Modna promena: Sezona za proleće/leto 2026 je u znaku debi kolekcija – evo koje su nas očarale, a koje razočarale
Modna promena: Sezona za proleće/leto 2026 je u znaku debi kolekcija – evo koje su nas očarale, a koje razočarale

Modna promena: Sezona za proleće/leto 2026 je u znaku debi kolekcija – evo koje su nas očarale, a koje razočarale

Biti modna novinarka u 2025. godini je privilegija. U sezoni za proleće/leto 2026, svedočili smo velikom broju debitantskih kolekcija. Naši omiljeni igrači prešli su u druge timove, industrija je u potpunosti promenila svoju postavku, a očekivanja modnih fanatika su postala sve veća. Gledavši revije u real time-u, na trenutak sam se zapitala – da li kreativnim direktorima možemo dati malo više prostora? Današnja modna klima je nepredvidiva i u jednu ruku okruta – obostrano. Ekonomska kriza utiče na cene, kvalitet pada, kupci su mahom nezadovoljni, a kreativni direktori pored svojih dizajnerskih agendi poseduju mnogo veće delovanje na sam identitet brenda, njegovu poziciju u javnosti, ali i na društvenim mrežama.

Čini se da hype vodi glavnu reč, a rekla bih da od toga nema ništa degutantnije. Danas jesi, sutra nisi i na kraju dana, to koliko brend koji vodiš zarađuje više nimalo nije bitno, i ne osigurava ti poziciju, što smo mogli da vidimo na primeru Marije Grazije Chiuri. Kada se live stream revije završi, na internetu se već nalazi hiljade i hiljade mišljenja, od kojih su mnoga, moglo bi se reći, nepromišljena. Ono što ne smemo da zaboravimo je da su kreativni direktori takođe ljudi. Prva kolekcija je samo početak kreativnog puta dizajnera u određenoj kući – ona je spoj svega što je do sada bilo, kroz detalje onoga što će biti.

Dizajneri o čijim smo kolekcijama najmanje razmišljali, pokazali su se i više nego odlično, dok su oni čiji je hype najbolji prijatelj, pomalo razočarali. Ove sezone, najznačajniji modni igrači započinju nova poglavlja, a jedna od mnogih zabrinjavajućih činjenica je da u nizu debi kolekcija, na čelu modnih brendova imamo samo dve žene – Troter u Bottegi i Scott u Proenzi. Ovaj turning point u modi oslikava promene i u društvu, a kako ćemo ih podneti – vreme će pokazati.

Dior S26

Louise Trotter • Bottega Veneta


Bottega Veneta bila je jedna od najiščekivanijih revija sezone. Louise Trotter, koja je svoju karijeru definisala u sklopu brendova kao što su Lacoste i Carven, započela je novo poglavlje u Bottegi nakon Blazyja koji je otišao u CHANEL. Od samog starta znali smo da su Trotter i Bottega fantastičan spoj. Dizajnerka je odlično razumela Bottegine kodove koji se baziraju na tehnici krojenja, kvalitetu materijala i ručnom radu. Bottega je kuća kolektiva koji vrednuje craftsmanship, a Trotter je fantastično vodila ovu priču.

U kolekciji smo videli siluete koje je nasledila od Blazyja, ali i nešto ženstvenije lice brenda. Trotter je u backstage-u izjavila kako želi da se njeni odevni komadi zaista nose, a ovu teatralnu Bottegu možemo zamisliti i na ulicama neke svetske metropole. Moć Bottege su materijali, a Trotter ih je fantastično kombinovala. Kolekcija je stavila akcenat i na moć stilizovanja, a jedan od odličnih primera istog bile su kreacije sa upečatljivim suknjama sa vibrantnim resama kombinovane sa jednostavnim džemperima. Haljine su bile nešto ženstvenije, naočare su ostale chic, a aksesoari su očekivano, privukli mnoštvo pažnje. Poželeli smo svaku torbu, haljinu, ali i cipelu koju je za Bottegu dizajnirala Trotter.

Bottega Veneta S26
Bottega Veneta S26
Bottega Veneta S26
Bottega Veneta S26

Jonathan Anderson • Dior


Ovacija, suze u backstage-u i revija koju je pratio najveći hype – konačno smo svedočili ženskom Dioru Jonathana Andersona Irski dizajner nam je već predstavio deo svoje ideje za Dior prvom muškom kolekcijom, ali smo znali da u onu žensku polažamo sve nade. Anderson je imao možda i najveći pritisak ove sezone. Pored Christiana Diora lično, Anderson je jedini koji ima potpunu direktivu nad muškim i ženskim kolekcijama.

