

Nekada su moda i fudbal stajali na suprotnim krajevima kulturnog spektra. Prva je pripadala elitama i avangardi, druga narodu i strasti. Jedna je živela u ateljeima i editorijalima, druga na blatnjavim terenima i tribinama. A onda se sve promenilo – ne iznenada, već polako, onog trenutka kada je slika postala valuta. U eri društvenih mreža, kada se svaka pojava meri vidljivošću, moda je u sportu pronašla savršeno ogledalo. Današnje fudbalske utakmice više nisu samo borba za bodove, one su svojevrsni ritual koji se odvija pred kamerama i širokim masama. A kada kamera postane publika, odeća postaje kostim – deo predstave. Upravo na toj tački susreću se dva sveta, modna industrija, koja traži autentičnost i globalni domet, i fudbal, koji spoznaje novi jezik prestiža.
Od odela do ideologije
Saradnja između fudbalskog kluba Barcelone i brenda AMIRI je studija o savremenoj kulturi moći. Saradnja je najavljena 3. novembra 2025. godine i označila je početak petogodišnjeg partnerstva, u okviru kojeg je AMIRI postao zvanični formalwear partner kluba do sezone 2029/30. U okviru ugovora, brend će kreirati i obezbeđivati formalnu garderobu za muški i ženski prvi tim, kao i za članove uprave i rukovodstva kluba. Dizajn kolekcije reflektuje AMIRI-jevu prepoznatljivu kalifornijsku estetiku luksuza, spojenu sa bojama i simbolikom Barcelone – tamnim nijansama plave i crvene koje reinterpretiraju klupski identitet kroz modni jezik. Zimska linija obuhvata dvoredne kapute i sakoe u mornarskoj vuni, dok letnja verzija donosi laganije krojeve i pinstripe motive inspirisane vintage sportskim vizuelnim identitetom.
Ekonomska i simbolička logika
Fudbalski klub Barcelona nije prvi usvojio ovaj koncept, ali njegovo partnerstvo pokazuje zrelost trenda. Kada je Paris Saint-Germain 2021. sklopio ugovor sa Diorom bilo je jasno da fudbal više ne želi da izgleda sportski. Dior je kreirao odela koja su više podsećala na francuski film nego na sportsku reprezentaciju – precizno krojena, bez logotipa, osmišljena da komuniciraju identitet, a ne brend. Real Madrid je, recimo, odabrao drugačiji pristup sklapajući saradnju sa kućom Ermenegildo Zegna. U pitanju je estetika tihe moći – italijanska tradicija koja kroz kroj govori o stabilnosti, disciplini i kontinuitetu. Na drugom kraju spektra stoji Inter Milano koji je u Moncleru pronašao vizuelni pandan svojoj urbanoj energiji. Njihova garderoba više podseća na luksuzni streetwear nego na klasičnu uniformu. U tom spoju prepoznaje se duh nove generacije navijača koji estetiku stadiona povezuje sa estetikom ulice.
Takođe, fudbalski klub Como 1907, koji se u poslednje vreme pozicionira kao simbol novog luksuza u sportu, nedavno je ostvario saradnju sa italijanskim brendom Brioni, poznatim po vrhunskom krojačkom nasleđu. Ovim partnerstvom, Brioni, koji je deo modnog konglomerata Kering, preuzeo je ulogu zvaničnog modnog partnera kluba, zaduženog za izradu elegantnih odela namenjenih igračima i osoblju za formalne prilike tokom sezone 2025/26. Za modnu industriju, ulazak u kategoriju fudbala označava pristup globalnoj pažnji koju nijedan editorijal ne može da ponudi. U eri u kojoj se marketing meri pogledima, sportski klubovi su postali najmoćniji mediji sveta. Za fudbal, pak, moda predstavlja novi kapital – kulturni, pa i finansijski. Klubovi se više ne takmiče samo rezultatima, već i slikom. U tom smislu, ovaj tip saradnje nije hir, već oblik ekonomske diverzifikacije. Način da se identitet kluba monetizuje i proširi izvan terena.
Foto: Instagram (@amiri)




