Fotograf Filip Koludrović razgovarao je sa veštačkom inteligencijom i napisao putopis iz Amerike u kojoj nikada nije bio
Fotograf Filip Koludrović razgovarao je sa veštačkom inteligencijom i napisao putopis iz Amerike u kojoj nikada nije bio

Fotograf Filip Koludrović razgovarao je sa veštačkom inteligencijom i napisao putopis iz Amerike u kojoj nikada nije bio

Veštačka inteligencija je tema o kojoj se u poslednje vreme mnogo govori. Mnogo je kontroverzi, mnogo pitanja, nedoumica, zaključaka i čega sve ne, no mnogo je i onih koji od nje pokušavaju izvući ono, donedavno, naizgled nemoguće. Da nam je neko rekao pre svega par godina da ćemo veštačkoj inteligenciji napisati tekst, a da će ona iz toga renderovati fotografije pomislili bi da se radi o još jednom SF filmu, ali danas, doduše ekstremno iznenadno, široj javnost ovakav je koncept itekako dostupan. Sa AI najviše vole eksperimentisati umetnici smatrajući je novim medijem, a lome se koplja oko pitanja hoće li i može li ona uopšte zameniti umetnički rad i stvaranje. Neki su protiv, neki su za. Mi smo razgovarali s Filipom Koludrovićem, koji je upravo pomoću veštačke inteligencije napisao knjigu/putopis o odlasku u Ameriku u kojoj, pogodićete, nikada nije bio. 

filip koludrović-knjiga1

Filip Koludrović i njegovo fiktivno putovanje u Ameriku

Filip Koludrović fotograf je iz Rijeke, rođen 1996. i kako kaže sam za sebe s analognim fotoaparatom fotka od malih nogu. Sa 16 godina dobio je prvi digitalni fotoaparat i počinje sa svojom crno-belom digitalnom fotografijom. Njegovi specifičan čisti stil prepoznat je od strane mnogih respektabilnih klijenata među kojima su i magazini Vogue, Numéro and GQ, te brendovi Hermes, Chanel, Celine, Givenchy i Hublot. Nedavno je izašla  njegova knjiga  I HAVE NEVER BEEN TO AMERICA, stoga krenite s nama na putovanje zajedno s njim. 

  • Možeš li nam reći šta se krije iza naziva I HAVE NEVER BEEN TO AMERICA?

Naziv je zapravo jako iskren. Ja nikad nisam bio u Americi.

  • Kako je nastala ova knjiga i koji je koncept?

Ideja za knjigu rodila se negde u oktobru prošle godine. U trenutku kada sam otkrio da Veštačka Inteligencija može stvarati fotografije uz pomoć samo teksta kompletno mi se promijenila perspektiva. Već sam neko vreme fasciniran Amerikom, možda zato što sam i sam dosta nomadska osoba pa me to nekako asocira na te njihove kamp prikolice i stalnu potragu za nečim. Nakon što je svo to oduševljenje novom tehnologijom splasnulo, zapravo mi je logično bilo da to mora biti upravo knjiga. S obzirom na to da fiktivno fotografišem uz pomoć veštačke inteligencije koja osim servera i hardvera fizički ne postoji, jasno mi je bilo da finalni produkt mora biti nešto opipljivo. U tom trenutku pridružuje mi se Hrvatski umetnik Deni Horvatić čiji sam veliki fan. Kroz konverzaciju s njim zajedno smo upakovali taj materijal u ovu knjigu. 

Koncept je fiktivno tromesečno putovanje kroz Ameriku 18-godišnjeg dječaka u 5 poglavlja. Prvo poglavlje je polazak iz Rijeke za New York brodom te put inspirisan Hrvatskim imigrantima u Ameriku u 18. brku. Drugi Chapter je Putopis, to je glavni dro knjige, sve od srednje škole do kauboja, Amisha, Hamptonsa, Univerziteta i sve što čini jedan život u Americi. Treće poglavlje je Manifesto koji knjigu zapravo razbija te je vraća na početak u negativnoj verziji. Četvrto poglavlje je zapravo negativni putopis gde možemo naći teme kao što su farmaceutska industrija i kako tinejdžeri konzumiraju opijate, izbore za miss, porno industriju, zavisnosti, AA sastanke, provale, zatvore, vojsku i school shootings. Peti chapter (Death) je negativna verzija prvog.

