

Na Met Gali 2025. crveni tepih nije bio crven — bio je ponoćno plav, posut belim i žutim cvetovima.
Motiv na tepihu — cvet narcisa — potekao je od umetnika Cya Gavina. U intervjuu za Vogue, Gavin je rekao da ga je opčinila ova prolećna divota koja raste ispred njegovog ateljea u severnom delu države Njujork. Za mnoge, cvet simbolizuje dolazak nove sezone — a s obzirom na to da se prikupljanje sredstava za Institut kostima održava svakog prvog ponedeljka u maju, umetnik je osetio da između ta dva trenutka postoji prirodna sinergija.
Tu je, naravno, i sam naziv cveta, koji potiče od grčkog mita o Narcisu. Gavin priznaje da postoji mnogo interpretacija te tragedije, ali on se fokusirao na jedan trenutak. Onaj u kom Narcis po prvi put ugleda svoj odraz u vodi. Zaintrigirao me taj momenat samoprepoznavanja i samoprihvatanja, kaže Gavin. Ovakav osećaj činilo mu se posebno snažnim u kontekstu ovogodišnje izložbe Superfine: Tailoring Black Style, koja istražuje crni dendizam i identitet. Veoma je lako da ne vidimo sebe jasno, zbog svih slika koje nam drugi nameću — i dirnula me je ta ideja da i samoprepoznavanje može biti vrsta kazne, dodaje on.

Od trenutka kada je Colman Domingo zakoračio na taj tepih u nabranoj azurnoj pelerini kuće Valentino, sa blistavim bolerom prekrivenim dijamantima, bilo je jasno da će ovogodišnja tema — Superfine: Tailoring Black Style — biti dostojno predstavljena kao pik samosvesti u eri digitalnog narcizma. Da, bio je to i ultimativni namig neponovljivom Andre Leon Talley, dugogodišnjoj desnoj ruci Anne Wintour i šampionu neustrašive crne izvrsnosti kojoj se Met klanja novom izložbom. Ali, kada se Colman pojavio u sledećem Valentino look-u, opasnom miksu uzoraka i tekstura, postalo je jasno da će muška moda ove večeri u potpunosti zaseniti žensku, što se takos retko dešava na crvenom tepihu (pa makar on bio i plav).
Svaka slučajnost je, kao i uvek sa Wintourinim Vogueom, blagovremeno isključena.
Čitava ideja iza Superfine: Tailoring Black Style jeste da se baci novo svetlo na klasična odela, besprekoran kroj i, što je najvažnije, fami crnog dendija, o kome (bolje reći, kojima) znamo sramotno malo iako smo ih videli toliko mnogo. Dress code večeri, Tailored for You, ohrabrio je goste da istraže personalizovana odela i raskošne, teatralne interpretacije muške mode — uključujući štapove, lančiće za džepne satove i cilindre.

Prigodno — jer kako je Dapper Dan nedavno primetio u intervjuu za Complex, postoji mnogo različitih vrsta dendija. Od onog sa askotom do onog u trenerci. I sve nijanse modno opsednutog dendizma bile su prisutne na red carpet-u. A$AP Rocky, jedan od domaćina večeri, nosio je parku savršeno prilagođenu kišovitom vremenu. André 3000, koji je upravo objavio 7 Piano Sketches, zbirku instrumentalne klavirske muzike, stigao je na crveni tepih s klavirom zakačenim na leđa (i u divnom Burberry kombinezonu, naravno). Lewis Hamilton je dopunio custom Wales Bonner odelo sa Stephen Jones beretkom, dok je beli smoking sako Pharrella Williamsa izbliza davao potpuno drugačiju viziju white tie kroz minuciozno vezene bisere.
U oktobru prošle godine, kada je Institut kostima njujorškog Metropolitena najavio svoju narednu modnu izložbu, politički pejzaž Amerike izgledao je sasvim drugačije.
Kamala Harris, prva žena na funkciji potpredsednice SAD i prva crna žena na čelu predsedničke liste jedne velike partije, bila je u poslednjim nedeljama svoje kampanje za Belu kuću. Izložba — kruna petogodišnjeg rada kustosa Andrewa Boltona da diversifikuje kolekciju i programe Instituta kostima nakon rasnog preispitivanja koje je usledilo posle ubistva Georgea Floyda — delovala je kao nešto što je već odavno trebalo da se dogodi.

