Fenomen: Paris Hilton – Barbika koju volimo da mrzimo
Fenomen: Paris Hilton – Barbika koju volimo da mrzimo

Fenomen: Paris Hilton – Barbika
koju volimo da mrzimo

Možda bismo posle završetka serije Naslednici, mogli da se osvrnemo na stvarne imperije koje su prisutne danas. Počećemo od onoga što znamo najbolje – pop kultura. Da bi se razumeo fenomen Paris Hilton, moramo razumeti svet danas. Zato ova priča počinje još pre rođenja Paris, jedne od naslednica imperije Hilton.

 

Šta je Hilton? Čija je ona to naslednica?

Pitanje se možda čini kontraintuitivnim, jer su svi nekad čuli za Hilton hotel. Ali sve počinje, mnogo mnogo ranije Konrad Hilton, osnivač Hilton hotela i pradeda Paris Hilton je sve samo ne dosadna figura biznismena. Njegove biznis afere počinju još za vreme političke karijere republikanskog predstavnika na samom početku veka – negde u vreme Balkanskih ratova. Za vreme prvog svetskog rata borio se na strani saveznika i bio raspoređen pogodite gde – u Parizu. Pariz je mnogo više od imena unuke – ponovna je poveznica sa Evropskim tlom za amerikance svih podneblja u zemlji gde je evropsko poreklo već po sebi znak predodređenosti na uspeh. Poreklo Hiltonovih je norveško, ako je to nekom bitno.

 

Kako do prvog miliona?

Iako ljudi misle da je za enormno bogatsvo potreban neverovatni talenat – upravo su okolnosti te koje grade imperije. Hilton je zajahao talas Teksaške ekspanzije nafte i potpuno neromantično – prvi Hilton hotel je bio smeštaj za sve željne crnog zlata i radio je u smenama – ne od dan – već od 8 sati. Tako je hektična bila situacija. Naravno, brza i moćna zarada u tom momentu kada je Texas bio “place to be” odrazila se na širenje Hilton lanca – koji ni Velika depresija nije značajno omela. Iako je kao i mnogi izgubio sve – opstao je sa osam hotela i nastavio da se širi.

Za vreme novih dekada koje donose ekspanziju fašizma i rat – Hilton ima dve najveće akvizicije – hotele u Stevens u Čikagu kao najveći i Waldorf Astoria kao najsjajniji dragulj ove kolekcije.

Baš u periodu u kom je Konrad Hilton bio menadžer a potom i vlasnik u ovom istorijskom hotelu dešavali su se značajni društveno politički događaji – bilo da su vezani za Hladni rat ili političke odnose između Amerike i Franuske…

Waldorf Astorija je bio mesto ključnih događaja – poput April in Paris, proslave 2000 godine Pariza i kasnijih redovnih tematskih balova na kome su bili svi od modnih kreatora do političara, filmskih zvezda i starleta.

… a kad stane rat

Odmah po završetku drugog svetskog rata, Hilton 1946. osniva Hilton Hotels Corporation (1946), and Hilton International Company (1948). Prva Hilton fondacija osnovana je 1944. godine i tokom godina uslediće puno sličnih fondacija.

Real life naslednici – nasledili su relativno malo u novcu – procenjeno na oko milion i po za sinove i kćeri a svega tridesetak hiljada današnjih dolara za unuke. Najvrednije nasledstvo – a to su, znamo i iz serije, sedišta u upravnim odborima i na čelu korporacije. Baron Hilton, deda Paris Hilton bio je upravo to – zlatni drugi sin koji je odlučio da nastavi lozu upravljača.

Uža porodica Paris Hilton

Prezime Hilton oduvek i zauvek zveči u našim ušima, ali da pojednostavimo – mi se svakako nismo bavili naslednicima Hilton imperije. Njeni roditelji Ričard i Kathy su relativno obični pripadnici losanđeloskog visokog društva koji oslikavaju sve užase postmoderne. Tata trgovac nekretnina s Beverli Hilsa i mama bivša dete-zvezda, glumica više šou programa, poznata široj publici i kao sestra od jedne učesnice rijalitija The Real Housewifes of Beverly Hills.

