Pogledali smo “Samo kad se smijem” i razgovarali sa rediteljkom – Vanja Juranić poručuje da promena počinje ljutnjom
Pogledali smo “Samo kad se smijem” i razgovarali sa rediteljkom – Vanja Juranić poručuje da promena počinje ljutnjom

Pogledali smo “Samo kad se smijem” i razgovarali sa rediteljkom – Vanja Juranić poručuje da promena počinje ljutnjom

“Samo kad se smijem”, jedan od najiščekivanijih filmova u regionu prikazan je danas u mts Dvorani u okviru Festa – prvi put u Srbiji. “Samo kad se smijem” priča o (ne)mogućnosti izlaska iz ciklusa nasilja, a zasnovana je na stvarnim događajima koji su potresli region 2005. godine. Journal je već ugostio Tihanu Lazović, glavnu junakinju koja je najavila premijeru filma “Samo kad se smijem”, dok smo sa Slavkom Sobinom koji tumači glavnu mušku ulogu razgovarali u toku SFF-a. 

Na dan premijere razgovaramo sa rediteljkom filma Vanjom Juranić o svemu što ovaj film čini jedinstvenim svedočanstvom ne o nasilju, već o borbi protiv nasilja. 

Samo kad se smijem konačno u bioskopima u Srbiji

“Samo kad se smijem” je film koji prati Tinu (Tihana Lazović), ženu koja živi u naizgled idiličnom braku u gradu na obali Jadrana. Ona je savremena domaćica koja brine o šestogodišnjooj ćerki, dok njen suprug Frane (Slavko Sobin) zarađuje za porodicu. Njihov odnos počinje da se menja kada Tina izrazi želju da završi fakultet koji je napustila zbog trudnoće. Uprkos probitnom pristanku i podršci, Frane negoduje. Na početku neslaganje se svodi na site sabotaže, ali vremenom, sukobi postaju sve češći, a svađe sve nasilnije. Film nas veoma pažljivo uvodi u ne tako često viđen svet skrivenog nasilja u savremenoj porodici.

Premijerno prikazan na festivalu u Puli, “Samo kad se smijem” osvojio je nagradu Zlatna Arena za najbolju glavnu žensku ulogu i Nagradu Kino mreže. U okviru Filmskog festivala glumca, došla je nagrada za glavnu žensku ulogu Tihani Lazović i nagrada za glavnu mušku ulogu Slavku Sobinu i nagrada mladog žirija za najbolji film. Usledile su Nagrada Zlatni Studio za 2023.Tihana Lazović (najbolja filmska glumica) i Slavko Sobin (najbolji filmski glumac). 

Svi muškarci treba da pogledaju ovaj film.

Ili ako ne – bar jednu scenu. Samo scena usisavanja – mogla je da bude ceo film. Prvi utisak posle gledanja “Samo kad se smijem” je da je to film koji je za muškarce. 

Žene je previše dobro znaju. Tema sasvim sigurno trigeruje svaku od nas. Ipak, žene su najčešće većina u publici. Ženama je jasno, a želimo da vidimo, opet i opet. Možda kao potvrdu da je istina, da nismo lude, nismo same. Da znamo ono što znamo – nasilje je svuda oko nas. Prvo pitanje za Vanju pitala sam na kraju, sada ga ponovo vraćam na početak. 

Vanja, šta je te inspirisalo, kako je nastao “Samo kad se smijem”?