Ali danas, kada se vrata izložbe konačno otvaraju za javnost, to će se desiti u znatno drugačijem svetu. Svetu u kojem je federalna vlast faktički objavila rat različitosti, jednakosti i inkluziji, kao i svim programima koji se bave rasom. Naročito u kulturnim institucijama. U februaru je predsednik Trump preuzeo kontrolu nad Kennedy centrom, obećavši da će njegov program učiniti manje woke. Potom je krajem marta potpisao izvršnu uredbu usmerenu protiv onoga što je administracija nazvala neprikladnom, razdornom ili antiameričkom ideologijom u Smithsonian muzejima, preteći da će ukinuti sredstva za izložbe koje dele Amerikance po rasama.
U takvom kontekstu, izložba u Metu — prva ikada u potpunosti posvećena dizajnerima u boji, sa fokusom na to kako su crni muškarci koristili modu kao alat za samopotvrđivanje, revoluciju i subverziju tokom američke istorije i širom afričke dijaspore — dobija sasvim novo značenje.
Odjednom, Met, jedan od najbogatijih i najuglednijih muzeja na svetu, izgleda kao mesto otpora.
Posebno imajući u vidu da je Anna Wintour (takođe moćna donatorka Demokratske partije) još 2017. izjavila u emisiji The Late Late Show da je jedina osoba koju nikada više ne bi pozvala na Galu — Donald Trump.
To je dovelo do nezgodne pozicije za kompanije koje sponzorišu izložbu i događaj, uključujući Instagram i Louis Vuitton — obe u vlasništvu korporacija koje trenutno otvoreno udvaraju administraciji Trumpa. Tako su ulozi oko, kako ga nazivaju, žurke godine znatno porasli. A jedan pop-kulturni događaj prerastao je u moguću političku izjavu.

Naime, Institut kostima nikada nije imao crnog kustosa, a Met ima sopstvenu istoriju rasizma. Postojala je realna bojazan da bi izložba o modnom preotimanju crnog muškog tela i o modi kao alatu za oslobođenje — mogla biti promašena. Da i ne govorimo o tome da modna industrija, uprkos mnoštvu inicijativa za raznolikost nakon 2020, deluje kao da nije ispunila obećanja. Od preko 15 imenovanja na vrh vodećih brendova ove godine, nijedno nije bilo dizajner u boji.
Svakako, ovogodišnja tema gostima je pružila priliku da budu malo pronicljiviji, a malo manje bukvalni- Da izbegnu kostime i karnevalski kamp (kao u nekim prethodnim godinama) i da se obuku na način koji inteligentno odaje počast ikonama crnog stila. Da li je Holivud shvatio zadatak (onako dobro kako je to učinila co-chair momčad)? Bilo je uspona i padova, svile i kadife, i dovoljno basnoslovnog prugastog štofa da Al Capone živi zauvek.

Ali u fotofinišu, na itisonu prostrtom pred kišnim trotoarom Aper Ist Sajda pobedila je emocija.
Odelo Bad Bunnyja, koje potpisuje Prada, podseća na ona kakva su sedamdesetih nosile salsa legende poput Willieja Colóna i Héctora Lavoea ali to nije jedina stilska semantika kojom Benito tečno konverzira. Uz košulju od duvana bojene poplin tkanine, ponosni Portorikanac nosio je kravatu od rafije — istog materijala od kog se pravi tradicionalni pava, šešir jíbara. Taj šešir je i inspiracija za pokrivalo za glavu koje je nosio, a izradila ga je kuća De León Headwear. Ista ona koja je kreirala krunu inspirisanu pavom koju je nosio na poslednjoj naslovnici Vogue México.
Međutim, old-school bowling torba sa kojom se pojavio je pravi emocionalni prtljag: U mojoj glavi ova torba u potpunosti sažima temu mog novog albuma — upravo sam najavio svetsku turneju, i danas je rođendan moje mame… tako da ova torba predstavlja sve ono što nosim sa sobom po celom svetu, sve dobre stvari koje me prate.

Foto: Profimedia