Vida Davidović: Strah od pekare je strah od života
Vida Davidović: Strah od pekare je strah od života

Vida Davidović: Strah od pekare
je strah od života

Vida Davidović je književnica koja je upravo u vreme novogodišnjih praznika predstavila svoj roman prvenac, Mučnina koji smo predstavili u Journalu. Žiri Nin-ove nagrade je uvrstio “Mučninu” u ovogodišnji širi izbor.

Kao dramska spisateljica osvojila je Sterijinu nagradu za dramski tekst “Mali ratovi i kabine Zare”. Dok očekujemo premijeru drame “Bruklin i mačke u kontejnerima” u režiji Jelene Bogavac, 7. maja u pozorištu u Novom Pazaru, u Beogradskom dramskom pozorištu možemo gledati predstave kojima je radila dramaturgiju (Idiot). U novoj sezoni ovog beogradskog pozorišta čekamo i Kabine Zare a do tada pričamo o malim svakodnevnim ratovima i telu koje se borimo da prihvatimo, krećući se u začaranom krugu od pekare do kabine u krug.

U svojim radovima autorka se bavi odnosom žena prema telesnosti, odrastanju i traumi. Tako smo se i upoznale. Razgovarajući o seksualizaciji mladih ženskih tela, društvu koje istovremeno i voli i prezire seks, kao i žene. Pišući i razgovarajući, Vida često ističe svoju strast prema ljubavnim romanima, zašećerenim platonskim ženskim emocijama i obračunava se sa stidom, nametnutim idealima i bori se da prepozna stvarne potrebe. Nije neobično što ovaj intervju dolazi odmah nakon onoga u kome je Marina Marković iz svoje vizure govorila o stalnom balansu prinude i želje. Zato nastavljamo razgovor gde smo stale…

O čitanju i pisanju…

Kao i Vida, počinjemo od onoga što je čitala dok si pisala, recimo Balzaka… Više puta se pojavljuje kao referenca ali i bez toga jasan je trag romana kroz tematiku odnosa moći i društvenog uspinjanja. U tom smislu pored Čiča Gorija postoji ceo korpus romana poput Ispovesti varalice Feliksa Krula, Madam Bovari, Veliki Getsbi Vanity Fair, ili Opasne veze, Doručak kod Tifanija, Talentovani g. Ripli, Normalni ljudi za koje je sve zajedničko da se bave manje ili više uspešnim pokušajima puta ka vrhu…

Kakav je odnos literaturature koju si čitala i onoga što si želela da dopišeš u istoriju književnosti? Šta ti je bilo važno a šta ti je falilo?

Uvek sam se jako identifikovala sa likovima iz romana u formativnim godinama. Potreban mi je bio kanal kojim ću konačno da obznanim te granice moje projekcije na njih, i zašto da ne, njih na mene. Zanimljiv mi je način na koji likovi iz drugih epoha postaju likovi naše svakodnevnice i to bez mnogo problema, čistom ljudskošću. Ono što mi je falilo je ispisavanje aspekata regionalne i, ujedno, generacijske perspektive koja je umnogome specifična, utoliko što je izgubljenost generacije, traumatizam i siromaštvo nešto što je specifikum tog konteksta, a jako korespondira sa idejom “mladog čoveka u novom gradu”.

Šta Mučnina donosi? Koja pitanja postavlja?

Donosi uvid u neuroticizam, želju i nikad umiruću nadu. Nadam se da postavlja pitanje gde se beži i od čega? I ono što se najintimnije nadam: da li je moguće zacelenje? I da li je odrastanje moguće?

Vida Davidović knjiga mučnina intervju marija ratković
Vida Davidović ispred Narodnog pozorišta u Beogradu, photo: jelena branković za Journal

Odrastanje i neuspesi odrastanja kao večna tema

U kakvoj su vezi (ne)odrastanje i (ne)uspeh?

Pošto retko ko odrasta, retko ko sebe smatra i zaista uspešnim. Spoljni faktori govore o nečijem uspehu ili neuspehu, ali uspeh je u individualnom smislu sličan odrastanju – svi se nadamo da ćemo jednom odrasti ili uspeti, ali ta krajnji cilj nam izmiče. Ta zamišljena krajnja destinacija postavlja se kao ispunjenje lične želje, uzrokovane potragom za srećom ili čak i smislom. Ali, to su nedostižni ideali, iz prostog usuda ljudskosti i krhkosti emocija.

