

Savremeni način života obavijen je brzinom. Shodno tome, jedino mesto koje pruža smiraj nalazi se unutar knjiškog mikrouniverzuma. Iako društvene mreže diktiraju popularnost, dok pisci sve češće postaju medijske ličnosti i podilaze željama današnjih čitalaca – postoje pojedinci koji uspešno prkose algoritmu i ostaju verni sopstvenom stilu. Među njima se nalazi i Megi O’Farel, irska književnica koja je zakoračila na književnu scenu pre tačno dvadeset i pet godina. Njen prvenac Kada si otišao razvio je moju ljubav prema pisanoj reči, i to je bila ona nezaboravna ljubav na prvo čitanje. Mnoge njene romane pročitao sam više puta, pritom, uvek otkrivajući neke nove i pronicljive slojeve. O’Farelova nije samo književnica, ona je vešta slikarka ljudske duše – a papir zahvaljujući brojnim, razgranatim i snažnim emocijama postaje svojevrsno umetničko platno satkano od reči.
Rubrika Čitalački maraton vraća prave vrednosti i pomalo zaboravljene autore u fokus. Vreme je da se svi zajedno prisetimo autentičnih romana koje je napisala Megi O’Farel. Bilo da ste ljubitelji porodičnih saga, ljubavnih romana ili potisnutih istorijskih priča – njen književni opus objedinjuje sve navedeno, ali i više od toga!
Čitalački maraton: Megi O’Farel
Kada si otišao
Priča prati Elis Rajks, introvertnu ženu koja stiže kod svoje porodice u Edinburg. Jedna scena na železničkoj stanici izaziva joj nelagodu, te ubrzo odlučuje da se vrati u London. Međutim, usled sveopšte uznemirenosti, Elis doživljava saobraćajnu nesreću i pada u komu. Šta se zapravo dogodilo i da li je glavna junakinja želela da izvrši suicid? Odgovori vijugaju između prošlosti i sadašnjosti, zamagljena sećanja postepeno se otkrivaju, a čitalac prolazi kroz pravi emocionalni rolerkoster. Ovaj roman pokriva brojne teme, dok centralno mesto zauzima nepremostiva tuga usled gubitka voljene osobe. Takođe, u fokusu se nalaze kompleksni porodični odnosi i tajne koje izazivaju razorne posledice. Kada si otišao je više od romana. Iznad svega, to je realan prikaz fragilnosti ljudskih sudbina i potisnutih porodičnih trauma koje generacijski odjekuju.
Hamnet
Megi O’Farel uvek nastoji da iznenadi čitaoce, a ovaj roman predstavlja njen iskorak u oblasti istorijske fikcije. Središte radnje zauzima jedna žena – njeno ime je En (Agnes) Hatavej. Hamnet otvara davno zaboravljenu prošlost i otkriva pojedinosti o Šekspirivom sinu koji umire od kuge. Međutim, slavni pozorišni stvaralac i jedanaestogodišnji dečak samo pokreću radnju, dok Agnes stvara monumentalnu priču o položaju žena, porodici i gubitku. Šta se dešava kad majka izgubi ono najdragocenije, svoje dete, da li ta bolna rana ikako može da zaceli? Čitaoci i kritičari reagovali su pozitivno na Hamneta, te mnogi smatraju da će postati moderan klasik. Trenutno se snima istoimeni film. Tako da s nestrpljenjem iščekujemo da pogledamo ovu ekranizaciju.
Portret jednog braka
Istančan lirski jezik, bujni opisi i nezaboravna junakinja – sva o’farelovska obeležja prisutna su u romanu Portret jednog braka. Nakon Hamneta i elizabetanskog doba, ova priča putuje u renesansnu Italiju. Od prologa je predočena sudbina glavne junakinje. Alfonso, njen muž dovodi je u udaljenu lovačku kuću. Sledstveno tome, Lukrecija istog trenutka zna da će biti lišena života. Ne postoji izlaz iz ove zamke. S jedne strane, zabačeno mesto okruženo je vodom. S druge strane, nalazi se neprohodna šuma. Lukrecija, korak po korak, biva ukroćena poput tigrice. Eho skorašnje smrti doziva prošlost i stapa je sa sadašnjim trenutkom. Na taj način, Megi O’ Farel stvara celokupno sećanje na Lukrecijino odrastanje i preranu udaju za vojvodu od Ferare. Ovo književno delo spretnim potezima prikazuje portret jednog nesrećnog braka i snažne mlade žene koja bez oklevanja odbija da se pokori muškoj zapovesti.
Foto: Instagram @orioncarloto; @katie_is_reading; @laguna