Tri predstave po delima koje je napisao Florian Zeller
Tri predstave po delima koje je napisao Florian Zeller

Tri predstave po delima koje je
napisao Florian Zeller

Danas je svetski dan knjige. I u rubrici u pozorištu bavićemo se fenomenom popularnosti adaptacija dela Florijana Zellera u domaćem teatru. Zašto je Florian Zeller tako magičan? 

Na prvu mnogi se neće setiti ko je on – ali ako vas podsetimo na nedavni intervju Tamare Krcunović o predstavi Laž u režiji Nikole Ljuce koja je rasprodata do oktobra? Ili nedavnu premijeru komada Otac u Ateljeu 212 sa Vojom Brajovićem u glavnoj ulozi?

Kako još znamo za dela koja je napisao Florian Zeller?

Sigurno se sećate festa 2020. godine? Ili dodele Oskara 2021, kada je Otac dobio čak dva priznanje? Maestralni Etoni Hopkins u ulozi Oca kao najbolji glavni glumac i Florijan Zeller i Christopher Hampton koji su podelili nagradu za najbolji adaptirani scenario.

U premijernom izvođenju drame „Majka“ u Njujorku, igrali su Isabel Iper i Kriso Noto. Njegove drame se igraju u Velikoj Britaniji, Nemačkoj, Sjedinjenim Američkim državama…Nismo sami, ceo svet obožava dela koje piše Florian Zeller, pa hajde da saznamo nešto više.

 

OTAC

Atelje 212

Demencija je bolest o kojoj se priča u pola glasa. Nauka saznaje sve više i više – ali još uvek demencija ostaje teška bolest od koje gotovo jednako pate oni koji su bolesni i njihovi najbliži. U drami Otac – Florian Zeller je izveo gotovo nemoguće. Iskazao je svet demencije viđen očima ali i dušom čoveka koji ima demenciju.

Kao pisac, Florian Zeller obožava trilogije i Otac predstavlja deo trilogije porodice pored dramskih tekstova „Majka“ i „Sin“. I kao da proces starenja nije po sebi težak, demencija koju ima osamdesetogodišnji otac, deformiše odnose u porodici.

Zbrkana stvarnost demencije dovodi u pitanje postojanost kategorija istine i realnosti, ne samo na filozofskom već i na doslovnom planu. Pred rediteljem Paolom Mađelijem nije bio nimalo lak zadatak posle mnogostruko nagrađivanog filma i niza izvođenja širom sveta, kao i mnogostrukih uloga Florijana Zellera u svim tim procesima. Pored intrigantno minimalističke scenografije – jedno od najvažnijih obeležja ove predstave je muzika benda KOIKOI.

Uloge tumače: Voja Brajović, Hana Selimović, Ivan Mihailović, Dragana Varagić, Isidora Simijonović, Marko Grabež

više o predstavi

Reditelj: Paolo Mađeli
Dramaturškinja: Željka Pleština Udovičić
Scenograf: Darko Nedeljković
Kostimograf: Leo Kulaš
Kompozitor: KOIKOI (Marko Grabež / Ivan Pavlović Gizmo /Emilija Đorđević / Ivana Miljković)

Otac je deo trilogije porodice koju čine i drama Majka i Sin, foto: Atelje 212

SIN

Atelje 212

Iako nastao pre komada „Otac“, koji je i najnagrađivaniji Zelerov dramski tekst, „Sin“ u režiji Ane Tomović otvorio je trilogiju po Zelleru. po kom je snimljen i film sa Entoni Hopkinsem i Oliviom Kolman u glavnim ulogama.

Predstava „Sin“ se bavi adolescentskom depresijom sina koji pati nakon razvoda svojih roditelja. Zeller ponovo u fokus stavlja porodične odnose deformisane mentalnim stanjem. Režija Ane Tomović je bila prvo izvođenje jedne od Zellerovih drama u našoj zemlji i stoga je važno podsetiti je se danas.

Uloge tumače: Luka Grbić, Svetozar Cvetković, Isidora Minić, Tamara Dragičević, Branislav Zeremski, Relja Janković

više o predstavi

Rediteljka: Ana Tomović

Dramaturg: Dimitrije Kokanov

Prevela: Ivana Dimić

Kostimografkinja: Momirka Bailović

Scenografkinja: Jasmina Holbus

Scenski pokret: Damjan Kecojević

Izbor muzike: Ana Tomović

Psiholog, saradnica: Nina Umićević

Organizatori: Jelena Fatić / Arsenije Milenković

Asistentkinja kostimografkinje: Sonja Mrkobrada

Inspicijentkinja: Milica Bošković

Suflerka: Anka Milić

Premijera predstave rađena je u koprodukciji BeoArt produkcije.

Sin je završni deo trilogije, foto: Atelje 212

LAŽ

Beogradsko dramsko pozorište

Za Laž se od početka rada na predstavi znalo da će biti hit. Ali ono što se nije znalo je da li će neki od najpoznatijih glumaca u Srbiji biti zamka. Uz veoma zahtevnu adaptaciju komada Florijana Zellera, Staša Bajac je ugradila autentični život Beograda u francuski tekst.

U dizajniranom beogradskom stanu nove srednje klase, dešava se mešavina savremenog bulevarskog pozorišta i sitkoma.  Da bogati pate – nije nam novo. Ali kako se prema rečima autora glumci fizički i emotivno do kraja prepuštaju svojim strahovima, neurozama i igrama,  drama prelazi u duboki psihološki realizam. Vračar Histerikal at its best!

„Koliko mi sebe i nama najbliže lažemo? Da li to radimo iz želje da zaštitimo voljenu osobu ili da bi sebe sačuvali. Ovako nabrojano to deluje poprilično prozaično iako nudi mogućnost za samodovoljnu refleksiju lake komedije. Namera mi je da sa pažljivo odabranim glumcima napravim predstavu koja živi u trenutku, koja zavede publiku da gleda jednu (samo) zabavnu i provokativnu komediju o savremenom životu. “ Nikola Ljuca

više o predstavi

Uloge tumače: Miloš Biković, Tamara Krcunović, Miodrag Radonjić, Jelisaveta Teodosić

Režija: Nikola Ljuca

Dramatizacija i adaptacija: Staša BajacScenograf: Lazar Bodroža

Kostimografkinja: Ljiljana Petrović

Kompozitorka: Janja Lončar

 

Laz, BDP, foto: Dragana Udovicić
Učitati još
Zatvori