Vidine junakinje i junaci se ne uspinju na stvarnoj društvenoj lestvici oni imaju neke svoje snove o tome šta je vrh. Bilo da je to siromašna studentkinja ekonomije koja ne zna ništa o umetnosti, neuspešna dizajnerka nakita ili gej srednjoškolac kome je samoostvarenje u patrijarhalnoj sredini gde se gleda TV ili drema posle ručka nemoguće ili čak opasno po život.

Šta misliš zašto je kreativna klasa toliko intrigantna, čak prestižna?

Neretko je neintrigantna, ali moji likovi u manjku susreta sa njom, a sanjajući o nekom “drugačijem” životu iz fikcije, zamišljaju da je mračna, intrigantna i uzvišena. Meni je, do neke mere, smešno kako Anja doživljava likove koje sreće, sa uzvišenom dozom divljenja i strahopoštovanja. Ta lica nisu ni za strahopoštovanje ni za divljenje i nadam se da je i čitaocima jasno koliko su oni tužni, usamljeni i očajni ljudi. Taj sjaj o kom se sanja je zapravo valjanje u očajanju i dosadi, a ima li išta neintrigantnije od toga? Ali, što je jača maska (glamur, eksentrizam), jača je i senka (zavisnost, perverzija, smrt), tako da nije ni čudno što likovi zamenjuju svetlo za mrak, a uzbuđenje za dosadu.

Sa jedne strane imamo mlade ljude poput Marka i Saše, vredne i okrenute budućnosti a sa druge destruktivne umetnike poput Ivana i Kiše koji kopaju po prošlosti. I jedni i drugi su užasni. Anja i Nada ne pripadaju tim krajnostima.

Ali nije valjda da je to sve? Gde vidiš književni izlaz iz te crno/bele slike?

Nije to sve. Junakinje misle da je to sve, u svojoj beznadežnoj potrazi za idealnom srećom, a idealna slika uvek ima svoj opozit i dolazimo do crno – belog. Anja i Nađa su nepouzdani pripovedači utoliko koliko su svi ljudi nepouzdani  i upravo zato su sklone da idu u krajnosti idealizacije i devaluacije. To ide i iz njihovog infantilizma, a izlaz bi bio u njihovom suočavanju sa svojim mrakom. Kako se to ne dešava, ostajemo na površnim opservacijama drugih i dubokim, besomučno intelektualizovanim promatranjem sebe.

Vida Davidović knjiga mučnina intervju marija ratković
Beograd je jedan od toponima romana Mučnina, photo: jelena branković za Journal
Vida Davidović knjiga mučnina intervju marija ratković

Obe glavne junakinje žele bolji život za sebe – ali interesantno kako na tom putu gotovo isključivo koriste pa čak i instrumentalizuju druge. Ljubav ako i postoji, tu je kao vrsta nusprodukta ovih procesa ličnog ostvarenja.

Da li je to tvoj komentar na odnose i na mesto ljubavi danas?

Ja mislim da moje junakinje očekuju od drugih da ih validiraju, da im daju afirmaciju. To je instrumentualizacija koja je posve očigledna, ali to je više moj komentar na odnos prema sebi nego na odnos prema romantičnim odnosima. Obe toliko mrze sebe da je prirodno da im ljudi služe za to da bi im popunili te mržnje ljubavlju i brigom. Mislim da one još uvek nisu stasale za pravo davanje.

Čini se da glavne (anti)junakinje odbacuju svoje prijatelje, neretko ih ogovaraju pred nepoznatim, čak otvoreno preziru, bezočno uzimaju sve što im se pruža i izdaju koga mogu ali istovremeno žude za onima koji ih vide onakvim kakvi jesu – i kažnjavaju.

Znamo li da kažemo kad je dosta

Da li je mazohizam potreba za pravdom? U kom trenutku one odlučuju da je dosta?

Da! Mazohizam je potreba za pravednom smrću, dođi i ubij me, ionako sam loša, zar ne? Ali, pošto govorimo o “neodrastanju”, Anja i Nađa ne mogu da donesu konačne odluke: zaista menjam život, zaista počinjem da pijem antidepresive, biću sama, okružiću se ljudima koje volim i shvataju kao lakši put da im neko presudi umesto njih. Na taj način izbegavaju odgovornost, a dolaze do željene destinacije – do kazne koju misle da zaslužuju svojim postojanjem.  Mislim da odlučuju da je dosta kada i svi, kada ne mogu više  ili kad se postavi pitanje života ili smrti. To je prva definitivna odluka koju čovek mora da donese i to je jedna vrsta inicijacije, odrastanja. One su odlučile da prežive i drago mi je zbog toga.

Uspešna si umetnica. Ti si verovatno za mnoge mlade uzor, šta bi im rekla – kako da se kreću ka vrhu? Da li je uopšte moguće zaobići mučninu tokom odrastanja?