Sudska presuda koja je bila puna mizoginih komentara. Sudija koji je doneo presudu, bio je pod uticajem veoma bogate zadarske porodice. Njegove izjave dolazile su iz duboko patrijarhalnih uvjerenja, sudija je rekao da je žena nakon njihove svađe na javnom mjestu prvo trebala sačekati da se muž ohladi, da se smiri, pa tek onda doći kući, a isto mu je smetalo što je u njezinom društvu bilo i drugih muškaraca, te što nije smela da se vrati kasno svojoj kući. Mi živimo u 21. veku i svi govore o ravnopravnosti, ali ne i o ženskim pravima. U to vreme sam se bavila dokumentarnim filmom. Ta presuda iz 2005. godine je događaj koji me je toliko trigerirao da sam počela istraživati, pisati scenario i tako je sve krenulo. 

samo kad se smijem
samo kad se smijem, zvanični plakat - produkcija biberče
Vanja Juranić, photo Krešimir Sorić

Istina je da živimo u 21. veku ali ne možemo reći da je patrijarhat deo prošlosti, on opstaje. Uprkos napretku ili baš zbog njega se održava. I to ne u selu, ili daleko od očiju. “Samo kad se smijem” dešava se u urbanoj sredini, koja je i pored lepe odeće i uređenja enterijera često mesto najmračnijih i najzaostalijih zaostavština prošlosti. Mesto nasilja prema ženi. 

Nije mi strano održanje patrijarhata. Živim u Berlinu i tamo ga ima. Ne možda direktno i vidljivo na prvi pogled, ali uvek je tu. Mi žene smo ga preuzele, jer smo odrasle u takvom okruženju. Ako mu se ne suprotstavljamo, on se dalje razmnožava.

Hajde da govorimo o tom hibridnom, maskiranom patrijarhatu. Oni imaju savremenu vezu, dele obaveze, žive drugačije nego starije generacije. Po statistici bili bi srednja klasa. Kako smo došli do te maske?

Novi patrijarhat je puno suptilniji – nije isti kao kod naših baka. Potreba da bude sve sjajno, novo je fasada koja skriva ono što se dešava iza. Žene su danas više edukovane da prepoznaju patrijarhat i da reaguju – ali nekada su opijene privilegijama koje dobiju unutar takvog uređenja. Kad neko dobro živi, koliko god da je loše uz to – ljudima je teško da se odreknu lagodnog života, a i vrlo često promijene mogu biti zastrašujuće. 

Veoma je važno što si to rekla, pitala sam se šta je to što je vezuje. Imala sam svo vreme grč – jer je uloga žene napisana tako da ona neprekidno pokušava i ne uspeva da izađe iz kruga nasilja. Jasno mi je šta joj smeta, ali nije mi bilo jasno sve što je vezuje. 

Privilegija je vezuje, strah da joj ne uzme dete. Činjenica je da se imućni muškarci svojim partnerkama svete oduzimanjem starateljstva nad detetom. Na sve te strahove dolazi i sramota. Žena je razvodom stigmatizirana, postaje sramota za porodicu, ali ne i razvedeni muškarac. Žene, u koje mogu uvrstiti i sebe, intuitivno osećaju i ono što ne mogu da imenuju. Ponekad nas intuicija sprečava da idemo u pravom smeru, čak i kada znamo da je to bolje za nas. Tek kada se desi “kap koja prelije čašu” postaje neizdrživo i onda se učini neophodni zaokret. Postoji jedna genijalna izreka koja ilustruje situaciju zakočenosti.

Nismo onoliko dobri koliko bismo htjeli biti, nego smo onoliko loši koliko nam je prihvatljivo. 

Prihvatamo sve dok je situacija podnošljiva. Nepodnošljivo je često jedino kada se bojiš za svoj život. Postoji u filmu deo koji je preuzet iz slučaja koji sam čitala. On je nju davio – uhvatio ju je za vrat i gušio ju je. U realnosti, veštaci su zaključili da je ona mogla još disati. 

Samo kad se smejem samo kad se smijem intervju
Slavko Sobin i Tihana Lazović su bez sumnje glumački par godine u Hrvatskoj, foto: produkcija

U filmu postoji utisak ranijeg vremena, imaš li utisak da se ponešto promenilo? U Srbiji su 2003-2006 bile aktuelne kampanje protiv nasilja u kojima je žrtva žena koja je teško pretučena, sa vidljivim fizičkim povredama. Nije se dovoljno govorilo o drugim oblicima nasilja ekonomskom, psihološkom… Oni možda ne ostavljaju tako vidljive povrede, ali jesu važni jer dolaze pre, ili uporedo sa fizičkim nasiljem. 