Pored Paris i Nicky koje smo kolko tolko upoznale tu su i još dvoje dece. Sinovi svojim imenima Barron Nicholas Hilton II (1989. godište) i Conrad Hughes Hilton III (1994. godište) treba da predstavljaju neku vrstu američke katoličke republikanske aristokratije sa Beverli Hilsa. Što bi se reklo nepo babies. Svi su dalje izrodili još potomaka.

 

Barbie Paris Hilton marija ratković barbika
Barbie tematska foto sesija sa Paris Hilton
Barbie Paris Hilton marija ratković barbika

Kako mi i kada saznajemo za Paris?

Za nju se spremala sjajna karijera društvene leptirice i naravno “poželjne udavače”- jer ne znam kako bih sociallite prevela na srpski. Paris je imala mnogo ambicioznije planove. Tek iz filma This is Paris mi saznajemo šta se dešavalo u detinjstvu koje je izgledalo kao život prave barbike, za sve nas od trenutka kad saznajemo za Paris. Ali da idemo redom.

U trenutku kada saznajemo za nju, a to je period života u Njujorku, tačnije u hotelu Waldorf Astoria, pripremana je da učestvuje na debitantskim balovima. Ova nezgrapna fraza koja vodi poreklo iz drevnih vremena, trebalo bi da se odnosi na predstavljanje novih mladih devojaka visokim krugovima zvaničnim događajem.

Ne treba da čudi da je republikanski vrh Amerike veoma odan tradicionalnim vrednostima. One su nekakav miks dvorskih tradicija Evrope i raskalašnih hotelskih zabava koje su do tada organizovali Hilton preteče. O devojačkim debi žurkama možete najviše saznati u seriji Bridžerton.

Spremana je da bude kapitalistička aristokratija, sa sve etikecijom i istorijom boarding škola odnosno internata. Ipak, Paris bira karijeru modela i to ne u bilo kakvoj agenciji. Agencija Trump Model Management (kasnije T models) je zastupala neke od velikih zvezda. Između ostalih tu su bile Jerry Hall, Yasmin Le Bon, Isabella Rossellini, Tatjana Patitz od kojih je većina kasnije bojkotovala agenciju, naravno ne i prva dama Melania Trump, koju je agencija vinula do najuticajnije žene sveta. Trampova agencija bila je logična, možda i jedina moguća prva stanica jer je Donald Tramp prijatelj porodice, uz Lajonel Ričija i Majkl Džeksona.

 

Paris Hilton (levo) i Nicole Richie (desno) u 6. razredu Grade Buckley School, Sherman Oaks, CA Porodice Hilton i Richie su bili bliski prijatelji, kao i sa porodicom Donalda Trumpa ili tadašnjom megazvezdom Majkl Džeksonom

Ikona Y2K

Publika iz Srbije, normalno ne prati američku modnu scenu. Ali tračeve uvek i da. Prvo za šta saznajemo jeste da su se izvesne Hilton sestre pojavile na mapi – onda kada je David LaChapelle uradio seriju fotografija sa njima. Naravno, u Hilton hotelu – pod nazivom Paris Hilton: Grandma Hilton’s House. Jedna od fotografija iz te serije je inače 2017. godine prodata na online aukciji za $7500.

Real-life debi

U 2000tim, Paris Hilton je bila debitantkinja – ali ne onakva kakvu ju je zamišljala porodica.

Bila sam opsednuta low-rise džinsom i imala sam topove u svakoj postojećoj boji. To je bio moj omiljeni look a moja mama ga je mrzela.

I to bi moglo da se okarekteriše kao dobitna kombinacija popularnosti i izuzetnosti Paris Hilton u odnosu na celu porodicu. Ostali Hiltonovi bi po današnjim standardima bila okarakterisana kao quiet luxury.

