Long read: Zašto seksualna aktivnost generacije Z beleži procente u minusu?
Long read: Zašto seksualna aktivnost generacije Z beleži procente u minusu?

Long read: Zašto seksualna aktivnost
generacije Z beleži procente u minusu?

Single sam već tri godine, iz sopstvene želje. Kada ovu rečenicu izgovorim pred pripadnicima drugih generacija, milenijalcima ili bumerima, neretko se osetim kao socijalni eksperiment. Pored nepotrebno zgroženih izraza lica i začuđivanja, dolaze i pitanja – Zašto?, Zbog čega?, Pa zar ne postoji makar neko ko ti se sviđa?… Pitanja nisu toliko loša kao saveti koji sleduju – Veruj mi, sve će biti lepše kada nađeš dečka. Da li u 2025. godinu i dalje ulazimo sa stavom da dečka tražimo?

Konverzacije postaju još više umarajuće kada druga strana čuje da samoinicijativno tri godine nisam u vezi, onda im tek ništa nije jasno. A ono što meni nikada nije bilo jasno je zašto su pređašnje generacije toliki akcenat stavljale na partnersku ljubav? Da, jasno mi je da vam dečko ili devojka može biti najbolji prijatelj, rame za plakanje, osoba sa kojom kreirate lepe uspomene, seks koji leči i svemu slično. Ali, zar u životu ne postoji mnogo više vrsta ljubavi? Mnogo više od dečka ili devojke?

Naučnici su internet preplavili studijama o tome zašto su pripadnici Gen Z sve manje seksualno aktivni, dolazeći do zaključka da je seks za 30% manje prisutan u svakodnevici adolescenata nego do sada.

Šta je strast bez žudnje?


Seks je svuda – godinama, a mi smo odrasli online. Moja prva sećanja vraćaju me na smart telefone, šifru za WiFi i početak digitalizacije svega što poznajemo. Naše doba adolescencije donelo je i digitalizaciju ljudske vrste, koju nazivamo AI. Iako to sada nije glavna tema, ne možemo pobeći od činjenice da se digitalizovao i seks. Imate ga na svakom ćošku interneta, toliko da ne morate da tragate za posebnim sajtovima koji monetizuju uvežbane uzdahe. Sada, možete imati seksualno iskustvo i sa AI robotom – da, ogavno i zastrašujuće.

Nekada, i ne toliko, davno strast je pratila žudnja. Intimnim konekcijama između partnera ste mogli da svedočite samo u spavaćoj sobi, gde ovaj akt istinski predstavlja smenu dveju energija, emocija i ljubavi. Pisala su se pisma, zavođenje je bilo najzanimljiviji deo koji iziskuje strpljenje i pušta mašti na volju. Seks je predstavljao san, maštu i intimnu bajku. Bio je nedostižan.

Danas, naravno ne u svim slučajevima, ovaj proces zvuči dosta drugačije. Intima se izgubila, s obzirom na to da seks možete videti i na kanalima nacionalne frekvencije, ponekad i live. Toliko je rasprostranjen da postaje neukusan i jednostavno – dosadan.

Uticaj pornografije svake vrste u ovoj sferi je jasan, muškarci i žene u odnose ulaze sa velikim očekivanjima, od kojih je većina moguća samo na unapred isceniranom filmu. Ovaj problem različito utiče na muškarce i žene, ali je posledica ista. Digitalizacija seksa doprinela je celibatu kao svakodnevici – odluci da je život jednako kvalitetan i bez njega.

Long read: Generacija Z i seksualna aktivnost
Euphoria / IMDB

Istraživanja kažu…

Istraživanja su pokazala da jedan u tri adolescenta u Sjedinjenim Američkim Državama, uopšte nema želju za seksualnom aktivnošću. Takođe, 51.5% pripadnika generacije Z u Sjedinjenim Američkim Državama, izjasnilo se da želi da vidi veći akcenat na prijateljstvima u televizijskim ostvarenjima, 44.3% je primetilo da se partnerski odnosi zloupotrebljavaju u medijima, dok je 47.5% poentiralo da seksualni odnosi nisu neophodni deo televizijskih i filmskih ostvarenja.

Naravno, ovo nije jedini razlog zašto je Gen Z zapostavio seksualnu aktivnost, ovaj pristup je daleko kompleksniji. Nedostatak poverenja, individualnost i dvadesetčetvoročasovno kuckanje telefonima, smanjilo je želju za partnerskim odnosima.

Poverenje.


Prošle godine, internetom su kružili videi u kojima devojke odgovaraju da li bi se u mraku pre našle sa medvedom ili sa muškarcem. Iako ovo na prvu mnogima može zvučati smešno, ispostavilo se da je preko 90% ispitanih, odgovorilo da bi se u mraku radije našle sa medvedom. Ovaj viralan TikTok trend prikazao je sliku društva u kom se nalazimo.

