Dodeljeni prvi „balkanski Oskari“: Ovo su dobitnici Adriatic Film Awards za 2025. godinu
Dodeljeni prvi „balkanski Oskari“: Ovo su dobitnici Adriatic Film Awards za 2025. godinu

Dodeljeni prvi „balkanski Oskari“: Ovo su dobitnici Adriatic Film Awards za 2025. godinu

U Porto Montenegru je večeras održana istorijska ceremonija dodele Adriatic Film Awards (AFA) 2025, prve regionalne nagrade koja prepoznaje najznačajnija filmska i televizijska ostvarenja iz Jadranske regije. Ova inicijativa je rezultat zajedničkog rada Sarajeva Film Festivala, Festivala autorskog filma Beograd i Zagreb Film Festivala, kroz Mrežu festivala Jadranske regije, i označava novi korak ka jedinstvenoj platformi za afirmaciju regionalne kinematografije. Ceremonija je okupila autore, autoreke i izvođače iz celog regiona. Veče je proteklo u formalnoj, ali srdačnoj atmosferi, uz obraćanja žirija i organizatora, koji su naglasili značaj zajedništva i prepoznavanja kvaliteta u regionalnoj produkciji.

Adriatic Film Awards nadovezuju se na tradiciju nagrade Srce Sarajeva za televizijske serije, proširujući koncept tako da obuhvati i filmska ostvarenja. Ovogodišnje nagrade obuhvataju deset kategorija, uključujući najbolji film, režiju, glumu, ali i specijalne kategorije poput Zvijezda u usponu. Nominovani filmovi i serije pokazuju raznovrsnost regionalne kinematografije, kako u temama, tako i u žanrovima i produkcijskoj dimenziji, potvrđujući da Jadranska regija postaje relevantna scena za autorske projekte i kreativne talente.

Ovo su dobitnici prvih AFA nagrada:

NAJBOLJI FILM

FIUME O MORTE, Hrvatska, Italija, Slovenija

Film FIUME O MORTE! govori o vremenu kada je italijanski pesnik i politička figura Gabriele d’Annunzio 1919. godine zauzeo Rijeku i proglasio je slobodnim gradom sa sopstvenim pravilima, simbolima i idejama. Film istražuje taj događaj i pita se kako je jedan grad postao eksperiment za različite političke i umetničke ideje, koje su tada izgledale revolucionarno, a danas deluju kao mešavina utopije i ekstremizma. Kroz savremene prizore Rijeke i podsećanje na taj period, film pokazuje da taj deo istorije još uvek utiče na identitet grada i na način na koji se priča o slobodi, granicama i moći. Dakle, film nije samo o prošlosti, već i o tome kako se ta prošlost vraća u sadašnjost i oblikuje način na koji ljudi danas razumeju svoj grad i njegovu simboliku

NAJBOLJA GLAVNA GLUMICA U FILMU

JARA SOFIJA OSTAN, Kaj ti je deklica

Jara Sofija Ostan u filmu Kaj ti je deklica igra lik mlade devojke koja se suočava sa pritiscima tradicije i očekivanja okoline. Njena gluma je vrlo suptilna. Kroz tu tišinu i suzdržanost vidi se kako se devojka polako oblikuje tuđim očekivanjima. Ona ne govori mnogo, ali publika oseća teret koji nosi. Upravo ta jednostavnost i prirodnost čine njenu ulogu snažnom – gledalac prati ne spoljašnju dramu, već unutrašnju borbu za sopstveni identitet.

NAJBOLJI GLAVNI GLUMAC U FILMU

LEON LUČEV, Radnička klasa ide u pakao

Leon Lučev u filmu Radnička klasa ide u pakao tumači lik iscrpljenog, ali borbenog sindikalnog lidera koji pokušava da sačuva dostojanstvo u sistemu koji je već odavno prestao da vidi čoveka. Njegova igra je suzdržana i istovremeno emotivno snažna, noseći film kroz unutrašnji raspad lika koji se lomi između moralne odgovornosti i sopstvenog preživljavanja.

NAJBOLJA REŽIJA ZA FILM

IGOR BEZINOVIĆ, FIUME O MORTE!

Režija Igora Bezinovića u filmu FIUME O MORTE! karakteriše se hibridnim, gotovo esejističkim pristupom. On istorijski materijal ne prikazuje kao zatvoreni narativ, već kao otvoreno polje tumačenja. Umesto da rekonstruiše događaje u tradicionalnom dokumentarističkom ključu, Bezinović se oslanja na montažnu dramaturgiju — prepliće arhiv, performativne elemente i savremeni gradski pejzaž kako bi pokazao da istorija nikada ne prestaje da deluje, već se stalno reprizno vraća u simboličkom i političkom smislu. Njegova režija odbija monumentalnost, ali gradi slojevitost. Priča se ne odmotava nego otvara, pozivajući gledaoca da učestvuje u procesu čitanja prošlosti.