Prilikom kreiranja kolekcije, Anderson je zavirio duboko u arhivu brenda, donoseći joj novi, preppy izgled. Andersonov forté su aksesoari, što je opšte poznato, te smo svedočili novim modelima torbi, redizajnu starih silueta, ali i obući koja će se odlično prodavati. Na kraju dana, Dior najviše zarađuje od aksesoara te je Anderson bio logičan izbor. Kolor paleta je bila hladna, dok se fokus kroja nalazio u karnerima i interesantnim volanima. Šeširi su privukli pažnju, kao i mnoge satenske odevne kombinacije sa kojima dizajner koketira. Mašne, preppy kaputi i elegantni odevni komadi činili su Andersonov ženski Dior. Novi Dior je elegentan i istinski lep.

Dior S26
Dior S26
Dior S26
Dior S26

Dario Vitale • Versace


Versace revijom se gotovo niko na internetu nije oduševio, što nas je razočaralo. Dario Vitale našao se na modnom stubu srama nakon duplih kreacija na Filmskom festivalu u Veneciji, te smo očekivali da će modni kritičari biti unapred nezadovoljni njegovim radom. Činjenicu da je većinu svoje karijere proveo u Miu Miu timu dokazuju kodovi ove italijanske kuće koje smo videli u nekim kreacijama. Vitale se vratio na osamdesete, što mnogi nisu očekivali. Pitanja o prodaji postavila su se već nakon drugog look-a, uz sumnje da je ovaj Versace pravac odavno prevaziđen.

Dizajner je povratio Miami chic, šarene košulje i pantalone, miks metala i šarmantan pogled na modu. Pored interesantnih boja, primetili smo povratak printa sa rombovima. Metalic detalji nisu izostali, a ni vez te ih je dizajner integrisao u sklopu upadljivih topova i suknji. Vitale je ujedno i prvi dizajner koji rukovodi brendom a da ne poseduje Versace korene. Kaiševi su bili odlični, a celokupan utisak je da će se kolekcija vrlo verovatno, za mnoge neočekivano, odlično prodavati.

Versace PO S26
Versace PO S26
Versace PO S26
Versace PO S26

Miguel Castro Freitas • Mugler


Nakon što je Casey Cadwallader napustio Mugler, nismo znali šta da očekujemo od njegovog naslednika Miguela Castra Freitasa koji je do sada poslovao u Dioru, Sportmaxu i Dries Van Notenu. Za mnoge, Mugler kolekcija je možda i jedna od najboljih u sezoni. Showgirl je bila ključna tematika, te se u prvom redu našla i glumica Pamela Anderson. Freitas je istražio istoriju žena na sceni, njihovo mesto u današnjem svetu, ali i budućnost. Referisao se na kolekcije osnivača etikete, Thierryja Muglera, koji je bio the biggest showgirl svog vremena. Strukirana odela sa suknjama inspiraciju nose iz Les Insectes kolekcije iz 97. dok nas perjani korset i suknja podsećaju na Birds of Paradise iz iste godine.

Bež boja je bila u fokusu, a oštre siluete odela predstavile su Mugler ženu današnjice – onu kojoj je savršeni kroj na prvom mestu. Lateks se takođe pojavio u izboru materijala, a portugalski dizajner je ovu kolekciju nazvao Trilogy of Glorified Clichés.

Mugler S26
Mugler S26
Mugler S26
Mugler S26

Jack McCollough i Lazaro Hernandez • Loewe


Loewe kolekcija bila je jedna od najmanje zanimljivih za gledanje. Američki dvojac Jack McCollough i Lazaro Hernandez prešao je iz sopstvenog brenda, Proenza Schouler, u Loewe. Anderson je ostavio jake kodove pre svog odlaska, te su ih McCollough i Hernandez nasledili. Vibrantne boje, interesantni krojevi i moda koja je istinski zabavna, ponovo su se našli u sklopu Loewe kolekcije. Jedno od ključnih pitanja bilo je da li će dvojac kroz vreme nadmašiti Andersonove aksesoare, te smo delić istih videli i ovoga puta. Torba koja na sebi poseduje kožne detalje u obliku školjki, interesantni clutch modeli i nešto novije siluete prevrnute kože uzele su primat. Očekivali smo više, ili je Anderson lestvicu digao previsoko?

