patike i nazvao ih – Aztec Gold.

Četvrta i finalna promena Billa Bowermana još uvek je slavila Meksiko i svoj model naziva – Cortez. Patike su dobile ime po meksičkom konkvistadoru Hernanu Cortesu koji je ubio glavnog komandata astečke vojske i time Španci odnose svoju najveću pobedu u Meksiku.

I, zašto je ovo važno?

Zato što nekoliko decenija kasnije adidas i Nike važe za dva najveća konkurenta na tržištu, a upravo su obe kompanije (ponovo) iskoristile svoje strateške moći – u istom pravcu. Naime, Nike je lansirao model kopački koji je inspirisan jednim od najpopularnijih silueta iz sveta (svetske i domaće) pop kulture, a reč je o takozvanim „patikama za trčanje“ iliti Nike TN modelu. Ove kopačke namenjene su ni manje ni više nego Kylianu Mbappeu. A, adidas? Brend adidas je iskoristio svoju zvezdu, te je Messiju namenio najprodavaniji model patika na tržištu čija ideologija u svom izvornom obliku počiva na fudbalskoj estetici. Pogodili ste, u pitanju su Sambe.

Mbappe is a TN boy

Zvezda brenda Nike (a rekli bismo i Dior), Kylian Mbappe predstavio je nove kopačke inspirisane Nike Mercurial TN modelom. Kažu da su ove patika fuzija ultimativnog dizajna Seana Mcdowella i performansi Zoom Air tehnologije. Ove patike neretko su nazivane i Shark Shoe iako je njihova vizuelna manifestacija zapravo inspirisana izgledom repa kita (whale tale), a kopačke čija ideologija se oslanja na omiljenu siluetu britanske ulične kulture uskoro će stići na tržište i to po ceni od 300 dolara.

…and Messi is a Samba boy

Kako se spekuliše, adidas će uskoro predstaviti nove verzije Samba patika i to sa Messijevim potpisom. Međutim, ovo nije novost. Jedan od najuticajnijih fudbalera današnjice već je imao svoje Sambice i to davne 2012. Ovog puta, popularizacija modela je neokontrolisano skočila i Messi će praktično uplivate u lifestyle vode – u kojima nikada nije (dobro) plivao. Bilo kako bilo, priča se da su u pripremi dve verzije, a prema prvim fotografija rekli bismo da je reč o minimalističkom pristupu (re)dizajniranja sa tek primetnim potpisom fudbalera.

Poput Ford va Ferrari, takmičarski duh adidas vs Nike ostaće zapečaćen u istorijskim spisima nezasite modne scene. A, pobednik? Pobednika u ovoj trci nećemo proglasiti jer je uticaj obe kompanije gotovo nemerljiv, a korišćenje hajpa oko dominantnih modela i implementiranje njihovih ideologija u kategoriju fudbalu jedan je od najpromišljenijih poteza na sceni.

Učitati još
Zatvori