Journal #trendspotting: (Ne tako) tajna veza između Vivienne Westwood i Gen Z
Journal #trendspotting: (Ne tako) tajna veza između Vivienne Westwood i Gen Z

Journal #trendspotting: (Ne tako) tajna veza
između Vivienne Westwood i Gen Z

Moda je već dugo pijana od sopstvene prošlosti.

Arhivski modeli neizbežni su na Instagramu kao i famozna plava kvačica, Céline iz ere Phoebe Philo dostiže astronomske sume na resale tržištu, a prvi red na Miu Miu reviji redovno izgleda kao buvljak. Međutim, u svoj toj nuklearnoj nostalgiji postoji jedan rivajvl koji je posebno amblematičan za ova naša uzbudljiva vremena: Vivienne Westwood.

Charli XCX je odabrala njenu Nova Cora mini venčanicu za anti-svadbu godine. U jednoj od retkih krštenih scena finalne sezone And just like that, Carrie će se na putu ka gala partyju umesto za strogo senzualan Gallianov kostim opredeliti za rashodovanu raskoš Cinderella haljine (koja je kupljena na prošlogodišnjoj Christie’s aukciji ličnih predmeta dizajnerke). Jenna Ortega će za potrebe promocije Srede posegnuti za prepoznatljivom Westwood dramom, pa makar ona bila i sa potpisom njenog supruga (a ne nje lično).

Za to vreme, u nekoj anonimnoj Gen Z spavaćoj sobi gde ring light i dalje svetli u gluvo doba noći, neko snima haul za TikTok.

Iz glossy kese izvlači se tartan korset kao da je reč o kraljevskom dragulju. Opis će glasiti: Ona je Westwood. Komentari će se sručiti: emotikoni sa srcima, očajnički link pls, poneko gde si TO našla???. Pregledaće ga stotine hiljada ljudi. I u tom trenutku, Dame Vivienne Westwood, kuma britanskog panka, oživeće u algoritmima generacije koja nije bila ni rođena kad je Sex Pistols bio više od majice. Za ove klince — digitalne urođenike odrasle na hi-speed ironiji — Vivienne je istovremeno relikt i otkrovenje. Retka dizajnerka čiji rad izgleda kao pobuna, nosi se kao pobuna i, što je najvažnije, jeste pobuna.

Postoji nešto gotovo poetično u tome kako mladi danas pretražuju runway snimke iz devedesetih, zureći u zrnaste kadrove Kate Moss u Westwood minijaturnoj haljini.

I tečno govore Vivienne rečnik: korseti iz kolekcije Portrait, Anglomania tartan, subverzivne pletenine… A sve je počelo od jednostavnog niza bisera, prekinutih bljeskom Westwood Orb. Momci u sivim trenerkama i devojke u mikro-suknjama nose ih s istim, nehajnim stavom. To je tiha revizija muškosti, mali čin rodne igre toliko fotogeničan da mu je FYP odmah rezervisao mesto za stalno. U rukama (i oko vratova) Gen Z, postala je simbol stilske filozofije koja poručuje: da, ja kupujem u second hand-u, da, obožavam Rihannu, i da, možda bi ovo nosila i moja baka — a to je i poenta.

Jer ovo nije vintage kao modni, već politički izbor. U svetu koji se guši u Shein paketima, posedovati Westwood značilo je pokazati srednji prst brzoj modi. Cene na Grailedu i Depopu rasle su u skladu sa mitologijom predmeta: Našla sam ga na tavanu kod mame, Zamenio sam ga za Jordanke. U tom kodu, nošenje Westwood nije bilo jurcanje za trendovima — nego zakletva jednom nasleđu. Jer Westwood nikada nije odvajala pistu od politike. Klimatske promene, antikonzumerizam, politička korupcija — sve su to teme koje su se provlačile kroz modele. Jednom je poslala mladu niz pistu s transparentom u rukama. Jednom se obukla kao Margaret Thatcher za naslovnicu magazina (u njenom kostimu). Nije, kako marketing voli da kaže, sarađivala. Ona je izazivala.

I poznate ličnosti su nosile Westwood kao izazov: Dita Von Teese udala se za Marilyn Mansona u duboko ljubičastoj Westwood haljini toliko raskošnoj da je mogla progutati mladoženju.

Pharrell je njen ogromni buffalo šešir pretvorio u meme. Kim Kardashian prigrlila je njene lateks korsete s neskrivenim erotomanskim oduševljenjem. Princess Eugenie pojavila se na venčanju Williama i Kate u skulpturalnom Westwood sakou i suknji—izazivajući uzdahe i kod society kolumnista i kod pank veterana. Ali tek je Gen Z, koja živi u vremenu kada brend aktivizam često zvuči prazno kao hashtag, videla u Westwood nešto presudno (premda gotovo izumrlo). Dizajnerku koja izaziva uzbuđenje oko odeće kao argumenta, lepote kao provokacije. Njeno stvaraštvo je celo satkano od sudara: otmene princeze u bondage kroju, holivudske zvezdice u krinolinama. Obožavala je tu disonancu, dokaz da odeća može destabilizovati jednako koliko i laskati.

Bila je kuma panka, hodajauća britanska ironija, žena koja je umela da oblikuje korset s minucioznošću dvorske krojačice iz 18. veka, a već u sledećem dahu da odštampa psovku na T-shirtu.

Bila je devojka iz radničke klase, prvosveštenica panka, haute couture genijalka, eko-aktivistkinja, provokatorka, majka, supruga. Ali pre svega, bila je ogledalo upereno ka samom društvu iz koga je potekla. Pozajmljivala je od aristokratije, ismevala monarhiju, slavila ulični stil i stav, besnela protiv politike. Bila je i kritičar i patriota, i autsajder i insajder, i svetica i grešnica. Slavno je govorila: Jedini razlog zašto se bavim modom je da uništim reč konformizam. Upravo to je i učinila.

U potrazi za Vivienne, Gen Z traga za nečim što moda danas jednostavno ne može da ponudi: kontradikciju. Poklonila im je dozvolu za ono što nisu ni znali da im treba: da budu previše, da budu subverzivni u satenu, da vole lepotu i istovremeno je dovode u pitanje. Vivienne Westwood nije planirala da Gen Z bude njen generacijski naslednik. Ali u njihovim thrift-ovanim korsetima, biserima na TikToku i snimku Naomi kako pada na njenoj reviji spremna za meme, oni su uzeli tu titulu. Kruna više nije na njenoj glavi — već u njihovim DM-ovima.

I ne planiraju da je vrate.

Journal #trendspotting: Vivienne Westwood i Gen Z
Profimedia

Foto: Profimedia / TikTok / @emmabarrrnes, @lucrehzia, @charlixcx /

Učitati još
Zatvori