Barbie Paris Hilton marija ratković barbika
ako je neko ikona Y2K onda je to Paris Hilton
Barbie Paris Hilton marija ratković barbika
ispratila je svaki trend 2000tih

Digitalno nasilje dok nije imalo ime

Dok u Americi vlada fama o It Girl, drugo za šta mi saznajemo je seks snimak A Night in Paris. Objavio ga je a kasnije i otvoreno distribuirao njen bivši dečko, profesionalni pokeraš i muž bogatih žena Rick Salomon. U trenutku snimanja Paris Hilton je bila maloletna.

U svetu, sve već posle snimka Pamele Anderson nije bilo novost – tadašnja javnost imala je samo jedan komentar “ko joj je kriv što se snimala”. Kuriozitet je da se Rick Salomon oženio (i) sa Pamelom Anderson 2007. godine i naplaćao se sudskih troškova u oba slučaja. Ali ništa od toga što je na sudu utvrđeno kao činjenica nije bilo bitno za javnost.

Fenomen digitalnog nasilja postaće tema tek 2020tih. Do tada će se praktično svaka devojčica u osnovnoj školi već sresti sa nekim oblikom nezakonitog deljenja privatnih snimaka. I pretnjama koje prethode takvom činu. Pišem o tome kao jedno od lica međunarodne kampanje protiv svih oblika digitalnog nasilja. Za ovu vrstu nasilja se sada, 20 godina kasnije od prvih medijskih slučajeva zna mnogo više i naučno su dokazane posledice na psihu onih koji ove oblike nasilja trpe.

Možda je zato oduvek Paris Hilton bila muza LGBT+ populacije, jer su žene i LGBT+ osobe uvek bile izloženije ucenama i nasilju. Čak i danas Paris vrlo često nastupa na Pride proslavama.

 

nastup sa Pride žurke

Sve samo ne quiet

Imam problem sa tim pojmom jer quiet luxury iza sebe skriva obožavanje i nepreispitivanje pojma old money. Kolokvijalno nazvani old money, kao što možemo videti iz primera Hilton uvek krije neku “mudrost” korišćenja trenutka u kome je bila globalna katastrofa. To mogu biti export-import poslovi sa kolonijama i eskploatacija resursa trećeg sveta, trgovina oružjem i ratna vremena ili vremena duboke inflacije i recesije.

Te, ako mogu da biram zastupam potpuno suprotnu stranu nouveau riche „glasno bogatih“ kojima je pripadala i Paris Hilton. Bar prema načinu kako je izabrala da predstavlja svoj lifestyle. Drugim rečima, ona se nikad nije folirala da je normalna i obična devojka iz komšiluka. Niti je prikrivala opskurne detalje života u zlatnom kavezu bogatstva milijardera usko povezanih sa republikanskim kontroverznim idolima ogromnih ambicija.

Glupe plavuše

Dok, kasnije ćemo saznati, Paris namerno igra na kartu glupe plavuše, ceo svet se zgražava. U eri dvehiljaditih ona je učesnica nekoliko rijaliti šou programa i postavlja se relevantno pitanje.

Zašto ona to radi, kada novac očigledno nije njen motiv?

Na to pitanje postoje samo dva odgovora, od kojih je jedan pitanje:
1 – novac njene porodice nije njen novac i podrazumeva zlatni kavez
2 – koliko novca je zapravo dovoljno novca u kapitalizmu?

Za sve koji je nisu dovoljno omrznuli misleći da namerno provocira javnost – tu su bili serijali The Simple Life (2003–2007) u kome nastupa sa Nicolle Richie (usvojenom ćerkom Lionela Richie-ja koji je porodični prijatelj Hiltonovih. One idu po ruralnoj americi i glumi samu sebe – povlašćenu belu bogatašicu u svakodnevnim izazovima koje nikad nije doživela.

U Srbiji je emitovana jedna od 11 međunarodnih franšiza ove televizijske rijaliti serije sa Anom Mihajlovskom i Marijanom Mićić. Prošle godine u okviru podkasta Tampon zona Ana Mihajlovski je pričala o društvenom fenomenu i nemogućnosti da se izađe iz uloge ove televizijske emisije godinama kasnije.

