Prvi put u ko zna koliko godina, postoji iskreno uzbuđenje oko sezone revija.
Svi žele da prisustvuju jeku promena u plejadi prestižnih modnih kuća. Ali svo to uzbuđenje je ovde, u Evropi. Zato, Njujorška nedelja mode u poređenju sa tim deluje samo kao predgrupa za glavni nastup: potencijalno sveže vizije novih dizajnera u Chanelu, Dioru, Loeweu i Versaceu. A to je loša pozicija za njujorške dizajnere, posebno kada se uzme u obzir istorijski uticaj američke mode.
Decenijama je New York Fashion Week bio više od itinerara, nezamenljiv uvid u modni mentalitet Amerike. Bio je manir u kome je minimalizam definisao power dressing jedne ere, finesa kojom su bodiji i likra pozajmili senzualnost pragmatizmu poslovne žene, pa čak i način na koji je grunge predstavljen užasnutoj kliki Aper Ist sajda ili kad je hip hop ušetao u mejnstrim. NYFW je imao jasan identitet na ivici žileta: neustrašiv, mladalački, distinktivno američki. Nisu mu bili potrebni vekovi couture nasleđa niti minucioznost milanskog ateljea – samo energija, stav i sirova ambicija grada koji predstavlja.
To su bili Calvin Klein bilbordi sa heroin chic estetikom koji su šokirali roditelje na Tajms Skveru.
To je bila Donna Karan koja je ženama dala sedam lakih komada i rekla im da ih nose, dođavola, u tu konferencijsku salu. To je bio Marc Jacobs koji je poslao flanel niz pistu namenjenu biserima, i Ralph Lauren koji je izgradio životni stil toliko precizan da je sam postao američki san. To je bio i višak i minimalizam, i aptaun i dauntaun, i supermodeli i devojke iz komšiluka, sve u sudaru pod istim treperavim svetlima.
To je bio trenutak kada se Njujork nije takmičio sa Parizom jer ga je pretekao u štiklama.
Kada je Bryant Park bio modni Vatikan, jer je imati mesto u šatorima značilo biti u samom oku oluje. Devedesete i rane dvehiljadite, kada je New York Fashion Week probio četvrti zid. Moda nije bila samo moda; bila je pop kultura. Tommy Hilfiger bio je na MTV-ju, Calvin je bio u svakoj studentskoj sobi, a Marc Jacobs je učinio da indie bude mejnstrim pre nego što je imao ime. Nije to bilo samo do odeće. Bila je to samouverenost. Američki dizajneri se nisu izvinjavali što su komercijalni. Prodavali su fantaziju u Macy’s i činili da izgleda kao najbolja stvar koja vam se dogodila.
Međutim, negde između prvog reda Anne Wintour sa naslednicom i TikTok algoritma, ta fama je nestala.
Insajderi šapuću o tome, uvaženi kritičari biraju reči, ali svima deluje da NYFW više nije ono što je bio, niti ono što je trebalo da bude. Činjenica je, NYFW već neko vreme deluje kao content week modnog meseca – manje namenjen urednicima i bajerima a više influenserima, sponzorima i striming platformama. I nije do toga da Njujorku manjka talenta već da njegova nekad obožavana nedelja mode pati od krize sopstvenog brenda.
Većina dizajnera pokušava da u isti mah privuče kupce, generiše buzz na mrežama i umili se budućim investitorima. Rezultat? Kolekcije koje igraju na sigurno, trenuci planirani za IG, ali malo onoga što zaista može dugoročnono da pomeri status quo. Štaviše, uspavano izdanje jedne od nekad najvažnijih manifestacija u modnom kalendaru navela je uzrujane kritičare da zagovaraju dinamiku jednom godišnje, ili smanjen raspored centriran oko svega nekoliko izložbenih prostora.
Možda za ovo treba kriviti brutalnu ekonomiju revijske prezentacije: organizovati reviju na New York Fashion Week košta papreno.
Iznajmljivanje prostora, modeli, frizura i šminka, produkcija – gledamo u minimum šest cifara. Za mladog dizajnera to može biti finansijska propast. I kakva je uopšte više korist od toga? Bajeri više ne određuju tok mode kao nekada. Direct-to-consumer brendovima ne treba blagoslov nekog iz Bergdorf Goodmana.
Čekalo se mesecima da kolekcija izađe u časopisima, pa još mesecima da stigne u butike. Sada? Dok model stigne do kraja piste u SoHou, njen izgled je već seciran, mimovan i odbačen na mrežama. Ako je sve odmah dostupno, čemu onda biti tamo uživo? Zašto trošiti hiljade i hiljade na reviju kada viralni video na Instagramu može doneti brendu više koristi?
Ipak, bila bi greška potpuno sahraniti NYFW.
Ovo je i dalje grad koji živi od reinvencije. Grad koji može da pretvori skučen restoran u Chinatownu u pistu, koji može da učini da Bushwick skladište deluje kao centar modnog univerzuma. Kada dizajneri prigrle tu energiju – Telfar koji rasproda dropove za par minuta, Hillary Taymour u Collina Strada koja je eko-anksioznost pretvorila u satiru koju možeš da obučeš, Willy Chavarria koji krojenje pretvara u meditaciju o latino identitetu – teško je ostati ciničan.
Na ovaj ili onaj način, mnoge revije su ovoga puta kao lajtmotiv imale uticaj Njujorka – i američke mode – na novu generaciju. Možda pomaže prilaziti gradu pod uglom, sa distance? Ib Kamara iz Off-White je rođen u Sijera Leoneu i delimično odrastao u Londonu. Nicolas Aburn, koji je debitovao za Area, Amerikanac je ali je proveo 18 godina u Evropi, najskorije u Balenciagi. Frances Howie, koja je održala odličnu reviju za Fforme, Novozelanđanka je koja je radila u Londonu. Veronica Leoni, kreativna direktorka Calvin Kleina, dolazi iz Rima.
Dakle, pitanje nije da li je NYFW mrtav.
Pitanje je hoće li Njujork prestati da juri evropsku validaciju i ponovo preuzeti ono što ga je učinilo moćnim: svoju drskost, odbijanje da igra po pravilima, odraz nemirnog, raznolikog duha grada. Možda to znači odbacivanje naduvanog zvaničnog kalendara i omogućavanje dizajnerima da sami diktiraju ritam. Možda znači ulaganje u manje, nezavisne labelove umesto očajničkog, grčevitog držanja za velika imena. Možda znači prepoznati da prvi red ne treba da bude parada social media starova, već mesto za umetnike, muzičare i mislioce koji zaista oblikuju kulturu.
Zlatno doba američke mode nije bilo savršeno. Bilo je glasno, drsko, ponekad na granici autoironije – ali bilo je fab. I možda je baš to lekcija za sledeći talas. Rizikujte. Budite nezaboravni. Jer, kao što je slavno smatrao Sinatra: Ako možete da uspete ovde, uspećete bilo gde!
Foto: Profimedia / Instagram (@90s_runway___ / @calvinklein / @ralphlauren / @faashion_timeless / @off____white / @collinastrada / @nyfw)