Nažalost, sve češće svedočimo situacijama u kojima pojedinci gube poverenje u svog partnera. Da li su to eksplicitne fotografije koje su nekako završile u rukama celog društva, nepoštovanje, još jedna prevara, tajna dopisivanja ili snimak vašeg intimnog odnosa za koji niste ni znali da postoji, sve ima zajedničku posledicu – manjak poverenja i shvatanje da je možda i najbolje kada si single.

Hteli to ili ne – sada se svi znamo. Jedan TikTok video je dovoljan da se nemo upoznamo, a follow da svakog dana pratimo daily rutine jedni drugih. Baš tako, sve češće razmenjujemo iskustva. Čuli smo toliko muka nakon raskida, problema u vezama i neočekivanih zastrašujučih drama, da smo kolektivno odlučili da je dobro prebaciti fokus.

Svest.


Pored toga što neuporedivo više vremena posvećujemo mentalnom zdravlju, čini se i da smo svesniji sebe. Kada čujem ljubavne priče svojih koleginica i prijateljica koje ne pripadaju mojoj generaciji, shvatim da ni u jednom trenutku života nisam pomislila da sam manje vredna zbog osobe prekoputa. Oduvek sam znala ko sam i šta sam, te mi nije bio potreban partner da iskristališe šta volim ili ne volim, šta želim ili ne želim. Sama sam krčila svoj put, vodeći se sopstvenim osećajima i željama. Partnerski odnosi me ne odvajaju od ambicija, s obzirom na to da su oduvek uzimali jedno od poslednjih mesta u mom životu.

Svedočimo situaciji gde muškarci sve ređe prilaze ženama, unapred znajući da su njihovi životi odavno upotpunjeni i da priča o Princu na belom konju postaje dosadna i predškolcima. Moderan muškarac, nažalost, nije Princ na belom konju, te smo kroz godine, same sebi postale ti prinčevi – i princeze, i kraljice. Kada sagledam kako su partnerski odnosi tretirani do sada, shvatam da su partneri jedni druge dopunjavali, dok pojedinci generacije Z nastoje da budu celina, te partner dolazi kao šlag na tortu.

Pametni telefoni.


S obzirom na to da smo odrasli uz smart telefone, od ranog detinjstva bile su nam dostupne gotovo sve informacije. U ranim godinama, postali smo svesni politike na zavidnom nivou, kretanja tehnologije, aktivizma i društva kao takvog. Svet nismo gledali kroz ružičaste naočare, pa je tako i ljubav poprimila mnogo više oblika koje vrednujemo. Bivajući izloženi svemu i svačemu, shvatili smo da mnogi obrasci ponašanja i izbori pređašnjih generacija nisu ovaj svet napravili boljim mestom.

Telefoni su nas i otuđili, od toga ne bežimo. Sve češće smo introvertni i ne želimo da ispustimo svoje pametne uređaje iz ruku. U tom slučaju, izlazimo iz savršene stvarnosti koju smo stvorili unutar malih ekrana i vraćamo se u realan svet. Ovom osećaju otuđenosti, doprinela je i COVID-19 pandemija, koja nas je zahvatila u ključnom periodu odrastanja. Bili smo zatvoreni u svojim sobama dve godine, a jedini vid komunikacija bili su telefoni.

I couldn’t help but wonder…


Čini mi se da je period u kom je Carrie Bradshaw zvezda vodilja ženskog roda odavno prošao, te naše I couldn’t help but wonder, ostavljamo za zanimljivije teme od visokog lažova u odelu. Odlična analiza razlika između dveju generacija je i pogled na lik čuvene Carrie Bradshaw. Iako obožavam njen stil, jasno je da nije favorit generacije Z.

Možda biste se začudili kada bih vam rekla da razgovori koje vodim sa prijateljicama gotovo nikada ne selektuju partnere kao fokus. Ove teme nisu zabranjene, daleko od toga, već se niko za njih ne hvata, gotovo da su passé. Zanimljivije je pričati o novoj Jacquemus kolekciji, cortisol face fenomenu, rasprodatim kartama za Odiseju Christophera Nolana i sledećoj destinaciji koju želimo da posetimo, zar ne?

Ljubav ne čini samo taj dečko ili ta devojka. Ljubav dolazi najpre iz nas samih – iz naše strasti, želje i ambicije. Rekla bih da generacija Z nije bezdušna kako je mnogi nazivaju, već da svoju ljubav pažljivo raspoređuje na mnoštvo frontova – promišljeno i jedinstveno.

Ne zaboravimo, ljubav je širok pojam, jer srce ne kuca samo za jednu osobu.

Foto: IMDB

Učitati još
Zatvori