 

Koga briga?

Paris Hilton naravno nije imala tih problema jer je čvrsto zajahala talas stereotipa koji svet ima o plavušama. Ona započinje komercijalni brend Paris Hilton, nastavlja filmsku i rijaliti karijeru. Piše biografije i snima dokumentarne filmove koji podržavaju brend imidž. Ova karijera ide do granice apsurda. Iako generiše ogroman profit i popularnost istovremeno donosi nagrade Zlatne maline za najgoru sporednu glumicu, i opšti prezir posebno izmišljene republikanske aristokratije koja teži da se predstavi suprotno – kao tiho luksuzna. Ništa neobično, teoretičari su ovaj period odavno nazvali pozni kapitalizam ili čak šizofrenija kapitalizma.

…šta radi Paris?

Čini se da Paris iritira javnost svakim svojim potezom – kao što su to parfemi posvećeni njenim kučićima. Paradoksalno stiče sve veći novac upravo od jeftinih proizvoda koje lansira gotovo svakodnevno. Njen život bi se najbolje mogao opisati kao kapitalistička bajka.

U njoj ona izdašno koristi kombinaciju svog nasleđa – ime i prezime, preduzetničkog duha u kom je odgojena. Ali profitira na snu devojaka i devojčica širom sveta da budu ono što nikada ne mogu biti. Bogata i razmažena naslednica.

Ono što mogu je da kupe jeftin parfem ili ogrlicu za mini kuče sa cirkonima i podele deo tog autentičnog pink lifestyle sa ne-tako-quiet-bogatašicom. Zaista, ko bi tome odoleo?

 

Barbie Paris Hilton marija ratković barbika
Ne zna se da li je Barbiecore izmislila ili sledila Paris Hilton
Barbie Paris Hilton marija ratković barbika
u svim mogućim varijantama

Pored svake zle Barbike postoji i neki zli Ken

Daću samo jedan suprotan primer a tiče se parfema i bogatih naslednika. Kilian Hennesy je unuk petog kolena Hennesy porodice francuskih proizvođača konjaka. Jedan od daljnjih i mnogobrojnih naslednika imperije LVMH. Za razliku od Paris Hilton, on se u parfimerstvu se odlučio za luksuzne brendove osnivajući by kilian.

U većini tekstova koji su plaćeni PR, on se brendira kao “the nose” koji je praksu odbio u Hennesy kompaniji ali je odradio “rigorozni” trening u kućama Christian Dior (LVMH), Paco Rabanne (Puig), Alexander McQueen (koji je radio za Givenchy, u vlasništvu Louis Vuitton kuće) i Giorgio Armani, od kojih je kao što vidimo pola u vlasništvu kompanije LVMH.

Nigde na svetu ne postoji ni jedan parfem koji je dizajnirao ovaj navodni parfimer. Celu prvu kolekciju radila je Calice Becker poznata kao autorka J’adore Dior i serije Avon parfema. Dok ga je proslavio Alberto Morillas tvorac legendarnog Aqua di Gio, CK One, Marc Jacobs Daisy i kolekcije Zara parfema.

Poseban trač za sve ljubitelje parfema biće da je Morillas dva puta prodao praktično isti parfem – jednom kao Gucci Guilty Absolute a drugi put kao Dark Lord by kilian. Mini istraživanje možete da sprovedete na klik.

Smisao ovih pasusa je kratka poenta. Iako se veruje da ih deli čitav svet, postoji veoma tanka granica između tihih bogataša kojima se divimo i glasnih bogatašica koje volimo da mrzimo.

Ko je u stvari Paris?

Poslužiću se parafrazom jednog od dokumentarnih filmova o Paris Hilton, Pariz, ali ne u Francuskoj. I to bi možda bila najbolja definicija fenomena Paris Hilton. Uz rizik da zvučim kao geek Paris je kao i svaka globalna franšiza, kada je iscrpela tržišta prvog sveta prešla na trećesvetski nivo.

