

Možda najneobičniji trend u savremenoj lepoti danas jeste – umor. U trenutku kada TikTok neprestano proizvodi nove mikro-estetike. Od strawberry do latte girl izgleda, pa u nedogled – sve je više onih koji biraju da ne prikrivaju tragove iscrpljenosti. Podočnjaci, natečenost, tamni krugovi i razmazana šminka postali su oznake stila, gotovo manifest protiv digitalno uglađenih normi. Iako se čini kao još jedna prolazna faza u beskonačnom ciklusu viralnih trendova, tired girl estetika u sebi nosi dublje značenje – i sociološko, i filozofsko.
Lepota umora
Estetika umornog lica funkcioniše kao svojevrsni komentar savremenog stanja sveta. U vremenu kolektivne iscrpljenosti (ekonomske, emocionalne i estetske) ideja da izgledamo odmorno postaje paradoksalna. Umor je univerzalno iskustvo koje se sada vizuelno artikuliše, kao da modna i beauty industrija prvi put priznaju ono što svi osećamo. U tom kontekstu, lice bez korektora i besprekornog tena deluje iskrenije od idealizovane kože bez pora. Ono odražava stanje duha epohe, ali i zasićenost od performativnog savršenstva. Na društvenim mrežama sve češće se pojavljuju fotografije i tutorijali koji slave tamne kolutove, natečenost i tragove nespavanja – ne kao znak nege, već kao estetski izbor.
Biologija, kultura i otpor perfekcionizmu
Kao i brojni trendovi, i ovaj ima više slojeva. Na biološkom nivou, podočnjaci i natečenost prirodna su pojava – rezultat genetike, starenja i gubitka kolagena. Međutim, decenijama su bili tretirani kao estetski nedostatak koji treba ukloniti, bilo šminkom, bilo hirurškim zahvatima. Tired girl estetika odbacuje tu logiku, vraćajući vrednost onome što je biološki stvarno. S druge strane, trend ima i kulturološku dimenziju. On je reakcija na opsesiju savršenstvom koja dominira od pojave clean girl estetike – sterilnog, minimalističkog izgleda koji zahteva disciplinu i ulaganje. Novi ideal, suprotno tome, dopušta da lice nosi tragove života, noći i vremena. Estetika umora, paradoksalno, deluje oslobađajuće. Neuredno i nesavršeno postaju legitimni izrazi lepote.
Estetika iscrpljenosti i pop-kultura
Simboli ovog pokreta već su vidljivi. Léa Seydoux, sa svojim prirodnim podočnjacima i blago natečenim pogledom, postala je svojevrsna muza ovog trenda – kao francuska verzija umorne elegancije. U pop-kulturi, Charli XCX i Gabbriette Batchel oličavaju noćni hedonizam, razmazani ajlajner, sjaj kože koji podseća na znoj posle plesa, i pogled koji govori da je noć bila duga. Tired girl estetika postaje spona između dekadencije i autentičnosti. U njemu se prepliću tragovi uživanja i truda, iscrpljenosti i ponosa. U tom smislu, trend ne slavi umor kao stanje, već kao simbol – znak da smo prisutni, da živimo i da nismo savršeni.
Komodifikacija autentičnosti
Naravno, i ovaj trend nosi svoju kontradikciju. On je istovremeno i čin oslobađanja i novi oblik komodifikacije. Brendovi su već prepoznali njegov potencijal. Tako je Rhode lansirao Pocket Blush nijanse Sleepy Girl i maske za podočnjake kao marketinški odgovor na umorni izgled. Time se autentičnost, paradoksalno, pretvara u još jedan estetski proizvod. Pitanje koje se time otvara glasi: da li je moguće da čak i umor postane stil, a ne stvarnost? Plastičnije rečeno, kada iscrpljenost postane poželjna, gubi li se njena istinska poruka o otporu perfekcionizmu?
Foto: Instagram (@laravioletta, @charli_xcx, @gabriette)