NAJBOLJI FILMKSI SCENARIO

IGOR BEZINOVIĆ, FIUME O MORTE!

Igor Bezinović je hrvatski reditelj i dokumentarista poznat po društveno angažovanom pristupu, interesovanju za rubne perspektive i sposobnosti da istorijske fenomene prikaže kao žive političke procese, a ne tek muzejske fragmente prošlosti. Njegov film FIUME O MORTE! bavi se periodom d’Annunzijeve okupacije Rijeke 1919. godine, ali ga ne obrađuje kao linearnu lekciju iz istorije, već kao laboratoriju ideja – mesto gde se avangarda, nacionalizam, anarhizam i protofašizam ukrštaju u eksperimentalnom političkom projektu.

NAJBOLJI DEBITANTSKI FILM

URŠKA ĐUKIĆ, Kaj ti je deklica 

Urška Đukić je slovenačka filmska autorka koja u svojim radovima istražuje žensku subjektivnost, nasleđene obrasce ponašanja i nevidljive društvene mehanizme koji oblikuju žensko iskustvo. Kratki film Kaj ti je deklica prožima folklorne motive i intimnu psihologiju, osvetljavajući kako se tradicionalne predstave o „ženstvenosti” prenose kroz generacije i utiču na telesnost, govor i samopercepciju mlade žene. Ovaj film je istovremeno poetski i kritički — koristi estetiku mita kako bi progovorio o savremenim pritiscima, pokazujući da kulturne norme opstaju čak i kada deluju kao nežni ritual, a zapravo postaju ograničavajući okvir identiteta.

ZVEZDA U USPONU

LIDIJA KORDIĆ, Radnička klasa ide u pakao

Film Radnička klasa ide u pakao Mladena Đorđevića, u kojem igra Lidija Kordić, prikazuje raspad zajednice i dostojanstva bivših fabričkih radnika kroz grotesknu mešavinu socijalne drame, satire i mistike. Lik Lidije Kordić, između očaja i pobune, postaje simbol izgubljene nade u svetu u kojem rad više nema vrednost, a spasenje se traži na marginama stvarnosti.

NAJBOLJA TV SERIJA

SABLJA, Srbija

Serija Sablja pruža intenzivan i detaljan prikaz političke scene Srbije početkom 2000-ih, kroz oči ključnih aktera koji su oblikovali period nakon dolaska Zorana Đinđića na mesto premijera. Kroz kombinaciju istorijskih događaja i dramatizovanih scena, serija istražuje reforme koje su menjale zemlju, sukobe s kriminalnim strukturama i unutrašnje borbe moći unutar same vlasti. Napeta naracija i kompleksni likovi osvetljavaju cenu hrabrosti, ličnu odgovornost i moralne dileme u svetu politike, pokazujući kako se istorija piše kroz odluke pojedinaca, ali i kroz nesigurnost društva koje još uvek traži stabilnost.

NAJBOLJA GLAVNA GLUMICA U TV SERIJI

MILICA GOJKOVIĆ, Sablja

Lik Milice Gojković u seriji Sablja prati njenu političku karijeru i ambicije, prikazujući umešnost u manevrisanju moći i složene odnose s kolegama i rivalima. Gojkovićeva figura osvetljava političku strategiju i pragmatizam, ali i cenu kompromisa u svetu gde su interesi važniji od principa.

NAJBOLJI GLAVNI GLUMAC U TV SERIJI

DRAGAN MIĆANOVIĆ, Sablja

Kako smo već istakli, serija Sablja prati politički život Zorana Đinđića, od njegovog dolaska na čelo Vlade Srbije do tragičnog ubistva, prikazujući izazove reformi, sukobe s kriminalom i unutrašnje borbe moći. Dragan Mićanović u ulozi Đinđića donosi uverljivu interpretaciju lidera čija vizija i energija pokušavaju da promene zemlju, dok serija istražuje cenu te borbe i cenu hrabrosti u turbulentnom vremenu.

Pogled unapred

Iako je ovo tek prvo izdanje nagrada, jasno je da Adriatic Film Awards imaju ambiciju da postanu referentna tačka za regionalnu filmsku i televizijsku industriju, povezujući autore, profesionalce i publiku, ali i afirmišući kulturnu raznolikost i autentičnost regije. Veče u Porto Montenegru pokazalo je da region ne samo da stvara kvalitetne narative, već i da spreman da ih prepozna i nagradi.

Foto: AFA nagrade

Učitati još
Zatvori