Rekla bih im da je sve to toliko nevažno, da se “vreme prošlo i vreme buduće ionako uvek sreću u vremenu sadašnjem”. Rekla bih im da su stvari najjednostavnije i najkomplikovanije, da nije ništa bitnije od “biti tu, ovde i sada” i da je svaka preterana ambicija početna tačka za nesreću, da je perfekcionizam sprava za mučenje. Rekla bih im da su važna prijateljstva, odnosi sa ljudima, da jedu lepo i da redovno spavaju, da se trude da prihvate to što jesu, šta god da jesu, da se ne dokazuju nikome i da slušaju osećaj u stomaku. Ali, ko sam ja da im kažem? Ko je to meni kazao? Ko je ikada naučio na tuđim primerima?

Čija je naša mučnina?

Sartr je imao svoju Mučninu, koliko si želela da izborom imena uđeš u dijalog sa filozofijom egzistencijalizma, kao i sa modernističkim stanovištem, kritikom buržoaskog društva, usudom neautentičnosti. I naravno sa svima onima koji se na filozofiju pozivaju dok žive melodramu. I ti se baviš pitanjem neiskrenog ali dakako na jedan drugačiji, melodramski način. Sa druge strane, čini se da tvoje junakinje hrle ka samoobmanama, što je slika sreće, porodice, uspeha ili ljubavi manje autentična one se u nju više uklapaju.

Kako to da su njihove mučnine jedini kočioni mehanizam i jedini razlozi preispitivanja potpuno promašenih stremljenja?

Mi konstruišemo misaone i estetske konstrukcije da bismo preživeli svet. Ipak, osećaj nam govori neprikosnovene istine. Mučnina je izraz iskrenosti, mučnina je odjek stvarnosti u njihovim konstruisanim svetovima. Svi mi želimo romaneskne zaplete, ali zaboravljamo da nismo likovi na papiru. Telesnost nas sprečava da to budemo.

U postratnim generacijama kao što je tvoja, odjeci rata nisu direktni ali ih itekako ima. Pojave se i nestanu. Posledice su tu, njih živimo. Posebno je zanimljiv kontrapunkt da se o ratu kao i o bilo kom poroku govori u Beogradu ali u Banjaluci ne. Ne samo da u Banjaluci “nema” rata – tamo “nema” ni gej osoba, ni droge, “nema” razvrata. Beograd vidiš kao prljav, poročan i neprijateljski prema svakome ali stavovi i odnosi su ogoljeni bez obzira na to koliko su površni ili pogrešni. Banja Luka je prikazana kao grad mirnih porodičnih ljudi koji jedu piškote, školuju se u inostranstvu i slušaju vesele pesme dok je svo nasilje potisnuto iza te fasade. I u doslovnom i u metaforičnom smislu – odnos prema prošlosti sa jedne strane pogrešan, sa druge u potpunosti prećutan.

Da li je Banja Luka lepše lice ili bolno naličje Beograda?

U Bosni postoji legenda da se “Srbijanci uvek žale”. Istina, u Bosni se niko ne žali, jer je spisak predug za željenje. Kad bi se sve izvuklo ispod tepiha, prljavština bi zakopala kuće do krovova. U tom smislu, naizgled je lepše, ali bol je preblaga reč za to. Lepše i više patološko, rekla bih.

knjiga mučnina vida davidović
Mučnina vida davidović, Kontrast izdavaštvo

Prvi put kao tragedija drugi put kao farsa

Ipak roman nije tragedija, već mučnina… Za razliku od istorijskih romana, postoji trend koji post-milenijalski autori donose odsustvo velikih istina, pa i katarze u klasičnom smislu – kao da je antiklimaks obeležje Mučnine.

Kako se komunicira sa čitaocima koje je književnost i umetnost uopšte navikla na poetsku pravdu?

Život retko nudi pravdu, zato volim subverziju melodrame i bajke. Melodrama i bajka su te književne navike, ali njihovim izokretanjem dobijamo životnost. Pokušavam čitaocima da dam i jedno i drugo – poetski početak i tumorno životne konačnice. Poetske početke im dajem jer u roman ulazimo sa istim očekivanjem o sreći, a onda pokušavam i njima i sebi da kažem da su poetska “velika očekivanja” samo poetska. Na kraju krajeva, setimo se Pipa u “Velikim očekivanjima”. Od otkrivanja imaginarijuma gospođice Hevišem dolazimo do odbacivanja i bola. To je jedini iskren kraj, verujem.

Tvoj najdraži prizor iz romana?

