Journal.rs

Journal #trendspotting: Ta Versace haljina nije „srušila“ internet, ona ga je – uzdigla

Retki su komadi odeće koji su zaista postali mit. Oni toliko ikonografski da nadilaze tkaninu, kroj, pa čak i telo koje ih nosi.

Bela haljina Marilyn Monroe u Sedam godina vernosti. Duga crna Givenchy u kojoj je Audrey Hepburn slavno doručkovala ispred Tiffanyja na Petoj aveniji. Haljina osvetnica kojom je princeza Diana objavila svoju nezavisnost od kraljevske porodice. Ona jedva umirena zlatnim zihernadlama zbog koje smo svi zapamtili ime Elizabeth Hurley. A onda je nakon te Giannijeve došla, u vihoru šifona i tropskog printa, i Donatellina jungle dress.

Haljina toliko moćna da je promenila ne samo tok modne istorije, već i tech industrije. Pojavljivanje Amber Valette na crvenom tepihu sinoćne dodele uvaženih CFDA nagrada – u vernoj rekreaciji prozirnog modela sa dubokim dekolteom i fluidnim padom tkanine – bio je svilenkast, blistav čin prisvajanja istorije. Krajem devedesetih, Valletta je otvorila Versace reviju upravo u toj haljini, pre nego što je iko znao šta će zbog nje uslediti. U Vogue serijalu Life in Looks, Amber je svojevremeno kroz osmeh rekla: Ova haljina je najviše puta guglovana u istoriji. Bukvalno je srušila internet kad ju je [Lopez] obukla, pa je lepo biti deo te istorije. Ali — ja sam je prva nosila.

PROFIMEDIA

Vratimo se u to vreme kad je internet još uvek bio dial up.

Red carpet prilike relativno skromne. A Versace, nakon ubistva Giannija, ulazi u novu eru neizvesnosti. Tu dolazi Amber Valletta kao oličenje Versace žene na prelazu milenijuma: atletske građe, preskupo plava i nemoguće samouverena. Ona je otvorila reviju za proleće leto 2000. u šifonskoj fantazmagoriji sa printom smaragdnih listova, držanoj na okupu gotovo isključivo brošem i zakonima fizike. Bila je to svojevrsna studija u tenziji – između pokrivenosti i otkrivanja, između mita i smrtnika. Mislim da je to bio vrhunac oštre Versace seksipilnosti, priseća se Valletta.

To je bila Donatella destilovana – samouverena, opasna, malo apsurdna. Tada je moda još uvek bila igra za insajdere. Revijski modeli nisu odmah postajali mimovi; nisu se analizirali u realnom vremenu. To će doći kasnije — u velikoj meri zahvaljujući upravo toj haljini. Donatella ju je kasnije nosila na Met Gala sa temom rock aristokratije, Spice Girl Geri Halliwell je pozajmila za dodelu muzičkih nagrada u Kanu, a onda je došla J.Lo – i red carpet se prepolovio kao tektonska ploča.

U februaru 2001., Lopezova je stigla na crveni tepih 42. Grammy nagrada u pratnji tadašnjeg dečka Sean Puffy Combsa (za razliku od haljine ovo nije dobro ostarilo).

Iste sekunde, monopolizovala je pažnju fotografa, a kada je izašla na scenu sa glumcem Davidom Duchovnyjem da dodeli nagradu za najbolji R&B album, niko nije mogao da skine pogled sa nje u famoznoj toaleti koju je od oblina delio samo oskudan komad šljokičastog donjeg veša i tada relativno nepoznatog fenomena tit tape. Bio je to jedan od onih savršenih trenutaka. Izašla sam na scenu i haljina se otvorila, bila je dovoljno provokativna da ljudi stvarno obrate pažnju, prisetila se Lopez u jednom od intervjua povodom 20. godišnjice haljine.

Haljina je bila neočekivan izbor.

Kada je Lopez odlučivala šta će obući za Grammyje, njena stilistkinja tada, Andrea Lieberman, pokazala joj je više kombinacija, ali ništa nije posebno isticalo. Kada joj je Lieberman pokazala zelenu Versace haljinu, Lopez je kasnije rekla da je odmah znala da je to savršen izbor — uprkos činjenici da su haljinu već nosile Halliwell i sama Donatella. Andrea, moja stilistkinja, rekla je: Ne! Ne možeš da obučeš tu. A ja sam pitala: Pa zašto si je onda donela?’ ispričala je Lopez. Ona je rekla: Ne, ne možeš da obučeš tu, neko je već nosio – zapravo, Donatella je već nosila. Jedna od Spice Girls je nosila. Sandra Bullock je nosila u drugoj boji. Rekla sam: Ovo ću obući. To je to. Zaista nisam puno razmišljala o tome. Nisam smatrala da je toliko provokativna, da budem iskrena. Više sam bila uzbuđena što idem na dodelu Grammyja. Nisam se previše bavila haljinom. Samo sam bila srećna što imam šta da obučem.

