Journal recenzija: “Prima Facie” – prvi smo pogledali i evo utisaka (bez spoilera)

Prima Facie je zaista nesvakidašnja predstava po mnogo čemu. Premijerno izveden večeras 26. januara u Bitef teatru. Po brodvejskom principu ograničenog igranja Prima Facie pred beogradskom publikom biće na sceni Bitef teatra – samo u februaru! Journal donosi ekskluzivno prve utiske, naravno bez spoilera. Izvođenja su predviđena za 7, 8, 18, 23, 24, 27 i 29 februar, te vas pozivamo da obezbedite ulaznice na vreme.

Prima Facie – prvi utisak

Ime predstave Prima Facie, u prevodu sa latinskog znači “na prvi pogled ili na osnovu prvog utiska”. U pravnom smislu označava krivicu koja tek treba da se dokaže. “Očigledna krivica” u slučajevima seksualnog nasilja odnosno istina koju žene žive, poništava se uz pomoć advokata koji u procesu dokazuju da je žrtva, kao saučesnik, sama kriva za zločin. Suđenja stoga donose i javno omalovažavanje žrtve. Iako zasnovan na postulatima iz perioda kada su žene bile doslovno vlasništvo, prisutan je u različitim oblicima svuda u svetu.

Tesa Ensler je uspešna, mlada advokatica koja je izuzetno uspešna u oblasti krivičnog prava. Radi kao branilac, a njeni klijenti su često i okrivljeni za seksualne delikte. Kada i sama doživi seksualno nasilje koje nije lako definisati, ona se suočava sa svim manjkavostima pravnog sistema čija je zastupnica. Komad se bavi duboko patrijarhalnim poimanjima moći, zakona, etike i morala, preispitujući ih bez obzira na rezulate sudskih odluka.

prima facie bitef teatar maša dakić journal recenzija
prima facie bitef teatar, foto: marko krunić

Prima Facie u Beogradu

Monodrame su uvek izazovni komadi i zato su najčešće posebno vezani za ličnost izvođača. Prima Facie u Beogradu izvodi Maša Dakić koja već godinama živi u Njujorku i nemamo često priliku da je vidimo na ovdašnjoj pozorišnoj sceni. Prema njenim rečima, onog momenta, kada sam je pre dve godine videla tekst, znala je da će pronaći način da ga se “dokopa” kako bih ga podelila na sceni. Tako je Maša postala i jedna od producentkinja ovog izuzetno zahtevnog komada. Zajedno sa višestruko nagrađivanom rediteljkom Anjom Sušom krenula je u veoma neizvesno putovanje

”Posebno bih volela da se među gledaocima nađu sudije, advokati, pripravnici, studenti prava, veštaci sudske medicine, psiholozi, sociolozi – ljudi koji mogu sistemski da menjaju stvari – kao i muškarci i mladići i žene i devojke koji mogu svojim primerom, hrabrošću i prepoznavanjem – da menjaju međuljudske odnose”. Maša Dakić, izvođačica i koproducentkinja predstave

I istina je – na predpremijeri je zaista bilo puno stručnjaka i stručnjakinja koje se profesionalno bave zaštitom ljudskih prava na različite načine i u različitim oblastima. Štaviše, nekoliko ogromnih advokatskih kancelarija podržalo je produkciju predstave. Naravno, bilo bi odlično da poput iskustva u UK ova monodrama postane deo kampanje za edukaciju mladih devojaka o pristanku u emotivnim i seksualnim odnosima. Da podsetim, u Srbiji postoji inicijativa “Mogu da neću” koja se bavi pitanjem pristanka za veoma mlade devojke.

prima facie, bitef teatar, foto: marko krunić

Naši prvi i drugi utisci

Monodrama je klizav teren za svakog autora. Pisali smo o Petrijinom vencu Mirjane Karanović koja nastaje 40 godina nakon filmskog teksta kao spomenik. I upravo tako, monodrama veoma često obeležava teme koje su izvođaču-koautoru intimno važne. Iz najave smo znali da je Maši Dakić predstava bila bitna – te je pored izvođačkog i autorskog umeća ovde i koproducentinja što je mač sa dve oštrice. Naravno da smo strepili da li će se Maša snaći u svim ovim ulogama, sama na sceni u dvosatnoj predstavi veoma pristupa.

Ispočetka

Predstava počinje u vrlo minimalističkoj sceni Marije Mitrić uz kontrastno raskošan kostim Maje Mirković, jedne od najizuzetnijih autorki kostima.
Pre reči sledi pokret (Damjan Kecojević) i ton odnosno muzika (Adde Huumonen) koji će biti izuzetno važni i nadalje slikajući atmosferu i likove tako da je teško poverovati da je Maša Dakić u svakom trenutku jedina na sceni.

Od kada prvi put progovori Maša nas veoma ubedljivo vodi kroz zapreteni svet prava. Za nas koji nismo pravnici, povremeno je veoma teško shvatiti finese, posebno ako se imaju u vidu razlike između našeg i anglosaksonskog pravnog sistema. Boljem razumevanju doprinosi odličan prevod (Biljana Popmijatov) kao i učešće stručnih saradnica (Mirjana Milović i prof. dr. Vanja Bajović).

