Fast fashion brend SHEIN svakog dana izbaci između 2.000 i 10.000 modela odevnih komada
Fast fashion brend SHEIN svakog dana izbaci između 2.000 i 10.000 modela odevnih komada

Fast fashion brend SHEIN svakog dana izbaci između 2.000 i 10.000 modela odevnih komada

Modni brend SHEIN je ove godine zvanično postao najveći modni retailer na svetu. Ovakva tvrdnja ljudima ne govori mnogo toga, i teško nam je da vizualizujemo šta to zapravo znači. Međutim, tu smo da objasnimo zašto je to gore nego što se nama čini, kao i zašto to treba da nas zanima.

Na dnevnom nivou, SHEIN izbaci između 2.000 i 10.000 modela odevnih predmeta, što ponosno stoji na banerima širom njihovog sajta. S obzirom da na svaki model bude proizvedeno između 50-100 komada tog predmeta (dok je još u fazi testiranja među kupcima), SHEIN je sposoban da proizvede čak milion komada odeće u samo jednom danu.

Kako bismo vam dali sliku toga da je ovo velika cifra čak i u svetu brze mode, uporedićemo to sa drugim primerima fast fashion radnja. H&M godišnje izbaci 25.000 različitih modela odeće, Zara godišnje izbaci 35.000 različitih modela, dok SHEIN na godišnjem nivou izbaci do 1.3 miliona različitih modela odevnih predmeta. Zvuči strašno? Zato što i jeste.

SHEIN fabrika odeće
SHEIN fabrika odeće

Od brze mode do ultra brze mode 

SHEIN je osnovan 2008. godine i do danas je ostao izuzetno privatna kompanija. Do realnih podataka o kompaniji je izuzetno teško doći, stoga mnogi smatraju da kao modni brend predstavlja najgore od najgorih na skoro svim frontovima. Njegov način funkcionisanja veoma se razlikuje od ostalih fast fashion brendova, stoga je zasluženo dobio naziv ultra fast fashion brenda.

Ko su brendovi ultra brze mode? 

Ovo je oznaka koja se dodeljuje brendovima koji rade čak i bržim tempom od brendova brze mode. To znači da su njihovi proizvodni procesi i broj odevnih komada koje proizvode eksponencijalno brži i veći. Najprostije rečeno, uzimaju sve loše karakteristike brendova brze mode i ubrzavaju je – brži proizvodni ciklus, brža promena trendova, kao i brži odlazak na deponije. Životni vek jednog modela je postao toliko kratak, da se samo 6% modela zadrži na SHEIN sajtu duže od 90 dana. Osim SHEIN-a, ovoj kategoriji pripadaju i brendovi kao što su Fashion Nova, Boohoo, PrettyLittleThing i Cider.

Ovi brendovi su takođe poznati po grubom kršenju zakona o radu, kao i po kršenju zakona o autorskim pravima. U 2021. godini, izveštaj nevladine organizacije Public Eye otkrio je da radnici SHEIN-a rade čak 75 sati nedeljno, sa samo jednim slobodnim danom mesečno. Brend je optužen za bezbroj krađa dizajna od različitih modnih kreatora, posebno umetnika iz marginalizovanih zajednica.

SHEIN fabrika odeće

Kako je došlo do ovoga?

Za razliku od ostalih modnih brendova koji imaju svoje radnje i zaposlene širom sveta, brendovi ultra brze mode isključivo ostvaruju svoje prodaje online. TikTok i Instagram služe kao glavni alati kada je u pitanju navlačenje plena, gde videi poput isprobavanja odeće sa oznakom #SHEIN broje preko 22 milijarde pregleda.

Nedavno su snimci direktno iz jedne SHEIN fabrike počeli da kruže društvenom mrežom TikTok, pa iz prve ruke imamo priliku da vidimo samo delić onog što stoji iza ovog ultra fast fashion brenda.

Šta je rezultat?

Environment procenjuje da godišnje 100 milijardi komada odeće bude proizvedeno na svetskom nivou, i da 92 milione tona odeće završi na otpadu, što je ekvivalentno jednom otpadnom kamionu svake sekunde.

Zahvaljujući ultra fast fashion brendovima i njihovim principima rada, industrija brze mode doprinosi uništenju životne sredine brzinom koju do sada nismo mogli da zamislimo. Sve u vidu emisije ugljenika u vazduh, potrošnje vode, kao i svakodnevnog kršenja osnovnih ljudskih prava i bezbednosti.

Kako možemo da se izborimo protiv ovoga?

Tema rešavanja problema brze mode i njenog uticaja na našu planetu, daleko je od one gde ćete na kraju teksta pročitati par saveta kako uspešno da usporite ceo proces, naprotiv. Prebacivanje krivice sa odgovornog na malog čoveka je prvi problem sa kojim se susrećemo kada su teme od ekološke važnosti u pitanju, a prave promene možemo očekivati tek nakon što stupe na snagu određeni zakoni i regulacije, čijim ćemo pridržavanjem doći do određenih rezultata.

Međutim, postoji nekoliko stvari koje na nivou pojedinca možemo učiniti kako bismo do određene mere usporili sverastući problem brze mode. Edukacija o problemu je već jedna od njih, zatim smanjenje kupovine ultra fast fashion brendova na minimum (po mogućstvu izbegavati u potpunosti), i da se što češće vodimo poznatom 3 R parolom recikliranja, skorije proširenom na 7 R parolu: Reduce. Reuse. Recycle. Refuse. Re-think. Re-gift. Recover. (smanji, ponovo koristi, recikliraj, odbij, ponovo razmisli, popravite, poklonite)

Foto: Profimedia, Pexels

Učitati još
Zatvori