  • Kako si došao na ovu ideju i koliko ti je trebalo da sve i provedeš u delo?

Mislim da sam dosta impulsivna osoba i do ideje dođem dosta brzo, najčešće u procesu sprovođenja u delo malo izgubim fokus. Do same ideje i izrade većine materijala prošlo je neke 3-4 nedelje. Ostatak je bio grafički dizajn i dovršavanje projekta.

  • Kakav je tvoj komentar na odgovore koje je generisala AI?

Zanimljivo mi je kako ste napisali generisala, jer svako i dalje daje neki svoj rod AI-u. Iskreno nemam komentara, u početku sam bio na rubu opsednutosti, svako veče bi išao spavati sa mislima o tome šta bi sutra mogao upisati i to unosio u beleške na telefonu. Svaku situaciju koju bi video na ulici zamišljao sam u univerzumu veštačke inteligencije.

  • Šts uopšteno misliš o veštačko inteligenciji? Misliš li da je ona pretnja ili pomoć čovečanstvu?

Dosta mi je teško opisati što generalno mislim o veštačkoj inteligenciji. Za sada je još uvek smatram alatom, isto kao što čekić ili sekira mogu biti pomoć ili pretnja čoveku. U šta sam siguran je da zbog globalizacije i kolektivnih problema koje imamo kao čovečanstvo potrebna sinergija puno više mozgova kako bi došli do nekih rešenja. Čovek je ipak sputan svojim govorom, jezikom i mogućnošću objašnjavanja onoga o čemu razmišlja, još uvek nismo u mogućnosti spojiti svoje mozgove i kolektivno razmišljati. Ovo je možda neki korak bliže tome. Kako ćemo to iskoristiti i u što će to izrasti tek ćemo videti.

  • AI i umetnost – mnogi su izrazito protiv uparivanja ove dve stvari, ti si učinio upravo suprotno, zašto?

Zašto ne? Umetnik najčešće krene s nekom vizijom koja se nalazi u njegovoj glavi, pre 500 godina do izražavanja te ideje na platno potrebni su bili meseci, nekada i godine. Dolaskom fotoaparata taj put do materijalnog puno je kraći, u tom trenutku većina slikara Evrope vodi žestoku bitku protiv kamere, nazivajući je smrću umetnosti. AI mi dozvoljava da svoje vizualne misli, snove i nepostojeće situacije stvorim u minutima, bez ikakvog rasipanja resursa. Ako želim snimiti 75 ljudi kako trče Islandom u belim majicama i nose bele zastave to mogu bez kupovine avionskih karti, smeštaja, honorara i produkcije, jer na kraju dana malo ljudi bi za tu jednu fotografiju imalo budžet od 10 hiljada eura. Dok sam pisao ovaj odgovor napravio sam vam vizual ove scene koju sam upravo napisao.

  • Kako generalno gledaš na ovaj projekt, a kako na njega gledaju ljudi koji su ga već videli?

Iskreno ne gledam na njega previše, jednom kada završim nešto pomalo izgubim interes i vreme je za nešto novo. Ljudi kojima ga pokažem reaguju dosta zanimljivo, dosta ljudi i dalje ne razume ili im je preapstraktno o čemu pričam.

  • Može li ovakav način dovesti do svojevrsnog iskrivljenja stvarnosti? Kako ćemo zapravo znati šta je istina?

Upravo to je i jedno od glavnih pitanja ove knjige. Stvarnost je odavno iskrivljena. Kako i danas znamo šta je istina, a šta ne? Sav sadržaj koji vidimo na našim telefonima neka je frakcija istine, puno filtera, fotoshopa, rendera. Postoji li zapravo ultimativna istina ili su to sve verzije istine?

  • Koji je plan ss knjigom nakon što bude objavljena?

Knjiga je imala launch u Firenci za vreme Pitti Uomo i LuisaViaRoma x British Vogue modne revije. Nakon toga event će biti i u Šangaju. Onda sledi distribucija u radnje i knjižare. U utorak, 25. jula u Art Shopu Kula Cetinjska predstaviću zvanično svoju knjigu u Beogradu.

  • Planiraš li neke druge projekte, jer čini nam se da si tek počeo?

Ne volim planirati previše. Pokušavam živeti što bliže sadašnjosti i videti gde me to vodi.

Tekst je preuzet sa sajta Journal.hr

Foto: Filip Koludrović/AI

Učitati još
Zatvori