Jedno prvo smuvavanje u ateljeu, u kom znaš da je sve tako pogrešno i da sve to tako mora.

Da je Mučnina party, koja bi muzika išla?

Bosansko-hercegovački ju rok iz osamdesetih, muzika sa Naxi radija.

U tvom romanu Mučnina, prikazana je jedna sumorna verzija gradskih života. Ne vidi se puno prostora za nadu…

Šta bi bila mogućnost izlaska iz matrice? Šta bi bilo suprotno mučnini?

Samo i jedino prihvatanje sebe u skučenosti svoje sobe, radikalno odustajanje od traženja utehe u tuđim zgradama i hladnim gradskim trgovima.

Vida Davidović knjiga mučnina intervju marija ratković
Vida Davidović je napisala dramu Mali ratovi i kabine Zare koja je osvojila Sterijinu nagradu, zato su Knez Mihailova i potez između Zare i H&M jedno od mesto koje upisujemo u rubriku Beograd, Photo: Jelena Branković za Journal

Mesta u Beogradu i Banjaluci koje preporučuje Vida Davidović

U romanu ima i puno ljubavi za autentične ženske aktivnosti, i šoping i pravljenje nakita, izlaske sa drugaricama i slično – koja su to mesta i aktivnosti koje u gradovima u kojima si živela voliš i preporučuješ?

U Banjaluci petočasovno ispijanje kafe u bilo kom kafiću koji se, recimo, zove “Kofi”, “Kafa” ili “Šoljica”, evo, recimo, “Pauza”. Banjaluka je i cigara na ulici posle treninga i pitanje “zašto u Kristalu sada svi imaju šesnaest godina”, pri čemu se zaboravlja da smo i mi u Kristalu imali šesnaest.

U Beogradu, ipak, da banemo do mesta koje radi u pet ujutru i da odem sa prijateljima u libanski restoran, kafu pijem u Vilidžu, piće pijem u Monksu. Opsednuta sam šoping centrima, naročito “Ušćem”. Obožavam “Body shop” u Bulevaru kralja Aleksandra. Naravno, zauvek Beogradsko dramsko pozorište.

I zauvek sve lokacije na kojim se trči sa filma na film kad je FAF ili FEST u toku. Volim potez Kneza od Zare do H and M – dakle ta dva ipo metra, i to zimi, kada je hladno pa možeš da utrčiš iz jedne prodavnice u drugu.

Moja omiljena stanica je Studentski trg, uvek namešta da se vidim tamo sa svima, odnosno, sve od politike do Studentskog trga, jer uvek mogu da protrčim pored Doma Omladine, da pogledam koliko finih porodica je došlo na ručak u Orašcu i da pogledam kada je „Traviata“ na repertoaru u Narodnom pozorištu, iako je nikada neću pogledati.

Volim Kinoteku, kapetan Mišino zdanje, volim i parkić na Palasu i sve ulčice što vode ka Dorćolu. I, naravno, volim reku. To je moje banjalučko nasleđe koje se prelilo na Beograd, na potpuno drugačije reke doduše, ali ipak na reke.

Da li su supa, teletina i piškote zaista toliko važni u Banjaluci?

Važan je giros, njoke sa četiri vrste sira i sirnica. Ne znam, hrana je moja opsesija, svet spoznajem kroz ukuse ili njihove nedostatke. Možda nekom nije toliko važno, ali zajedničko za supu, teletinu i piškote je toplota, dom ili porodica. A tome se nadamo u manjim gradovima.

A burek u Beogradu?

Živim kod Trpkovića, tako da je odgovor jasan. Dosta dugo sam to sebi, ipak, uskraćivala, jer sam dobar deo studiranja besomučno izbegavala ugljene hidrate, a naročito pekare. Ta teskoba išla je do nivoa paničnog straha i taj osećaj ne bih preporučila nikome.

Sada po dužnosti šaljem ljude da jedu u pekarama, radi zadovoljstva i šta im se jede i da ih baš bude briga. To je jedini način da se živi život, naučila sam. Parališući strah od pekare je strah od života, zaključila sam. Sad sam možda tu malo i preterala, jer sam svesna da većina studenata živi na pekari, ali mislim da ništa ne dobijamo njenim izbegavanjem.

Priznati sebi burek je pobediti burek u sebi, eto tako. I posle ovog dosta dugačkog odgovora imam da izreklamiram samo burek bešamel – piletina u Trpkoviću. Život mi je spašavao, kunem se.

Da li postoji outfit u romanu koji bi obukla?

Nađin skafander i Milutinove čarape!

Photo: Jelena Branković za Journal, intagram, youtube

Učitati još
Zatvori