Istina je. Kada govorimo o nasilju prema ženama – svi uvek prvo pomisle na fizičko nasilje. Svi bismo zajedno mogli na kolektivu terapiju kako bismo naučili šta znači imati zdravo postavljene lične granice, kako da poštujemo tuđe granice, koje sve vrste nasilja postoje… Mi nismo edukovani i nasilje je povezano i sa istorijom naše zemlje, sa nasiljem, korupcijom i siromaštvom. Nezdravo je društvo u kome živimo. Tek od nedavno, u Hrvatskoj postoji prijedlog da se donesu zakonske izmjene koje donose veće kazne za obiteljske zlostavljače, i da se u zakon uvode i kategorija femicida kao takva.

Nasilje nas najčešće ne zanima dok se ne desi nama. Važno je suočiti se sa temom nasilja ranije. 

Šta može da nas pokrene da se suočimo sa nasiljem na vreme?

Obrazovanje, još u vrtiću bi nas trebali učiti što znači biti nasilan. Mene često pokreće nepravda i ljutnja. Osećam ljutnju kada se desi nasilje. Tek sam nakon četrdesete naučila da se borim za sebe. I to me ljuti.

Odakle početi sa suočavanjem, sa promenom?

Najteže je početi od sopstvenog doma. Odgajati svoju decu da znaju šta je patrijarhat, šta on donosi, šta i kako možemo taj narativ promeniti. Mi se sve bojimo menjati sopstvenu kuću. Tu je veća odgovornost na nama. Muškarcima patrijarhat često prija, nemaju nameru nešto da menjaju. Imaju komfor. 

Samo kad se smejem samo kad se smijem intervju
Tihana Lazović, Samo kad se smijem, foto: produkcija

Nervira me pomalo fraza “izađite iz zone komfora” jer polazi od pretpostavke da živimo u nekakvom komforu, a većina ljudi je daleko od blaženstva. Pre svega mislim na žene koje trpe nasilje. 

Kad kažem komfor, ne mislim tu samo na ono što nam godi. Nekome njegova depresija, bolest… isto može biti komforna zona jer je to nešto što najbolje pozna i svaka promjena može izazvati prijetnju. To je u ljudskoj prirodi, strah od promjena. Primetila sam patrijarhat u Nemačkoj, u poslovnom svetu. Što se radi o većim budžetima, nejednakost je veća. Patrijarhat je tvrđi. Ne govori se puno o tome, postoje kvote. U Hrvatskoj je lakše biti rediteljka nego u Nemačkoj. Naše komisije imaju više sluha za ravnopravnost. Žena ima svuda, i ne mogu nam ne dati novac – ali manji su budžeti. Na televizijama nema toliko rediteljki, jer je tamo više novca.

Kako izgleda najnoviji patrijarhat?

Moju prijateljicu su zvali u Brisel, na kongres o položaju žena u filmskoj industriji. Ona je upitala da joj organizuju čuvanje deteta, jer bi došla sa sinom, ali organizatori joj nisu izašli u susret. Mi živimo tu ironiju! Na konferenciji će se govoriti o neravnopravnosti ali se ona neće menjati u stvarnosti.

Postoji talas deklarativnog feminizma – usvajanje kvota za obavezno prisustvo određenog broja žena, otvoreno pričanje o problemima žena. Veoma malo ljudi razume šta to znači i kako mogu da promene svoje ponašanje u skladu sa tim vrednostima. Femicid je tema koja će vrlo lako biti zamenjena ratom ili sledećom važnom temom. Društvo pretvara žensku borbu u površni trend. Većinu ljudi uopšte ne zanima da se udubljuje ni u probleme žena ni u mnoge druge probleme. 