Loewe S26
Loewe S26
Loewe S26
Loewe S26

Rachel Scott • Proenza Schouler


Iako samostalnu kolekciju Rachel Scott za Proenzu očekujemo u februaru sledeće godine, moramo prokomentarisati i ovu koju je konsultovala. Nakon što su osnivači etikete otišli u Loewe, na njihovo mesto došla je Rachel Scott, osnivačica brenda Diotima. Scott godinama oblači cool Njujorčanke, te je njen dolazak u Proenzu bio logičan. U sklopu nove kolekcije predstavila je chic but fun odevne komade, pretežno haljine, kao i monohromatske kombinacije. Kolekciju su pratili interesantni izvezeni detalji, ali i odličan stajling odevnih komada.

Schouler PO S26
Schouler PO S26
Schouler PO S26
Schouler PO S26

Pierpaolo Piccioli • Balenciaga


Činjenicu da se velika promena dešava u Balenciagi savršeno prezentuje pojavljivanje Meghan Markle u prvom redu. Pierpaolo Piccioli, bivši kreativni direktor Valentina, preuzeo je vođstvo u Balenciagi nakon Demninog odlaska u Gucci. Kolekcija koju je predstavio za proleće/leto 2026 na trenutak nas je podsetila na all black situaciju u Valentinu tokom sezone za jesen/zimu 2024 godine. Piccioli je glamurozan, stvoren za couture i kreira istinski lepu odeću. Nakon hypebeast Demne, ovo je potpuno drugačije, ali u jednu ruku i sigurno.

Uvideli smo mnoštvo monohromatskih crnih odevnih kombinacija, kože, dramatičnih rukavica i brzih naočara. Ovom kolekcijom Piccioli je spojio Cristóbala, Nicolasa, Demnu i sebe u jedno. Svaka kreacija referisala se na određenu Balenciaginu etapu, uz Picciolijev glamur. Cvetni motivi, chunky japanke, baggy siluete i upečatljivi aksesoari obeležili su kolekciju uz fusnotu – Recollection rather than tribute.

Balenciaga S26
Balenciaga S26
Balenciaga S26
Balenciaga S26

Demna Gvasalia • Gucci


Demninu debi kolekciju za Gucci očekujemo u februaru sledeće godine, ali je pre iste odlučio da nas iznenadi sa La Famiglia kolekcijom, od čak 37 odevnih kombinacija. Prezentaciju na Nedelji mode u Milanu pratio je i film The Tiger čija je glavna zvezda bila Demi Moore. Demna u Gucciju ima veoma težak zadatak. Gucci, vodeći brend Kering grupacije, se već nekoliko godina nalazi u ozbiljnoj finansijskoj krizi, nakon vođstva Sabata De Sarna, te se dizajner nalazi u ulozi spasioca profita.

La Famiglia je bila odlična. Predstavila je Demninu edgy stranu, deliće ere Toma Forda, dovoljno monograma, autentične aksesoare i upadljive odevne komade. Veliku pažnju privukao je La Cattiva look koji se sastoji od crne kožne kroko jakne i matching suknje i čizama. Demnin Gucci će biti seksi, a to nam je potrebno.

Gucci PO S26
Gucci PO S26
Gucci PO S26
Gucci PO S26

Duran Lantink • Jean Paul Gaultier


Duran Lantink je holandski dizajner koji svoj rad bazira na kreiranju održivih odevnih komada. Jean Paul Gaultier je zapravo prvi veći brend za koji posluje, jer se do sada nalazio na čelu sopstvene etikete. Lantink je oduvek eksperimentisao interesantnim 3D oblicima u modi, zapanjujućim tehnikama i upečatljivim printovima. Iz kolekcije u kolekciju koketirao je diskusijom rodnog odevanja. Te granice je kršio svojim inovativnim pristupom i širokim idejama. U Jean Paul Gaultieru dobro je poznato da svake sezone imamo priliku da vidimo couture kolekciju nekog novog dizajnera, ali je ovo bio Lantinkov ready-to-wear debi, koji bismo vrlo rado preskočili.

U celokupnoj kolekciji pronašli smo svega pet odevnih kombinacija kojima dajemo zelenu zastavicu. Dizajner je predstavio sintetička odela sa fotografijama nagog muškog tela, što čini loše iskomuniciranu referencu na Gaultierovu fascinaciju muškom figurom. Lantink i Gaultier su se spojili upravo zbog inspirativnog pristupa ljudskoj anatomiji, ali slobodno možemo reći da je svaki pokušaj njene interpretacije u ovoj kolekciji bio pogrešan. Ova kolekcija je odličan primer zanemarivanja arhive i pokušaja za inovacijom koja ide u pogrešnom smeru.

Gaultier S26
Gaultier S26
Gaultier S26
Gaultier S26

Foto: Launchmetrics/Spotlight

Učitati još
Zatvori