

Predstavljamo radove učesnika Trećeg Bijenala fantastike: Predrag Todorović, Milenko Trbović, Goran Ćetković
Treće izdanje Bijenala fantastike, festivala posvećenog magičnom, nadrealnom, simboličnom i metafizičkom slikarstvu, biće održano od 13. septembra do 12. oktobra 2025. godine u Likovnoj galeriji Kolarčeve zadužbine u Beogradu.
Ukupna postavka obuhvataće 33 umetnička dela, uključujući radove odabranih umetnika, članova žirija (Katarina Zarić, Petar Mošić i Maja Obradović), dobitnice nagrade za životno delo (Danica Masniković), kao i dva gostujuća umetnika iz inostranstva (Lukaš Kandl i Siniša Kašavelski). Ekskluzivno ćemo predstavljati sve autore i njihove radove.

PREDRAG TODOROVIĆ (1967)
Predrag Peđa Todorović je diplomirao je 1991. godine slikarstvo na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu, gde je i magistrirao 1994. godine, na Odseku za zidno slikarstvo – mozaik. Član je ULUS-a od 1993. godine, od kada ima status samostalnog umetnika. Od 2012. godine član je ULUPUS-a. Osnivač je i član likovne grupe RASART od 2010. godine, a član je i likovne grupe MISTI od 2021. godine. Njegova dela nalaze se u mnogim muzejima (u Beogradu, Zaječaru, Požarevcu, Raški, Topoli, Novom Sadu, Ostrogu). U periodu 1991–2021. godine izlagao je na 36. samostalnih izložbi i preko 180 kolektivnih izložbi u zemlji i inostranstvu. Dobitnik je više nagrada, a posebno se ističe priznanje Zlatna značka za doprinos u kulturi Republike Srbije 2012. godine. Likovno se izražava u mozaiku, slikarstvu, akvarelu, keramici, ilustraciji.
Na tekućem Bijenalu fantastike predstavlja rad Zlatosjaj, rađen u tehnici ulje na platnu, dimenzija 80x60cm, o kome kaže:
Slika je inspirisana snom,što je otslikavanje moje likovne poetike-Onirizma i simbolizma. Ali prikazani predeo je san nedosna, on je nastao u procesu snevanja širom otvorenih očiju. Naizgled pejzaž ali u biti počiva zlatno svetlo, koje dopire, poput magme iz vulkanskog grotla. Hjerofant na dnu slike,koji se manifestuje u vidu poteza prenosi poruku – poentu sna: Zemlja se otklapa da bi isijala, ono što je nekada usijala – zlatno svetlo minulog neba. Kvintesencija svetla krugom sveta.
(Predrag Peđa Todorović)