Prima Facie ima veoma impresivnu minimalističku scenu foto: Journal

Komad sa tezom

Režirati “komad sa tezom”, izuzetno je teško i ograničavajuće za svakog autora jer se pitamo – šta će nam Prima Facie doneti osim onoga što već znamo o nepravdi unutar pravosudnog sistema. Sve već znamo – stoga nema ni spoilera.

U beogradskoj interpretaciji teksta Anja Suša bira da odbaci matricu triler zaplet u kojoj se traga za rešenjem. Umesto toga ona je posvećena minucioznoj transformaciji unutar lika Tese Ensler i odnosu ličnog i profesionalnog, pa i političkog. I taj “put heroine” i na ličnom i na profesionalnom planu donosi saznanja koja grade neizvesnost, novost i nadu u situaciji koja nam je od početka jasna – i bezizlazna.

Telo kao dokaz

Glavna junakinja je istovremeno i “telo kao dokaz” i detektivka, odnosno pravnica koja (ne)uspeva da nađe izlaz iz lavirinta pravnog sistema. Maša Dakić je ispravno odabrala ovaj tekst i ovu ulogu prema svom raskošnom talentu i zavidnoj fizičkoj formi za veoma mentalno, emotivno i fizički zahtevnu režiju Anje Suše. Iako snažan i na momente grub komad (kao što je grub i pravni sistem), paradoksalno pred gledaoce ogoljava osećanja i izvođačice na sceni, ali i sopstvena, osećanja posmatrača. Dva sata je dugo, ali i neophodno da se ostavi prostora turbulentnim doživljajima i njihovom procesuiranju.

Kraj (koji nećemo otkriti) svakako nije katarzičan ni zaokružen. Bez obzira na izuzetne razlike u rodu, obrazovanju, statusu publike, različitom kontekstu iz koga dolaze, verovatno najveći kvalitet ove drame je njena komunikativnost i potencijal da deluje u vanpozorišnoj stvarnosti. Katarza je pomerena van predstave, unutar aplauza koji traje gotovo deset minuta.

Reč autorke

Suzie Miller je australijska dramska spisateljica veoma neobične biografije. Naime, ona je posle studija imunologije i mikrobiologije završila prava i dugo radila kao zaštitnica ljudskih prava pre nego što je završila dramske umetnosti. Zanimljivo je da se i sva njena dramska dela bave povredama ljudskih prava. Njena poslednja drama bavi se životom velike Ruth Bader Ginsberg, sudinice vrhovnog suda u SAD koja je u zakonodavstvo uvela pojam rodne diskriminacije. Pored mnogih prestižnih nagrada, 2023. godine je za predstavu Prima Facie dobila Laurence Olivier nagradu za najbolju novu dramu.

Suzi Miler, autorka Fotografija: Sarah Hadley

„Sve svetske produkcije Prima Facie su neverovatno uzbudljive, u smislu da se svaka od njih obraća drugačijoj, svojoj publici, i nude – i zabavu – i pravno ispitivanje sistema i načina na koji se oni ponašaju prema ženama. Lično sam posebno dirnuta reakcijama publike koje su istovremeno emotivne, ali i otvorene za razgovor o iskustvima žena nakon predstave. Svaka produkcija je drugačija, i svaka me dodatno inspiriše.“ Suzie Miller, autorka teksta

Jodie Comer dobila je nagradu na 76. Tony Awards ceremoniji 2023, foto: Wiki

Prima Facie u svetu

Prima Facie je jedna od recentnih drama Suzie Miller. Premijerno je izvedena 2019 godine u Stables teatru u Sidneju u režiji Lee Lewis. Usledilo je još nekoliko uspešnih australijskih izvođenja. U Londonu, premijerno je izvedena 2022. godine u Harold Pinter teatru na West Endu, i to je izvođenje donelo čak dve nagrade Laurence Olivier. Prima Facie je nagrađena za najbolju dramu i najbolju žensku ulogu Jodie Comer (Killing Eve). A nakon izvođenja u 2023.  na Broadwayu Jodie Comer za istu ulogu dobila je i prestižnu Tony Award na Broadwayu. U toku 2023. godine najavljena je i filmska premijera u britanskoj produkciji u režiji BAFTA laureatkinje Susanne White (Billions, Masters of Sex, Boardwalk Empire), dok će glavnu ulogu tumačiti Cynthia Erivo (Bad Times at the El Royale, Pinocchio).

Pored anglosaksonskog područja Prima Facie do sada je izvedena i u Turskoj, Španiji, Islandu, Novom Zelandu, Nizozemskoj i Nemačkoj.

P.S. Predpremijera

Predpremijera je organizovana kao humanitarni događaj posvećen radu Viktimološkog društva Srbije. Sav prihod od prodatih karata pomoći će rad ove organizacije. Biće organizovana obuka i edukacija osoblja Službe, kako bi se još efikasnije pružala podrška svima koji su pretrpeli seksualno nasilje. Sredstva će biti upotrebljena za hitne potrebe žrtava i članova njihovih porodica koji se obrate organizaciji.

Viktimološko društvo Srbije predano se bavi pružanjem pomoći i podrške žrtvama različitih povređujućih ponašanja, uključujući i seksualno nasilje. Ukoliko znate nekoga kome je potrebna podrška ili želite da direktno doprinesete radu ove organizacije možete kontaktirati:

Ismeta Mujezinovića 21, Beograd

Telefoni

011 2288040