Journal preporuka: Roman „Nečovek“ japanskog književnika Osamui Dazaija
Journal preporuka: Roman „Nečovek“ japanskog književnika Osamui Dazaija

Journal preporuka: Roman „Nečovek“ japanskog književnika Osamui Dazaija

Japanska književnost smatra se jednom od najbogatijih i najfascinantnijih književnosti – prvenstveno zbog delikatnog istraživanja ljudskog društva i odnosa koji individua uspostavlja u tom društvu – samim tim reflektivno prikazujući kulturološku i istorijsku pozadinu Japana.

Mart u duhu japanske knjževnosti

Na taj način i ove nedelje nastavljamo s predstavljanjem japanske literarne scene i posredstvom romana Nečovek minuciozno upoznajemo književnika Osamui Dazaija – koji u delimično autobiografski ispisanom romanu zalazi u razorne tunele ljudskog uma.

Tri naličja ljudskog lika

Knjiga počinje tako što neimenovani narator pronalazi tri fotografije i tri zapisa, na osnovu kojih upoznajemo različita lica protagoniste romana Nečovek. Fotografije su zastrašujuće, one svedoče o psihičkom, fizičkom i moralnom propadanju. A tri zapisa baš kao i fotografije zalaze duboko u složenost ljudskog uma i tmurnom, usamljeničkom atmosferom opisuju do kojih je razmera zapravo moguće izgubiti samopoštovanje.

Maska i skrivanje emocija

Pripovedan u prvom licu, što mu daje intimnu liniju, roman Nečovek čitaoce u potpunosti uvlači u svet dvadesetsedmogodišnjaka Obuo Jozoa – koji je gotovo uvek zaokupljen mračnim mislima i osećajem društvene izolovanosti. U najranijem detinjstvu kako bi na neki način prikrio pravu prirodu svoje ličnosti, Obu stavlja klovnovsku masku i sledstveno tome postaje dežurni zabavljač u svetu koji ga okružuje. Obu spretno kroz usiljenu vedrinu i duhovitost maskira nesigurnog i anksioznog dečaka kroz čiju unutrašnjost lebde različiti strahovi. Međutim, postavlja se pitanja: da li je moguće kroz život ići s maskom i šta se dešava u trenutku kada ta maska spadne i ogoli krhku ljudsku prirodu do tančina?

Dublji pad

Nepovezanost književnog protagoniste s ljudima je nepremostiva i kraj prvog zapisa na neki način otkriva da je surovo seksualno zlostavljanje kome je Obu bio izložen i za koje niko od uže porodice nije saznao zapravo doprinelo da Dazaijev književni junak postane nepoverljiv prema ljudima. Na taj način se njegova ličnost razvija u sasvim drugu krajnost i svakim sledećim korakom Obu postaje korak bliži ambisu. Drugi zapis prati put glavnog junaka tokom srednje škole i studija, a poznanstvo s Masaom Horikijem, protagonistu odvodi u svet alkoholizma, prostitucije i marksizma.

Neuspeh marksizma i samouništenje

U marksističkim idejama Obu Jozoa na prvi pogled pronalazi neku svrhu i interesovanje, međutim ispostaviće se da neuspeh marksističke ideologije samo na višem stupnju pravi razdor unutar njegove ličnosti. Dodatno mimoilaženje sa svetom Obu pokušava da ublaži uz alkohol, a spokoj na neki način pronalazi kraj izmučenih žena za jednu noć, koje su baš poput njega zauvek emocionalno oštećenje. Treći zapis donosi svedočanstvo o potpunom samouništenju i književnog nečoveka prikazuje u stanju potpune monotonije bez ikakvih emocija.

Autobiografski delovi u romanu

Osamu Dazai, pseudonim je svetski priznatog književnika koji je rođen 1909. godine kao Suđi Cušima. Odrastao je u prosperitetnoj porodici od ranog detinjstva iskazujući veliku ljubav prema pisanju i književnosti. Bio je vredan učenik, kasnije student. Međutim, sve se izmenilo u trenutku kada je njegov književni heroj, istaknuti japanski modernistički pisac Rjunosuke Akutagava izvršio samoubistvo. Neposredno nakon tog ispostaviće se – sudbonosnog samoubistva, Osamu Dazai svojevoljno polazi stranputicom, zapostavlja studije, odaje se alkoholu, utehu pronalazi u prostitutkama i marksističkoj ideologiji. Uporedo s tim kolokvijalno rečeno, cvetao je njegov spisateljski dar, zahvaljujući kome počinju da izlaze vrlo zapaženi kraći romani.

Život piše romane

Kraj Drugog svetskog rata, propadanje represivne političke ideologije u koju je verovao, Osamu Dazaija gura u novi sunovrat, i on zatim pokušava čak četiri puta da izvrši samoubistvo uvek u paru s nekom ženom. U romanu Nečovek pojavljuju se gotovo istovetne scene koje su se odigravale u realnom životu poznatog književnika. Stara izreka „Život piše romane“ u slučaju japanskog književnika ispostavlja se kao istinita, jer upravo nakon objavljivanja romana Nečovek 1948. godine, Osamu Dazai zajedno sa svojom ljubavnicom Tomie Jamazaki odlazi u smrt – a nekoliko dana kasnije pronalaze njihova isprepletena tela na dnu kanala, čime se teatralno završava teskobna životna priča tragičnog književnika.

Japanski književnik Osamu Dazai via @chiri.kuma

(Ne)čovek

Ova knjiga predstavlja životno putovanje jednog (ne)čoveka, putovanje puno straha, nesigurnosti. Nečovek u ovom romanu zapravo jeste običan čovek koji samo ne uspeva da razume društvene protokole i na taj način ostaje marginalizovan. U vreme kad je objavljen roman Nečovek malo se znalo, a još manje pričalo o mentalnim bolestima.

(Ne)čovek danas

Danas se Nečovek smatra pravim remek-delom japanske književnosti, a u prilog tome govori i činjenica da upravo poslednji roman koji je za života napisao Osamu Dazai, zauzima drugo mesto na listi najprodavanijih romana u poslednjih trideset godina u Japanu.

Foto: Unsplash, Instagram

Učitati još
Zatvori