Samo kad se smejem samo kad se smijem intervju
Samo kad se smejem scena iz filma Jasna Đuričić, Tihana Lazović, foto: produkcija

Naravno, zato što je to zahtevno, teško i puno neuspeha i pored velikog truda i zalaganja. Koji je izlaz iz te slepe ulice?

Postoji još jedan važan problem. Postoje filmovi koji se prikazuju na festivalima, tzv. umetnički ili autorski filmovi. Veliki broj autorki i autora koje znam ne žele se baviti aktivizmom, aktivističkim temama. Stoga, nema puno filmova koji reflektuju aktuelne događaje, izuzev rata. Njemci na primjer će vrlo glasno pričati i prikazivati filmove o nepravdi koja se dešava u ratovima za koji oni smatraju da su važni. Kad se radi o femicidu, ženskoj neravnopravnosti, tu su već puno tiši.

U Njemačkoj se svaki dan bilježi pokušaj femicida, a gotovo svakog trećeg dana jedna žena zaista i biva ubijena od svog partnera. Ali nema puno filmova koji se bave tim temama, ili možda ima, ali ti filmovi se ne prikazuju na javnim televizijama, streaming platformama ili po festivalima.

Razumljivo je da autori ne žele da njihova dela budu označena kao “film sa tezom”. Postoji uverenje da su filmovi koji su aktivistički u stvari programski nastali i da su zbog toga manje umetnički vredni.

Sistem umetnike neprekidno ukalupljava. Nemamo svi pravo na sve teme. Tačno se zna o čemu sme da govori hrvatska, ženska autorka. Svi smo mi kreativne u domenu onoga što nam je dopušteno od strane industrije. Tražimo svoj ugao posmatranja u jednom uskom ograđenom prostoru. 

U “Samo kad se smejem” ulaznica u svet je Zadar. Kada govoriš o nečemu bliskom i poznatom, nečemu o čemu drugi ne znaju ništa – veruje ti se. Ipak, uspevaš da ispričaš univerzalnu priču koja se mogla desiti i izvesno se dešava u Berlinu. 

Zadar je u jednom periodu non stop bio u novinama. Od femicida, prebijanja žena na javnom mestu, a niko ne reaguje, do svih drugih događaja crne hronike. Možemo gledati i šire od Zadra, dešava se u Hrvatskoj, prostoru Jugoslavije, Evropi. Samo polazimo od lokalnog i idemo ka univerzalnom. 

Postoji i taj zadarski “Seks i grad” koji je neverovatno opipljiv, stvaran, specifičan…

Vozila sam se autobusom od Zagreba do Zadra. Ispred mene su bile cure koje su listale časopis i dosta rečenica koje su izgovorile našlo se u filmu. Jedna mi je bila posebna, “Vidi kakva haljina, ne bih jela samo da je obučem”. Ispada da većina žena okolo, bez obzira da li su zlostavljane ili nisu, funkcionišu kao čuvarke patrijarhata. One čine društvo koje nasilje prekriva fasadom. 

Samo kad se smejem samo kad se smijem intervju
Samo kad se smejem scena iz filma Nadine Mičić, Tihana Lazović, foto: produkcija

Razmišljam o dostojanstvu, prkosu. Ne samo žena koje su preživele nasilje, već žena koje dolaze sa periferije, bilo da je to Hrvatska u odnosu na svet ili Zadar u okviru Hrvatske. Dostojanstvo koje postižeš dok govoriš o ženama Hrvatske, Mediterana, bez egzotizacije. Ulaznica za svetsku scenu je često egzotičan prikaz zemlje iz koje dolaziš…

“Samo kad se smijem” ima notu previše bliskosti. Hrvatska nije daleko niti je egzotična, niti je tako prikazana. Nasilje o kome govori film je tu. Preblisko. Stan koji imaju, način na koji govore – može se prepoznati i u Berlinu. 

Želela sam da svi likovi u filmu budu dostojanstveni, fini i kultivisani ljudi. Na taj način podcrtavamo da nasilje nije vezano za neke tamo ljude. Rodno zasnovano nasilje postoji i u višim društvenim klasama, ali je brižljivo skriveno. 