Lopez i haljina su okupirali naslovne strane širom sveta, ali televizijski snimci i novinski isečci nisu bili dovoljni.

Ljudi su bili toliko fascinirani da su se okrenuli internetu u potrazi za još. Svet bez Google Image Search možda bi i dalje postojao, da nije bilo jungle haljine. Donatella je kasnije otkrila da je taj trenutak bio prekretnica u njenoj karijeri. Otvoreno je priznala da je nakon ubistva brata Giannija Versacea 1997. godine bila u krizi, i da je luda pažnja medija oko njene kreacije dala joj snagu da veruje u svoju viziju. To je i dalje jedna od velikih modnih bajki našeg vremena – haljina koja je pokrenula hiljade piksela. Ali da li je zaista bilo tako jednostavno?

Da li je Jennifer Lopez stvarno stvorila potpuno novi način konzumiranja sadržaja? Prema Cathy Edwards, direktorki inženjeringa i proizvoda za Google Images, nije se dogodilo preko noći, ali Lopez je definitivno bila okidač. Potpuno je tačno, rekla je Edwards za GQ, ali takođe nije slučaj da smo sledećeg dana rekli: Oh, treba nam pretraživač slika!’ U to vreme, napomenula je, kompanija je imala samo dve godine postojanja i vrlo mali broj zaposlenih, i svi su tada mislili: Naravno da treba da napravimo pretraživač slika, ali nisu bili sigurni koliko prioritetno to treba da bude. Kada se dogodio ovaj trenutak jungle haljine na J.Lo, postalo je jasno da je to važno, ali nisu imali nikoga ko bi to realizovao.

Versace S20

Versaceov Google kredibilitet takođe pokazuje koliko je fokus Googlea na organizovanju vizuelno vođenih informacija, pored teksta, promenio modnu industriju u poslednje dve decenije.

Odjednom, rezultati jednog izuzetno skupog evropskog modnog brenda postali su dostupni celom svetu, iznova i iznova. Haljina je postala svojevrsna evergreen pretraga na Googleu, gde ljudi i dan danas kucaju pojmove poput Versace haljina Jennifer Lopez sa Grammyja. Upravo to će ova modna kuća iskoristiti na reviji za proleće 2020. U finalu revije kojom je obeležen svojevrsni jubilej džungla-dezena, na ekranu se pojavio Google pretraživač slika sa komandom: Ok Google, pokaži mi Versace jungle haljinu, nakon čega su se pojavile slike originalnog izgleda iz 2000. godine. Zatim je usledila komanda: Ok Google, pokaži mi pravu Versace jungle haljinu, i pojavila se sama J.Lo, oživljavajući istoriju interneta. Bila je to najgore čuvana tajna sezone, ali to nije sprečilo publiku da eruptira u aplauz dok je prolazila pistom u još provokativnijoj verziji originala (ovaj put bez rukava). U decembru iste godine, Lopez je nosila reinventisani model u emisiji Saturday Night Live, uz opasku: Neki kažu da sada izgledam bolje nego tada.

PROFIMEDIA

Danas, to više nije samo komad prozirne tkanine. To je metafora.

Predstavlja prekretnicu u kulturi kada je telo žene postalo i medij i poruka – slavljeno, komercijalizovano, beskonačno analizirano. Postavila je pitanja koja i danas proganjaju modu: ko dobija zasluge za sliku koja definiše eru? Dizajner? Model? Žena koja je nosila prvi put – ili ona koja ju je učinila viralnom? Kada je Amber Valletta sinoć prošetala crvenim tepihom u njoj, nije samo pokazala sopstveni vintage trofej. Nosila je originalni greh digitalnog doba – i time nas je podsetila da pravi glamur ne stari; on samo čeka da bude ponovo otkriven. Magična Versace haljina možda je rođena u milanskom ateljeu, ali zaista živi u našem kolektivnom sećanju – dokazujući da je najveća moć mode u sposobnosti da se ponovo pojavi, da zavede novu generaciju verujući da vidi nešto novo. Treba joj samo glad naših pogleda da postane besmrtna.

Najzanimljivije, sama kreacija nije izgledala arhaično, ili manje uzbudljivo nego pre dve i po decenije. Svi na svetu znaju ovu haljinu, reći će sinoć reporterima Donatella na dodeli CFDA nagrada, gde joj je dodeljeno priznanje Positive Change Award. Amber, koja joj je uručila nagradu, će dodati: Veoma sam uzbuđena što sam ovde večeras baš u ovoj haljini jer je nikad pre nisam nosila u javnosti. Ovo je prvi put da u njoj hodam crvenim tepihom.

A originalna J.Lo haljina? Nakon nekoliko godina izlaganja u Grammy Museum u Los Anđelesu, Lopezova ju je dobila nazad. Sada visi u njenom ormaru, spremna za sledeći rivajvl.

Profimedia

Foto: Profimedia / Launchmetrics/Spotlight