

U stilskoj mitologiji postoje određeni luksuzni predmeti od značaja, oni koji ukazuju da ste dovoljno na ti sa trendovima dovoljno da izaberete nešto čemu bi se lagano prišila kulturološka etiketa timeless.
Zatim dolaze legende: ti još ređi komadi koji uz dobar ukus sugerišu i pripadnost odabranom društvu jer nije kao da možete da ih kupite bilo gde i bilo kad. A onda postoji ova tašna – ne samo što je Birkinka, nego je i pripadala Jane, koja je definicija modnog vlažnog sna. Rame uz rame sa haljinom od tragedije Marylin Monroe i slingback sandalama koje u Doručku kod Tifanija Audrey stalno traži pod krevetom. Izgrebana, izlepljena nalepnicama, sa kaišem za rame koji nikad nije primenjen u proizvodnji, sada konačno odlazi pod čekić na aukciji kod Sotheby’sa. Majka svih statusnih simbola, spremna da promeni vlasnika posle 40 godina od trenutka kada je tokom jednog avionskog leta na visini od 10.000 metara rođen pojam tihog luksuza, deceniju ili dve nakon što su počeli da se rađaju TikTokeri što vole da rabe tu frazu.
Modni fanatici, kolekcionari i duhovno nastrojeni Jarčevi – rastegnite svoje limite za licitaciju.
Originalna Birkin torba, koju je Jane nosila onako kako obični smrtnici nose platnene cegere iz supermarketa, na prodaju je prvi put posle 25 godina. Nije sjajna. Nije nova. (Zamislite užas!) Ali ima prestiž kakav nijedan novi model ne može da ponudi. Ovo je modna relikvija koja budi sve asocijacije na Torinsko platno, samo francusko i nosivo. Prema rečima aukcijske kuće Sotheby’s, torba je predstavljena tačno onakva kakva je bila poslednji put kada ju je Jane koristila. To znači: sa svim ožiljcima, patinom, i možda još uvek pokojom zalepljenom nalepnicom iz njenih aktivističkih dana.

Torba je bila izložena u sedištu Sotheby’sa u Njujorku prethodnih dana.
Sada se prebacuje (bez otkrivanja načina zbog bezbednosnih razloga) u galeriju kuće Sotheby’s u Parizu, gde će biti prikazana od 3. do 9. jula. Ne postoji javno objavljena procena koliko bi ova torba mogla da dostigne na licitaciji.
U ovoj fazi, informacije o procenjenoj vrednosti delimo isključivo s potencijalnim kupcima, rekla je Njujork Tajmsu Morgane Halimi, globalna direktorka sektora torbi i mode u Sotheby’su. Očigledno je da je ovo jedinstven primerak, potpuno izdvojen iz sveta ostalih torbi, pa čak i ostalih Birkin modela. Mi redovno obaramo rekorde na aukcijama s Birkin torbama. Ova se predviđa kao jednako jedinstvena kao Dianin džemper ili nošeni NBA dres. Vredna je zbog onoga što jeste – i svega što joj se desilo.
Anegdota o njenom nastanku postala je omiljena poštapalica stvarne fashion fikcije.
Birkin je letela Air Franceom iz Pariza za London, unapređena u prvu klasu, dok joj se stara, ofucana pletena korpa – njen zaštitni znak – raspadala pod teretom: novčanika, ključeva, vizitkarti, pelena, cigareta i naočara. Pored nje sedeo je Jean-Louis Dumas, tadašnji izvršni direktor Hermèsa. Birkin i Dumas započeli su razgovor o tome kako joj je potrebna torba koja može da stane sve što nosi – i zajedno su na kesici za mučninu skicirali ideju. Torba je imala dve drške, nalik tote modelu, i podsećala je na umanjenu verziju Hermèsovog modela Haut à Courroies. Ta prilagođena torba postala je prototip Birkin torbe, nazvane po njoj.
Ova originalna torba se u više stvari razlikuje od komercijalnih verzija.
Njene dimenzije su jedinstvene: visoka je nešto manje od 36 cm, a duboka skoro 40 cm; kaiš se ne može skinuti; metalni delovi su od mesinga; unutrašnji rajsferšlus dolazi od drugog proizvođača; zakivci na dnu su drugačijeg oblika. Izložena je u njujorškom Muzeju moderne umetnosti 2017–2018, kao deo postavke Items: Is Fashion Modern?, a zatim i 2020. u londonskom muzeju Victoria and Albert u okviru izložbe Bags: Inside Out.
Sotheby’s ju je prikazao u svojim pariskim galerijama u oktobru 2024, i u hongkonškom Sotheby’s Maisonu u aprilu 2025. Hiljade posetilaca došle su da vide torbu, kaže Halimi. Jane, koja je preminula u julu 2023, posedovala je ukupno pet Birkin torbi, od kojih je jedna prodata 2021. na aukciji za oko 160.000 dolara. Ovaj prototip, s dodatnom vrednošću činjenice da je prvi, Jane je donirala na humanitarnu aukciju za borbu protiv side u oktobru 1994. Ponovo je prodat u maju 2000. na aukciji kuće Poulain-Le Fur, kada ga je kupila Catherine Benier, poznata kolekcionarka i vlasnica vintage butika Les 3 Marches de Catherine B u Parizu, po neobjavljenoj ceni.