Zašto je važno to nama na Balkanu?

Ne znam koliko je ljudima uopšte u sećanju, ali 2016. godine Paris Hilton je posetila Beograd kao didžejka na poluprivatnoj žurci o kojoj su novine obilato izveštavale.

Paris Hilton gostovala je u našoj prestonici gde je puštala muziku za mnogobrojne poznate ličnosti iz naše zemlje. Ubrzo nakon nje pevala je i Ceca. (Blic.rs, 15.6. 2016)

Nastup je prema tabliodima koštao 100.000 evra ali to nije ni bitno da li je tačno ili nije. Priča se da je tom prilikom je Paris isprobala haljinu Meline Džinović. Prema podacima iz novina tog perioda na žurci su se pojavili pevač Šon Pol i glumac Alen Delon koji je dao uvodnu reč. Naravno, tu su bile i mnoge poznate ličnosti koje su se tom prilikom slikale sa Paris Hilton. Slike su u novoj eri izbrisane sa instagrama.

 

Šta je to Paris Hilton?

U ne znam kom po redu dokumentarcu o Paris Hilton, This is Paris iz 2020. godine, videli smo potpuno novu staru Paris. U ovom filmu, novinarka i producentkinja Alexandra Dean, dobitnica Emmy nagrade za NOW. Ovaj serijal na PBS-u koji se bavio društveno važnim temama poput studentskih kredita i krize stanovanja. Rodno osvešćena rediteljka dolazi do Paris posle filma o Hedi Lamar, naučnici i izumiteljki koju društvo pamti kao holivudsku zvezdu i seks simbol.

U filmu This is Paris, pokušala je da ispriča sasvim drugačiju priču o Paris Hilton. A najveće iznenađenje je upravo ono što nam je bilo svo vreme pred očima. Paris Hilton koju znamo je brend, savršeni proizvod namenjen masovnom konzumiranju. Na talasu #metoo pokreta Paris govori o zlostavljanju koje je doživela u letnjim kampovima za povlašćenu bogatu decu, koje je pohađala na insistiranje roditelja. Sa jedne strane – ništa novo, sa druge publika je bila očarana što prvi put čuje stvarni glas Paris Hilton. Taj glas koji čujemo je daleko od upspeak visokog i piskavog tona devojke sa Beverli Hilsa.

Možda je bilo važno da Paris nekada pod nekim uslovima kaže da je cela priča bajka, odnosno izmišljena. Takođe prizna da ona nema drugi, rezervni život osim tog – izmišljenog. Na plakatu je kao i uvek isfotošopirana, i mi suštinski ne vidimo nikakve šokantne i ekskluzivne detalje koji bi dramatično izmenili sliku o Paris – sada odrasloj teen reality zvezdi.

Poneko možda nauči o tužnoj sudbini teen zvezda, ali za to je mnogo bolji film Maps to the stars, Dejvida Kronenberga. Pored fenomena Britney – Paris deluje kao dobitnica lutrije te užasne industrije. Naravno jer se ne može meriti pozicija nepo bebe i svih ostalih devojčica koje roditelji bez (ili sa puno) razmišljanja guraju u svet slave.

 

Plakat za film This is Paris

Priča o Barbiki je izmišljena?Ko se iznenadio?

Niko. Iako je film samo u prvom mesecu prikazivanja na youtube postigao 16 miliona pregleda, i za dve godine 77 miliona, film nije uspeo da zavredi neku međunarodnu slavu, niti je karijeru Paris Hilton usmerio u nekom drugom smeru. Jednostavno, ništa se u svetu nije pomerilo ni za milimetar. Najviše sama Paris.

U podkastu I am Paris, koji predstavlja neku vrstu rijaliti nastavka u formi podkasta, Paris nastavlja ono što najbolje zna – eskploataciju ljudske želje da saznaju šta se STVARNO dešava u porodicama bogatih. Nastavlja i sa inovativnim ulaganjima kao što su NFT ili ParisWorld na Robloxu u 2021. Nastavlja i sa klasičnim rijalitijima Cooking with Paris (Netflix, koja je otkazana posle prve sezone uprkos MTV nagradi) i Paris in Love (Peacock, koja još uvek traje).

