Journal intervju: Vesna Kracanović o reviji predstavljenoj na Nedelji mode u Parizu koju ćemo uskoro videti i u Beogradu

Vesna Kracanović i njen modni brend Modle, osvojili su publiku na Nedelji mode u Parizu, otkrivši kolekciju koja je redefinisala eleganciju u prestižnoj La Galerie Bourbon. Poznata po besprekornoj izradi i avangardnom pristupu, Kracanović je neprimetno spojila modernu inovaciju sa bezvremenskom sofisticiranošću, stvarajući zaista nezaboravnu prezentaciju. Kolekcija koja je predstavljena u Parizu očekuje nas ove godine na Belgrade Fashion Weeku.

Ko je Vesna Kracanović?

Vesna Kracanović je jedna od najnagrađivanijih modnih dizajnerki u Srbiji ali i u regionu. Dobitnica je priznanja Elle Fashion Award, Nagradu Boris Nikolić, Big See Fahion Award, Tektil Design Award, Blickfang Award. Izlagala je na brojnim modnim revijama ali i na modnim izložbama. Članke o njenom radu objavili su Elle, Harpers Bazaar, Vogue, Forbes, New York Times, Joys…

Njene kreacije su naizgled jednostavne i arhitektonske. Svaku kolekciju odlikuje posebna priča, i posvećenost detaljima – od accessoira ručne izrade do pažljivo izabrane muzike. Modele iza kojih stoji Vesna Kracanović odlikuje dijalog bespoke kroja i suptilnog kolorita. Zaštitni znak svake kolekcije su puff rukavi, unikatni šeširi i tehnika plisea.

+++ Vesna Kracanović u Parizu, kakvi su bili prvi utisci? A kako ti se sve čini danas?

Paris Fashion Week je istinski spektakl. Iako sam dugo deo modne scene, energija i pažnja koju Pariz pruža dizajnerima potpuno je jedinstvena. Prvi utisci su bili intenzivni — odgovornost i nervozu oko početka revije smenilo je snažno uzbuđenje, ali i zadovoljstvo što sam deo te raskošne modne priče. Vratila sam se brzo i ponovo uronila u svakodnevicu, tako da mi se sad čini kao da je Pariz bio u nekom drugom životu.

+++ PFW je ultimativna destinacija za svakog modnog kreatora. Gde počinje tvoja pariska bajka? Kako je došlo do ove revije?

Sve počinje u Beogradu, ali se kolekcija La vie en rouge rodila u ambivalenciji — između trenutnog društvenog konteksta grada i težnje ka oblikovanju svih slojevitosti revolucionarnog izraza. Što je i simbol Pariza. Bilo je logično da ova kolekcija otpočne sa životom upravo iz Pariza. Poziv za La Galerie Bourbon doživela sam pre svega kao podstrek, inspiraciju… Ali naravno – i kao potvrdu dugogodišnjeg rada.

+++ Šta te najviše iznenadilo, a šta oduševilo na PFW?

Oduševila me je raznolikost izraza i sloboda koju dizajneri neguju. Iznenadilo me je koliko publika ume da prepozna i ceni suptilnost — čak i kada nije upadljiva, estetika biva primećena i nagrađena pažnjom.

+++ Reci nam nešto više o kolekciji/modelima koje si predstavila u Parizu.

Kolekcija La vie en rouge sastoji se od osam modela — svaki je mala arhitektonska celina. Pišući o reviji Stefan Žarić je modele uporedio sa komplesnom krhkošću francuskog makarona. Plissé je i dalje tu, moj potpis, ali sada obojen pastelnim tonovima i naglašen cinober crvenim detaljima.

Pariz me je inspirisao da se bavim i cvetnim motivima u duhu 18. veka. Crvena boja je definitivno motiv koji se provlači kroz kolekciju kao oštra nit, vertikala — poput vrpce na kutiji kolača ili šešira kupljenog u Parizu. Reč je o jednoj vrsti evolucije i revolucije kroz mekoću, i dijalog između forme i emocije.

+++ Tvoj modni put karakteriše vrlo promišljen i slow fashion pristup…

Kao i sve stvarne priče — počinje daleko od reflektora, u jednoj dvorišnoj radionici u Vranju, gde je moj deda Boško vodio saračku radnju. Sad mi se čini kao da je dizajn odeće oduvek bio moj izbor. Još tada, kao dete, bila sam okružena teksturama, mirisima kože i zvucima ručnog rada. I danas u svom radu veoma cenim kvalitet izrade, zanatsko umeće. Prva komšinica nam je bila šnajderka Vojka. S drugaricom Julijanom sedela sam pod Vojkinim radnim stolom, čekajući ostatke materijala za haljine naših lutaka. To su moji prvi materijali, prvi krojevi, prvi modni eksperimenti.

Profesionalno se bavim modom od 2002. godine. Tada sam napravila prvu kolekciju koja je otišla u prodaju. Od tada, pa sve do danas, moj rad se razvijao u kontinuitetu, ali bez kompromisa prema onome što mi je važno — kvalitetu izrade, jasnoj formi, posvećenosti detalju i odnosu prema materijalima. Iako sam dobila mnoga priznanja, ono što zaista čuvam jeste doslednost. Gradim potpis od jedne kolekcije do druge, polako, insistirajući na formi, proporciji, likovnim elementima. Nagrade su lepe, ali za mene je veća vrednost u tome kada neko prepozna moj rukopis.

+++ Kako bi opisala svoj rukopis?

Imam slične motive od početka do danas. Gradacija, valeri i repeticije su uvek tu. Jedina razlika je što sam iz monohromatskih prešla u full color kolekcije. Boje su zašitni znak svake moje kolekcije.

Sve počinje od materijala. Uživam u tkaninama i skupljam ih kao kolekcionarka. Kupim mnogo više nego što mi za reviju zapravo treba. Priča se uklapa sa teksturama. Veoma detaljno proučim temu svake kolekcije i onda studiozno krenem u odabir boja, dezena, tekstura. Tek kad definišem formu, prenosim kolekciju na papir.

+++ Ko je žena kojoj se obraćaš? Ko su žene koje nose tvoje modele?

Žene koje ne traže pažnju, već je prirodno privlače. One koje znaju da je udobnost sofisticirana, da detalj menja celu sliku. To su žene koje veruju u osećaj, a ne u trend.

+++ Volela bih nakratko da pomenemo i brend Modle Mint koji je nastao 2020. godine.

Modlemint je moja basic linija — jednostavni krojevi, prirodni materijali, komfor i kolorit. Nastala je iz želje da ponudim alternativu ženama koje svakodnevno ne nose brokat i svilu, ali žele prepoznatljiv dizajn. Saradnja sa Janom Oršolić bila je ključna za oblikovanje vizuelnog identiteta brenda.

+++ Kako vidiš budućnost naše mode?

Verujem u autentične narative. Ako se oslonimo na nasleđe, ali sa kritičkom distancom, možemo izgraditi održivu i prepoznatljivu scenu. I ne samo kroz dizajn, već i kroz industrijsku politiku koja bi trebalo da prepozna potencijal kreativne ekonomije.

Fotografije: Emilija Stanišić

Instagram: @vesnakracanovic

Učitati još
Zatvori