Journal #trendspotting: Donatella Versace je poslednja rok zvezda mode
Journal #trendspotting: Donatella Versace je poslednja rok zvezda mode

Journal #trendspotting: Donatella Versace
je poslednja rok zvezda mode

Donatella Versace je poslednja rok zvezda mode.

U oblaku punom neizvesnosti koji se nadvio nad modnom industrijom od kada brojke, algoritmi i strategije koncerna luksuza diktiraju beskonačne runde povuci-potegni, Donatella Versace je napravila svoj poslednji naklon kao glavna kreativna direktorka kuće koja nosi njeno prezime.

Nakon skoro tri decenije na čelu, sada preuzima počasnu titulu glavne ambasadorke brenda. Elegantan, ali pre svega ceremonijalan izlazak iz igre.

Da budemo jasni: ovo nije samo još jedna smena na vrhu.

Ovo je odlazak jedne od poslednjih pravih rok zvezda mode. Žene koja nije samo preživela ubistvo svog brata Giannija, već i neumoljivi ritam biznisa koji kreativne direktore tretira kao zamenljive delove u dobro podmazanom, logotipima prekrivenom mehanizmu.

Ona nikada nije trebalo da bude dizajnerka.

Ipak, uprkos tome što nije imala formalnu obuku, postala je jedno od najprepoznatljivijih lica u svetu mode, sa gotovo legendarnim stavom. Paradoks savremene mode je tome što je njena živopisna ličnost često činila da se ne pridaje dovoljno priznanja njenom poslovnom uspehu. Kao retka žena na vrhu velike modne kuće, svoje borbe – s ličnim tragedijama, nesigurnostima, pronalaženjem kreativnog izraza i zavisnošću – nosila je s istom dozom samopouzdanja kao i svoju dugu platinastu kosu.

I nije samo nastavila Giannijevu viziju.

Ona ju je evoluirala, unoseći u Versace prepoznatljivi sjaj i dekadenciju, ali sa modernim zaokretom. Senzualnost je ostala, Meduza je nastavila da dominira, ali Donatella je znala kako da igra igru savremene mode. Dok su se drugi brendovi priklanjali minimalizmu, ona je udvostručila maksimalizam. Dok su mnogi tražili utočište u tihoj luksuznoj estetici, ona je podsećala svet da kod Versacea nikada nije bilo ničeg tihog.

Slavne ličnosti i supermodeli su je obožavali.

Bila je glasna zagovornica LGBTQ+ prava i možda najpraćeniji dizajner na Instagramu, sa čak 12.2 miliona pratilaca. Zahvaljujući tome, postala je amblem baš kao i Meduza sama, koju su u različitim filmovima i serijama sa podjednakim žarom tumačile Lady Gaga, Penélope Cruz, Gina Gershon i Maya Rudolph. Kuriozizet je i da je tek prošle godine, u znak priznanja za njen doprinos italijanskoj modi, Donatella Versace odlikovana je Ordenom za zasluge Italijanske Republike. To je jedno od najviših priznanja u zemlji.

Činilo se da su i brojke govorile u njenu korist.

Kada je Capri Holdings (tada Michael Kors) kupio Versace za 2,1 milijardu dolara 2018. godine, to je bio dokaz moći brenda, kako u kulturološkom, tako i u komercijalnom smislu. Ali Versace nikada nije delovao kao prirodan deo američke korporativne strukture. Za razliku od Prade ili CHANELa, gde kreativna vizija i poslovna strategija idu ruku pod ruku, Versace pod Holdingom često je delovao kao divlja zver u pozlaćenoj kavezu. I dalje prelepa, i dalje moćna, ali ne sasvim slobodna.

Vest je saopštio John D. Idol, izvršni direktor Capri Holdingsa.

To je modna grupacija u čijem su vlasništvu Versace, Michael Kors i Jimmy Choo. Naglasio je da je promena deo pažljivo osmišljenog plana sukcesije. Na scenu sad stupa Dario Vitale, bivši dizajner i direktor imidža Miu Miu. On je i čovek čiji rezime uključuje jednu od najimpresivnijih modnih priča poslednjih godina. Pod njegovim vođstvom, Miu Miu je u 2024. zabeležio rast prihoda od skoro 100%, dok je ostatak industrije beležio pad prodaje usled ekonomske neizvesnosti.

Njegova sposobnost da spoji ironiju, intelekt i It-girl estetiku u jednu mikro-minicu svakako mu ide u prilog.

Ako Prada zaista razmatra kupovinu Versacea, svakako ne odmaže činjenica da njegov novi dizajner ima istoriju uspešne saradnje sa Miucciom Pradom. Muiccia je ujedno i bliska prijateljica Donatelle Versace.

Donatella Versace / Profimedia

Ali, može li iko zaista da zameni Donatellu?

Njeno povlačenje otvara pitanje budućnosti samog brenda. Kada ga Prada preuzme, da li će postati još jedan uglađeni deo luksuzne mašinerije, prilagođen strožoj viziji? Ili će zadržati svoju ekstravagantnu, raskošnu dušu? Onu istu koja nam je dala J.Lo-ovu jungle haljinu, kao i beskrajni niz drugih bezobrazno seksepilnih kreacija za besramno slavljenje moći, bogatstva i dekadencije?

Bez obzira na to kako će se priča o prelepo prokletom brendu razvijati, Donatella je poručila: Ostaću najstrastveniji podržavalac Versacea. Versace je u mom DNK i zauvek u mom srcu.

Jennifer Lopez i Donatella Versace / profimedia

Foto: Profimedia / Instagram (@versace / @donatella_versace)

Učitati još
Zatvori