 

Saga o real-life naslednicima

Možda je vreme da se završi saga o stvarnim naslednicima. Jednim klasičnim opadanjem interesovanja za sve neobičnosti i gomile jeftinih ili skupih proizvoda koji nam se prodaju putem poznatih ličnosti. I ne samo to – ličnosti koje su poznate samo po tome što su poznate. Kylie Jenner je daleko prevazišla sve domete koje je postavila Paris Hilton. Da podsetim, 2019. godine magazin Forbs je Kylie Jenner proglasio prvom svetskom i najmlađom self-made milijarderkom budući da je tada imala dvadeset jednu godinu.

Ali da li nepo-babies ikada mogu biti self made i da li je bogatstvo koje “same” stiču naslednice kapitalističke samoproklamovane aristokratije zaista recept koji mogu slediti žene celog sveta?

Volela bih da postoji neko istraživanje ili bar tekst koji se bavi svim buntovnih ćerkama velikih patrijarhalnih imperija koje nikad nisu uspele da se osamostale i čiji su poslovni poduhvati bili promašaji. Jer čak i kad postoje evidentni dokazi da je neki proizvod ili kompanija loša ili da loše posluje – uvek postoji šansa da se mestom koje imaju u društvu izvuče.

 

Cooking with Paris, Photo: Netflix promo
Paris in Love, Photo: Peacock promo

Ima li neka pouka?

Kod fenomena Paris Hilton treba da zapamtimo jednu važnu specifičnost. Ona je prva otvoreno komunicirala sa slikom koju o svim povlašćenim belcima imaju, pa otprillike svi. Devojka iz Srbije, Turske, pa i ruralne Amerike, zna da nema ništa zajedničko sa bogatom naslednicom čija imovina seže od naftaške groznice i naplaćivanja hotela u smenama od 8 sati.

Paris Hilton se prva usudila da se sa tom slikom obračuna – i na njoj direktno zaradi. Sve zvezde bilo da se zaista bave nekim poslom – pevaju, glume ili prosto eksploatišu sebe kroz rijaliti ili influens, koje se danas šale sa svojom javnom personom mogu to da zahvale Paris Hilton.

Iako se to nakratko shvatalo kao istinitije od istine – ubrzo smo svi shvatili da je još jedna strategija, još jedan biznis plan. Jer iza otkrivanja pravog glasa, pravih emocija, prave svakodnevice i dalje stoji reality hard sell. Poziv da se kupi neki jeftini merch – bilo da je to ogrlica za kuče, jeftin parfem, iskrena ispovest u knjizi koju je napisao ghost writer, serija kupaćih kostima, dj set u pomodnom kafiću na Mikonosu, narukvica, majica ili bukvalno bilo šta priuštivo masama ili rastućoj masi novokomponovanih bogataša.

Važno je samo da je svima i svuda dostupan delić aure Paris Hilton

Za kraj – biznis plan

Jedina istina koju smo dobili je konačni odustanak od toga da se milion nebitnih sitnica prodaje sebi sličnima, ili onima sa visokim aspiracijama – što je u duši luxury brendova. Jedina istina koju smo dobili fenomenom Paris Hilton je vraćanje na suštinu kapitalizma, bogaćenje na činjenici da najveći deo konzumenata čini najsiromašniji deo stanovništva.

Ekonomski je nemoguće obogatiti se na skupim parfemima i automobilima, jednostavno jer je tržište premalo i hvala Paris Hilton što je to svojim primerom pokazala. Journal je pisao o saradnji Paris Hilton i brenda (ne tako) jeftinih i omrznutih papuča i ostale obuće Crocs ali tu su i manje glamurozne saradnje recimo sa Wallmartom. A sada svi trk – na nizanje narukvica, šivenje ili naručivanje sa AliExpressa i prodaju na netu.

Photo: Instagram, IMDB, Wallmart

Učitati još
Zatvori