Ko je Barbara Kruger, umetnica kojoj je Supreme ukrao logo
Ko je Barbara Kruger, umetnica kojoj je Supreme ukrao logo

Ko je Barbara Kruger, umetnica kojoj
je Supreme ukrao logo

Ako nas umetnost, i to posebno njeni savremeni izdanci, nečemu uče, to je zasigurno da životu ironije ne manjka. Ona je nekada izvor inspiracije mnogim stvaraocima, a nekada je smer obrnut – i ona proističe iz radova i njihove rekontekstualizacije. U jednom takvom prostoru metaironije egzistira i modni brend Supreme. Dozvolite da pojasnimo.

Popularnost ovog brenda mogla bi se objasniti nekolicinom različitih faktora. Međutim, ono što je njen neizostavan deo jeste činjenica da je Supreme postao okrilje jedne supkulture, formirajući – tačnije, dovodeći do konkretne, opipljive forme – njen ideološki i vizuelni identitet. A sve ono što je definicija tog identiteta predstavljala grafički se sjatilo, kako to obično biva, pod jedan krajnje jednostavan, minimalistički, ali prepoznatljiv – logo. Ipak, ta bela slova na crvenoj pozadini poznavaocima savremene (američke) umetnosti učinila su se poznatim, jer to, uostalom i jesu bila. Koloritni i fontovski odabir neodoljivo je podsećao na vizuelne odluke Barbare Kruger, koje je ona donela nekoliko decenija ranije. Njene su crno-bele fotografije uokvirene crvenim ramom, a preštampane crveno-belim natpisima ikoničko nasleđe čitavog jednog pokreta unutar umetničke struje koja je prohujala SAD-om u 20. veku. I dok se puka vizuelna sličnost krije u varijaciji fontova Futura ili Helvetica, ironija nije toliko u formi, koliko u suštini.

Barbara Kruger svojim radovima – i natpisima na njima – kreirala je kritičko ogledalo američkog konzumerističkog društva. Dekartovo “Mislim, dakle, postojim” provučeno kroz vrednosnu prizmu kapitalizma, na radu Barbare Kruger ostalo je zapisano u obliku “Kupujem, dakle postojim” (eng. I shop, therefore I am).

Supreme i njegove pristalice, izvesno je, to znaju bolje nego bilo ko drugi. Iako brend nikada nije otvoreno priznao (a imao je priliku, i to pred sudom) da su inspiraciju (za logo) pronašli upravo na radovima američke umetnice, možda za time i nema potrebe. To su, ironično, pokazali na druge načine.

Foto: Instagram / Profimedia

Učitati još
Zatvori