Pogledali smo Almodóvarov film „Susedna soba“ – ovo su naši (spoiler free) utisci
Konačno je stigao i taj dan – film Susedna soba (engl. The Room Next Door) Pedra Almodóvara premijerno je prikazan. Ovogodišnji dobitnik Zlatnog lava na Filmskom festivalu u Veneciji otvorio je jubilarni 30. Festival autorskog filma (FAF) i izazvao veliko interesovanje publike. Ulaznike za večerašnju premijeru u mts Dvorani rasprodate su u rekordnom roku – i ubrzo je najavljena i druga projekcija i to istog dana. Brojni filmofili željno su iščekivali ovogodišnji FAF, koji traje do 29. novembra. Razloga za to je mnogo – a jedinstvene filmske priče, originalna i relevantna autorska dela evropske i svetske kinematografije, te društveno bitne teme samo su neki od njih.
Film Susedna soba delo je slavnog španskog reditelja, Pedra Almodóvara, koji potpisuje scenario i režiju. Film je zasnovan na romanu What Are You Going Through Sigrid Nunez, dok iza produkcije stoje Agustín Almodóvar i Esther García. U glavnim ulogama su Julianne Moore i Tilda Swinton. Ostalu glumačku podelu čine John Turturro, Alessandro Nivola, Juan Diego Botto, Melina Matthews, Victoria Luengo i drugi. Bitno je napomenuti i da je Susedna soba prvi koji je Almodóvar snimio na engleskom jeziku. Mi smo ga pogledali – i donosimo naše, sveže utiske.
Dugoiščekivani film
Najnoviji film Pedra Almodóvara izazvao je veliku pažnju kritike i publike. Razlog za to svakako je i činjenica da je prvi snimljen na engleskom jeziku – mada je, priznaćete, svaki njegov film onaj kom se filmofili raduju. Da je Pedro voljen dokazuje i činjenica da je njegova knjiga Poslednji san bila jedna od najiščekivanijih. Almodóvar je spojio 12 do sada neobjavljenih priča u novo delo (auto)fikcije.
U knjizi, on se osvrće na period od kasnih šezdesetih, sve do danas. Knjiga pruža uvid u kreativni um ovog reditelja, te služi i kao masterklas pripovedanja. Upravo zbog toga što je ovo delo autofikcije, čitalac se dublje upoznaje sa načinom na koji Almodovar piše, ali i režira. Knjiga bi veoma lako mogla da se pretoči u scenario – kratke priče pune su imaginacije, morbidnosti i (crnog) humora, svojevrsnih Pedrovih pripovedačkih pečata. Dok (i ako se ikada) knjiga ne pretoči u film, mi se vraćamo delu Susedna soba.
Susedna soba
Priča o prijateljstvu, ali i o teškim odlukama
Susedna soba istražuje duboke veze prijateljstva, fokusirajući se na odnos između dve žene, koje tumače Julianne Moore i Tilda Swinton. Susedna soba je priča o prijateljstvu, ali i o teškim odlukama. Ovo delo Oskarom nagrađenog reditelja Almodóvara istražuje obnovljeno prijateljstvo između Ingrid (Oskarovka Moore) i Marte (Oskarovka Swinton), nekadašnjih bliskih prijateljica čiji su putevi vremenom krenuli u različitim pravcima. Ingrid, autorka knjiga autofikcije i Marta, ratna reporterka, ponovo se susreću — a Marta se suočava s smrtonosnom bolešću.
Film istražuje duboku, emotivnu dimenziju prijateljstva, pokazujući kako Ingrid uči da bude uz Martu u njenim najtežim trenucima, prepoznajući i prihvatajući smrt. Swinton i Moore nose celu težinu filma, osvajajući publiku svojom izvanrednom glumom. Susedna soba istražuje ne samo snagu prisutnosti i saosećanja, već i umetnost slušanja, ostavljajući gledaoce da razmišljaju o pitanjima o životu, smrti i neizbrisivim vezama koje oblikujemo tokom života.
Behind the scenes
Zahvaljujući FAF-u, Journal tim dobio je priliku i da zaviri iza scene snimanja filma Susedna soba. Kao što znamo – proces nastanka filma uvek počinje mnogo i pre nego se postavi filmski set i izgovori: Akcija! Tome prethodi studiozni rad na scenariju, odabiru kastinga, lokacija, izradi kostima, scenografije, čitajuće probe… Ukratko, brojnim elementima koje kompleksan kreativni proces kakav je rad na filmu zahteva. No, prava magija kojom se otvaraju vrata i zakoračuje u imaginarni svet filmske umetnosti dešava se u kadru.
Almodóvar je autor koji je tokom višedecenijske karijere izgradio prepoznatljiv vizuelni identitet i poetiku. Već prva oficijelna najava filma Susedna soba posvedočila je da njegov snažan autorski pečat ne poznaje jezičke barijere. U ovom ostvarenju Almodovar nas vodi kroz priču o prijateljstvu. O sudbinama likova koje ukazuju na prolaznost života, prihvatanje smrti i odnosima koje gradimo tokom života.
Majstori glumačke (i rediteljske) profesije
Iako dosadašnji Almodóvarov filmski opus vezujemo za njegove muze poput Carmen Maure, Victorie Abril ili Penélope Cruz, ostvarenje Susedna soba donosi saradnju sa Julianne Moore i Tildom Swinton. Nagrađivane glumice koje su svetsku javnost osvojile zapaženim ulogama u brojnim ostvarenjima, dele kadrove uz Almodóvarovu direkciju i interpretiraju emotivnu priču o obnovljenom prijateljstvu.
