

Jasno se sećam jednog trenutka iz srednje škole. Moja tadašnja najbolja drugarica okačila je na Twitter fotografiju na kojoj nosi majicu sa likom Alexe Chung, a u opisu je stajalo: I’m wearing you. Alexa joj je odgovorila nonšalantno: And I’m wearing jeans. Delovalo je gotovo mitski da modni autoritet može da razgovara sa anonimnom tinejdžerkom ne ostavljajući prostora da njen coolness trpi posledice. Međutim, ironija situacije postaje jasna deceniju kasnije kada ista ta devojka, između ostalog, čija Mulberry torba je bila predmet kolektivne opsesije, pa i statusni simbol, postaje lice Zarine kampanje.
Zenit stila i moć it devojke
Alexa Chung je tokom 2010-ih bila oličenje britanskog šika, nenametljive sofisticiranosti i autentične nepretencioznosti. Njen stil bio je referentna tačka – mini suknje kombinovane sa romantičnim blejzerima, argyle kardigani, Mary Jane cipele, sve prožeto suptilnim kontrastima vintage i high street (ne fast fashion) elemenata. Mulberry torba nazvana po njoj postala je kulturološki fenomen, komad koji je generacijama definisao aspirativni stil. Saradnje sa Madewellom, Tommy Hilfigerom i Burberryjem učvrstile su njen status ne samo kao modela, već kao arbitra ukusa. Alexa Chung nikada nije bila trendseter koji slepo prati diktate industrije. Ona je svojom pojavom diktirala ono što će drugi potencijalno želeti da nose.
Ali status it devojke izgleda da nije večan. Alexa Chung, suočena sa eksplozijom digitalne scene i beskrajnim nizom novih modnih influensera, doživela je fragmentaciju svog uticaja. Njena kolekcija ALEXACHUNG, premda estetski dosledna i kritički priznata, nije uspela da se komercijalno održi, a brend je zatvoren 2020. godine. Ovaj trenutak označio je prvi kraj jedne ere. Alexa je ubrzo prestala da bude liderka trendova. A, postala je inspirativni arhetip stila – prepoznatljiva i uticajna, ali ne i ekskluzivna. Tezu potvrđuje i njeno nedavno pojavljivanje na YSL reviji u Parizu gde je izgledala kao uniformisana influenserka.
Estetika (ni)je pitanje ukusa
Drug kraj sviralo je pojavljivanje u Zarinoj kampanji koje nosi težak simbolizam. Fotografije prikazuju komade koji su karakteristični za njen stil (blejzere, mini haljine, argyle kardigane), ali sada u okviru fast fashion paradigme, čija je svrha masovna dostupnost i brzo reproduciranje trendova. Nekada simbol ekskluzivnog britanskog šika, Alexa Chung sada postaje figura koja mostom povezuje aspirativni i replicirani stil.
Ipak, ono što ova kampanja zapravo pokazuje nije samo transformacija uticaja. Pokazuje način na koji danas funkcioniše industrija. Visoka moda i luksuz ponekad slepo prate tržišne logike fast fashiona. Nekada simbol gorepomenutog britanskog šika i odmerenog prestiža, Alexa Chung sada učestvuje u sistemu gde je stil proizvod, a njegovu vrednost meri količina, brzina i profit. U svetu u kojem brendovi poput Zare mogu usvojiti estetiku nekada ekskluzivnih ikona, jasno je da moć u modi više ne leži u kreativnosti ili autentičnosti, nego u bezuslovnoj sposobnosti da se vizuelni narativi monetizuju. Alexa Chung, svesno ili ne, sada je lice tog procesa – dokaz da čak i simboli stila mogu biti instrumenti tržišne strategije.


Foto: ZARA, Instagram (@alexacgung)