Kupovina prve Birkin torbe od Hermèsa bio je moj san kao kolekcionarke, iskrena je Benier.
Navodi da je čula za aukciju 1994, ali nije učestvovala – i da je bila odlučna da pobedi na onoj dvehiljadite. Dobila sam torbu posle žestokog nadmetanja između mene i stranih kupaca… Ona je dragulj moje kolekcije. Benier je čuvala torbu u skladištu, ali publika koja ju je videla tokom jesenjih izložbi uticala je na njenu odluku da je proda. Kolekcija vredi samo ako se deli, napisala je. Veruje da će torba oboriti rekorde, ali ne navodi očekivani iznos. Pre 25 godina, kada sam je kupila, već je bila najskuplja torba na svetu, napisala je. Svi ovi elementi hrane legendu prve Birkin torbe, pa cena svakako postoji. Ali kolika je? Ova torba je predmet čitavog jednog života. To je legenda, ikona. A da li legenda ima cenu? Svakako.

Ali koga možemo zamisliti da se otima za ovaj istorijski komad?
Kim Kardashian, naravno, prva je u redu. Žena koja je kupila Dianin krst od ametista zna šta znači posedovati modnu relikviju. Očekujte da ponudi diskretno, anonimno, i da se torba pojavi u crno-belom Vogue editorijalu. Potom Beyoncé, kolekcionarka arhivskih komada i kraljica odevne semantike, mogla bi ovu torbu da upari s lanenim odelom na jahti negde iza Hvara, bez opisa na Instagramu i bez ijedne reči.
A tu je u oštroj konkurenciji i Zendaya, modna kameleonka i proročica crvenog tepiha.
Zamislite je kako izlazi iz limuzine na premijeri, u Muglerovoj arhivi i sa ovom torbom u ruci. Feed bi se raspao u paramparčad. Twitter bi eksplodirao. Law Roach bi zaplakao od sreće. Ako mene pitate, prvoklasan zaplet u priči bi bilo da to ipak bude Phoebe Philo, u svom tihom ali vrlo pažljivo osmišljenom maniru. Ona bi je možda videla kao muzejski eksponat. Ne za nošenje (sačuvaj bože!) već za staklenu vitrinu, klimatizovanu, kao inspiraciju za sledeću kolekciju u tonovima umorne karamele i sivog optimizma.
A zašto to ne bi bio muškarac?
Harry Styles, modni anarhista, možda bi je poneo na turneji samo da pokaže da i relikvija francuskog ženstvenog šarma može da ide uz šljokice i šortseve. Ko god da je osvoji, neće samo kupiti poželjnu torbu. Kupuje mit. Kupuje značenje. Kupuje deo stila Jane Birkin, žene koja nikada nije želela da bude ikona, i upravo zato to jeste postala. Ironično, torba koja nikada nije bila zamišljena kao modna svetinja, postala je najcenjeniji predmet našeg vremena.
Postoji izvesna poetska pravda u tome da jedino što može biti poželjnije od nove Birkinke bude ona koja izgleda kao da je videla i bolje dane.
Od toga da vas u najbližem Hermès butiku smatraju dovoljno VIP mušterijom da vam ponude i najređu boju bude važnije da vas u aukcijskoj kući prepoznaju kao kupca od poverenja. I dok je ostatak sveta donedavno bio zaintrigiran tašnom istog oblika iz Walmarta za male pare – oni što se nadmeću za Janeinu (bukvalnu i metaforičku) zaostavštinu moći će da se diče time što ovaj prototip dolazi sa grickalicom za nokte okačenom tamo gde Gen Z sada ističe Labubue.
Zato kad aukcija krene, neka pobedi najhrabriji (ili najbogatiji). I ako sada pomišljate: Zar stvarno prodaju izgrebanu torbu za hiljade i hiljade dolara? – onda, zaista, niste shvatili poentu. Oguljeno je priča. Patina je moć. Iskustvo je božansko. Jer kako ide onaj Instagram kliše? Neistražen život ne vredi živeti. A ova torba? O, ona je zaista živela.

Foto: Profimedia