Zadarski Seks i grad je nešto drugačiji od originalnog, foto: produkcija

Nasilje eskalira. Premalo govorimo o tome šta se dešava dok nasilje ne dosegne svoje najekstremnije oblike. Čini mi se da u medijima nisu dovoljno prisutne sve borbe žena skrivene sramotom, svi njihovi pokušaji da izađu iz kruga nasilja. Sva nepristajanja i svi neuspešni pokušaji. “Samo kad se smijem” je priča i o ženskoj spremnosti i upornosti da se izađe iz nasilja?

Žene ostaju u krugu nasilja iz više faktora. Nismo dovoljno obrazovane da nasilje prepoznamo na vreme, nemamo podršku familije, prijateljica i okoline. Žena koja trpi nasilje oseća se usamljeno, oseća da sa njom nešto nije u redu, kao da traži previše. Ono što ona traži je izlazak iz matrice.

Mi zaboravljamo da smo u toj matrici odrasli, nije lako izaći izvan naučenih obrazaca ponašanja, uverenja… Kada poželimo izaći van – prvo što pomislimo je da sa nama nešto nije u redu, jer eto ostali uspjevaju zadržati brak ili obitelj na okupu, a naravo ne znamo što se zapravo događa unutar njihovih zidova. 

 

Samo kad se smejem samo kad se smijem intervju
Tihana Lazović više puta nagrađivana za ulogu Tine u Samo kad se smijem, foto: produkcija

Nasilje u filmu ima ponavljajući karakter. Pomislila sam da bih volela da film traje pet minuta, a ne toliko dugo. Unutar kruga nasilja se sve ponavlja, i svaki put je sve gore i gore. Gde misliš da je moguće prekinuti ponavljanje?

Kao autorka filma, mislim da ciklusi dramaturški naglašavaju krug nasilja. Kao žena u stvarnom životu, ciklus nasilja možemo da prekinemo ranije onda kada znamo šta je sve nasilje koje ne smemo tolerisati. Nulta tolerancija na nasilje može da zaustavi ciklus mnogo pre nego što dobije ponavljajući karakter. 

Od početka sam znala da će film biti nelinearan i da neće biti grafičkog nasilja. Sa scenaristkinjom Elmom Tataragić sam dosta razgovarala, jer ove premise otežavaju rad na filmu. I najvažnije – u svim ranijim verzijama otežavale su identifikaciju sa glavnom junakinjom, a to je možda i najveći zadatak ovog filma. U tome mi je puno pomogla Elma, da emotivno ostanemo s glavnom junakinjom.

Sviđa mi se kako uspevamo da iako dosta otkrivamo o filmu, za gledateljke i gledaoce ostavimo kao enigmu kako izgledaju sva filmska rešenja u “Samo kad se smijem”. Ženu u nasilje zatvara društvo, odsustvom jasne reakcije. Da li je unutar tvog opusa priča o nasilju ispričana ili je tek počela?

Priča o nasilju nikad neće biti ispričana. Uvek ćemo ponovo i ponovo pričati o tome. I tupi smo i lenji i uvek ćemo govoriti o istim temama. I ja kao rediteljka i kao žena ću se uvek vraćati temama koje me lično pogađaju, a nasilje je samo jedna od njih. 

Vanja Juranić, photo Marko Grubišić
Tihana Lazović u Samo kad se smijem, foto: produkcija

Možemo li da završimo nekom vrstom nade?

Većina žena, tu ubrajam i sebe, mora da shvati, prihvati i odlučiti da se moramo ćemo se same zauzeti za sebe jer niko neće doći. Ne možemo očekivati da će društvo stati u našu odbranu niti da će se društvo promeniti samo od sebe. Zašto bi? Mi smo te koje menjamo društvo. Mi žene smo te koje ćemo promeniti institucije, zakone i društvo. Stvarno verujem u to.

Foto: Medison, Biberče, imdb, youtube

Učitati još
Zatvori