Da su Julianne Moore i Tilda Swinton bile na visini glumačkog zadatka, posvedočio je i sam reditelj. Almodóvar je povodom novog ostvarenja rekao: U mojim filmovima se mnogo priča. Među svim narativnim elementima (svi su važni i u sve sam potpuno uključen), glumci su ti koji pričaju priču. U ovom filmu Swinton i Moore nose težinu celog filma na svojim ramenima – i to spektakularno. Imao sam sreće da su obe odigrale pravu glumačku majstoriju. Tokom snimanja, u nekim trenucima, i ekipa i ja smo bili na ivici suza dok smo ih gledali. Bilo je to veoma emotivno snimanje, i na neki način, osećam se blagosloveno što sam bio deo njega.
Naši utisci
Stilski govoreći, nemoguće je da ne prepoznate da je reč o filmu Pedra Almodóvara. Boje (čuvena, snažna crvena i u ovom filmu je veliki deo) enterijeri, moda, luksuz i briga o detaljima – sve što volimo kod Španca, ali ovoga puta smešteno u Njujork i Vudstok. Ljubitelji umetnosti sigurno će uživati u ovom filmu – reditelj je mnogo inspiracije pronašao u slikama Edwarda Hoppera – neki kadrovi kao da su oživeli iste.
Film je jednostavne premise, ali originalan i pun suptilnih, kao i onih manje suptilnih, osvrta na svet u kom živimo i globalne probleme – o tome malo kasnije. Ingrid saznaje da njena prijateljica, sa kojom je izgubila kontakt, boluje od raka. Kada joj se javi, godine koje su provele jedna bez druge se brišu i njihov odnos je prirodan, iskren. Možda baš zbog tog izgubljenog kontakta i distance, pak Marta od Ingrid traži jednu stvar – da bude uz nju, fizički i mentalno. Ingrid i Marta dele istu ideologiju, poglede na svet – a i ljubavni životi su im slični – obe su bile sa istim čovekom, Damienom (John Turturro). Sve ove činjenice su bitne, ali i nisu.
Tema majčinstva je, ponovo, nešto sto je veoma snažno izraženo u ovom filmu (ipak je reč o Almodóvaru).
Ipak – i to je prikazano na jedan nov – i veoma realističan način. Majčinski gen, samostalnost, odgovornost – na ovaj način Pedro je u Susednoj sobi prikazao njegovu omiljenu temu. Roditelji su samo ljudi – podseća nas reditelj. Kada naučimo da ih tako posmatramo, brojne dileme prestaće da nas muče, a brojne greške biće oproštene. Kako i da ne oprostimo, kada toliko ličimo na njih?
Najsvežiji utisci govore da je ovo film kom zaista možete da se prepustite.
Da se osećate kao da ste deo razgovora likova – razumeći brojne, čak i suprotstavljene perspektive. Upravo to je ono što nas je pomalo iznenadilo u filmu Susedna soba. Njegova ozbiljnost je hitnija nego u nekim pređašnjim ostvarenjima – možda zbog toga što i sam reditelj sazreva? Pitanje je. Ipak, baš kada pomislite da je film možda i suviše ozbiljan, melanholičan, Pedro vas iznenadi. Iznenadna šala koju svi tako dobro razumeju, savršeno uklopljena u razgovor, kao da prisluškujete razgovor ljudi koje znate – to je umeće Almodóvara.
Moramo primetiti i da je, za razliku od nekih drugih ostvarenja, početak filma pomalo spor. Ipak, nešto manje od dva sata filma brzo prolazi kada se prepustite priči kroz koju vas vode likovi – a da niste ni svesni da ste to učinili. Reditelj je na odličan, dostojanstven i humani način prikazao jednu komplikovanu, osetljivu temu. Kroz priču o dvema prijateljicama, uspeli smo da ih spoznamo kao takve, ali i kao individue. Individue koje mogu da se osvrnu na Njujork osamdesetih, na mladost i početke u novinarskoj industriji u nekom drugom svetu.
U današnjem svetu, sve je drugačije.
Suptilnost i humor sa kojim je to ispričano su izvanredni. Više nije moguće imati personalnog trenera koji radi svoj posao, a da isti ne bude optužen za prevazilaženje granica pristojnosti. Više se ne možemo radovati snegu – jer pada u aprilu. Ptice divno pevaju, ali i izumiru. Klimatske promene velik su deo ove filmske priče i nešto o čemu reditelj mnogo razmišlja. Baš zbog toga, uspeo je da bitnu temu prikaže uz dozu humora – kako to najbolje i ume. Na kraju, poruka filma jeste – izbor. Izbor kao ultimativna sloboda, kao nešto što treba da koristimo – smisleno i odgovorno. Izbor sadržaja koji upijamo, razgovora koji vodimo, partnera, prijatelja… Moćne teme ispričane su ritmično, melanholično – a opet optimistično. Jednostavnost kadra otvorenih (i zatvorenih) vrata susedne sobe retko ko bi mogao tako snažno da naboji emocijom, kao što je to učinio Pedro Almodóvar.
Foto: Susedna soba / FAF promo