MILENKO TRBOVIĆ (1950)
Milenko Trbović je savremeni realistički slikar. Završio je konzervaciju i restauraciju na Univerzitetu u Beogradu 1986. godine. Nakon završenih studija, usavršava tehnike i tehnologije starih majstora tokom studijskog putovanja po severnoj Italiji, Toskani i Laciju. Paralelno sa konzervatorskom praksom, slika dela malog formata koja na specifičan način odaju počast starim majstorima.
Kao slikar-konzervator, obrazovan na tradiciji italijanske renesanse, preuzima način, paletu i stil tih slikara u interpretaciji tema i narativa koji ga inspirišu. Njegov prepoznatljiv lični stil odiše radošću i mirom i izražava živahan duh i atmosferu mediteranske kulture. Živopisni mediteranski gradići oživljeni su kontrastnim i harmoničnim bojama, preciznim kompozicijama na koje utiču i studije matematike. Član je slikarsko-grafičke sekcije ULUPUDS-a i učestvovao je na brojnim grupnim izložbama te sekcije u različitim gradovima Srbije. Živi i radi u Beogradu. Na bijenalu fantastike predstavlja rad Equus ekvilibrist in stilo veneto, sliku rađenu posebnom tehnikom – jajčana tempera na panelu, dimenzija, 60×98 cm, iz ovogodišnje umetničke produkcije.
Fantastično u slikarstvu je vrsta očaravajućeg lavirinta u kojem majstori stvaraju fiktivne stvarnosti, izdvojene iz našeg svakodnevnog sveta prema zakonima prirode, istorije, kulture ili tehnologije. U ovom uzbudljivom žanru umetnosti, želja za stvaranjem iluzije stvarnosti spaja se sa magijom drugih mogućnosti i uslova. Odavno se smatra da je more izvor života na zemlji, Pesnik kaže život je more . Živeti se ne mora, ploviti se mora, pisalo je na kapiji drevne Kartagine. Putovanja morem su duga a ponekad i opasna. Iz tog razloga se od pamtiveka prave svetionici. Istovremeno, svetionik je simbol pravca i vođstva i sredstvo da se nađe put u siguranu luku. Shodno tome, svetionik ima centralnu ulogu na slici, predstavljen je iz neznatno donjeg rakursa i na taj način uvodi posmatrača u sliku uz pomoć signalne motke koja istovremeno markira značajnu tačku zlatnog preseka po kome načelu je ova slika kompziciono postavljena. Kao zdanje predstavljen je na način venecijanskih građevina (otud u nazivu a modo veneto), sa natpisom CIRCUS MASSIMUS aludira na Arenu u Rimu ili na cirkus kao zabavu. Zbog toga što je institucija cirkusa danas na samoj granici shvatljivog. Istovremeno je ta institucija arhaizam i neologizam. Izumrlost putujućih cirkusa kao načina zabave za ovu generaciju digitalne zabave dovela je do njihovih potpunih oneobičavanja zato što je u cirkusu uvek moglo da uspe ono što nigde drugde nije bilo moguće. Na jarbolu se viju signalne zastavice malog nakita kao znak sigurne luke i u počast onih koji stupaju na svetionik. Kako svaki cirkus ima posebno uzbudljivu tačku ekvilibristu – hodača po žici. Ovde tu ulogu ima konj, odnosno jednorog.Jednorog simbolizuje čistotu, nevinost, gracioznost i divlju snagu. To je stvorenje iz legendi koje je mogla da uhvati samo devojka čistog srca. Njihov jedan, spiralni rog se često smatra mostom između zemaljskog i duhovnog carstva, simbolizujući prosvetljenje i višu mudrost.To bi ukratko bilo objašnjenje moje slike.
(Milenko Trbović)

GORAN ĆETKOVIĆ (1975)
Goran Ćetković je crnogorski slikar, koji je diplomirao 2000. godine na Fakultetu likovne umjetnosti na Cetinju, na odseku Slikarstvo, u klasi profesora Nikole Gvozdenovića. Do sada je imao 35 samostalnih izložbi u zemlji i inostranstvu, a učesnik je velikog broja grupnih izložbi, kao i značajnih likovnih salona. Dobitnik je više nagrada, od kojih su značajnije nagrada FLU Cetinje, kao i nagrada za slikarstvo Udruženja likovnih umjetnika Crne Gore. Bavi se isključivo slikarstvom, kao i crtežom. Pri svom radu koristi tradicionalne materijale. Njegovi radovi se nalaze u brojnim privatnim kolekcijama, galerijama i muzejima. Član je ULUCG (Udruženja likovnih umjetnika Crne Gore). Živi i radi u Baru. Njegov rad na Bijenalu fantastike nosi naziv Prolaznost, rađen u tehnici ulje na platnu, velikog formata (100 x 70cm).
Slika Prolaznost govori o fenomenu ljudskog života i posjeća nas da je život kratak i neponovljiv.
(Goran Ćetković)

Bijenale fantastike (2025)
Podsećamo, svečano otvaranje Bijenala održaće se u subotu, 13. septembra 2025. u 18.30 časova u Likovnoj galeriji Kolarčeve zadužbine, uz dodelu nagrada najboljima. Izložba će biti postavljena na dva nivoa galerije i trajaće do 12. oktobra. Nakon Beograda, Bijenale se seli u Modernu galeriju Valjevo, gde će biti otvoreno od 6. decembra 2025. do kraja januara 2026.
Foto: Fondacija Mihajlović – Feniks