Fashion report w / MATES: Kako tradicija putuje kroz prizmu modne inovacije? 
Fashion report w / MATES: Kako tradicija putuje kroz prizmu modne inovacije? 

Fashion report w / MATES: Kako tradicija
putuje kroz prizmu modne inovacije? 

MATES o modi, tradiciji i inovaciji


Brend IQOS, poznat po svojim inovativnim aktivacijama i brend strategiji, odlučio je da ove sezone dominantno uroni u svet muzike i mode. Curious X projektom, brend je predstavio sinergiju tradicije i inovacije, angažujući čak šest umetnika koji su u tri tima reinterpretirali poznate pesme Ajde Jano, Da zna zora i Čaje šukarije, koje su publici predstavljene uz novi, savremeniji, aranžman. Tim povodom, brend je upečatljive stihove dobro poznatih pesama predočio i u modnu kolekciju. I to uz dizajnerski pečat obožavanog domaćeg brenda MATES. Marko Ilijev i Saša Stević, dizajneri koji stoji iza poznatog brenda, IQOS Curious X x MATES kolekcijom spojili su muziku, modu i inovaciju. Kako je tekao razvojni put kolekcije, koji odevni komadi iz iste su im omiljeni ali i šta ih je najviše inspirisalo tokom celokupne saradnje, Marko Ilijev i Saša Stević otkrivaju specijalno za Journal.

Journal intervju: MATES o IQOS Curious X kolekciji
  • Vaša dobro poznata i obožavana estetika je od samih početaka kao svoj temelj selektovala nostalgiju. Sada, u sklopu kolaborativne kolekcije sa brendom IQOS u okviru Curious X projekta, kreirali ste odevne komade koji spajaju tradiciju i inovaciju. Kako je došlo do ove saradnje i koliko vas je ista izmestila iz zone komfora?

M: Kada samo dobili poziv za ovu saradnju nismo odmah znali šta sve obuhvata i koliko je zanimljiva. Kad god je u pitanju neka nova saradnja ili kolekcija ona me na neki način uvek izmesti iz zone komfora. Ugao posmatranja i tačka iz koje krećemo čitavu priču nikad nije ista.
S: Saradnja je stigla pozivom IQOS tima sa idejom o jednom pre svega veoma kreativnom i interesantnom projektu. Isti mi je odmah delovao veoma izazovno i uzbudljivo i zaista je tako i bilo.
  • Na Beogradskoj nedelji mode ste se prvi put pojavili tokom svojih studija, dok ove godine istu osvajate kolaborativnom kolekcijom sa brendom IQOS. Kako biste opisali MATES tada, a kako sada – koje su ključne lekcije koje su obeležile vaš dizajnerski put?

M: Čitao sam ovo pitanje par puta kako bih pokušao da zapamtim ovu paralelu koju ste naveli, zvuči vrlo inspirativno. Sašina i moja energija, želja i upornost se nije menjala. Njen intezitet je možda malo manji ili samo preusmeren na mnogo više frontova, ali eto nas na modnoj sceni Srbije i trajemo čitavu deceniju. Ne bih izdvajao ključne lekcije jer zaista kako ste i sami naveli kao studenti koji su krenuli u posao morali smo da učimo nove lekcije skoro pa svaki dan.
S: Rekao bih da smo zadržali isti entuzijazam, bujicu ideja i zabave, ljubav prema onome što radimo, osmehe i upornost koje smo i imali na samom početku. Svemu tome smo sa godinama dodali jednu ozbiljnu opremljenost u vidu profesionalizma i kvaliteta.
Journal intervju: MATES o IQOS Curious X kolekciji
  • IQOS važi za brend koji čini sinonim za inovaciju i bolju alternativu. Gde ove vrednosti pronalazite u modi?

M: Limitirane kolekcije, ograničen broj komada, novi formati predstavljanja projekata, slanje i promovisanje vrednosti i poruka do kojih mi je stalo.
S: Inovacija i bolja alternativa su prisutne u modi kako kroz razvoj i napredak tehnologije i izrade, pa do tehnika prezentacije ali i kroz alternativne i ekološke tendencije u proizvodnji i materijala, a i odeće.
  • Kako je tekao razvojni put kolekcije – koliko ste dugo radili na njoj i da li je prati neka anegdota koju biste podelili sa nama?

M: Na IQOS x MATES kolekciji radimo od decembra. Od januara je postalo vrlo zabavno i izazovno – trebalo je uskladiti mnogo stvari i lepo zaokružiti priču. Hm, anegdota, možda često iznenađenje ljudi iz IQOS-a i agencije našim štreberskim pristupom kada su u pitanju neke birokratske i menadžerske stvari. Retkost su excel tabele kod nas umetnika ali nauči se čovek.
S: Razvojni put kolekcije je moj omiljeni segment u lancu i to je tako bilo i na ovom projektu. Mi smo veoma posvećeni ovome što radimo – čini mi se da se ja ponekad i predugo zadržavam u procesu istraživanja i razrade. Tako smo došli do trenutka u kome od moje rečenice konsultovaću se sa nekim kolegama stignem do traktata mejlovima u koje je uključeno pet, šest osoba koji su izvanredni profesionalci u oblasti etnologije, etnomuzikologije, narodnih igara i nošnje.
Journal intervju: MATES o IQOS Curious X kolekciji
  • U okviru Curious X projekta tri pažljivo odabrana tima su reinterpretirala pesme Ajde Jano, Čaje šukarije i Da zna zora. Stihovi svake od njih su uzeli mesto u kolekciji. Koja numera vas je najviše inspirisala?

M: Iskreno, sve tri pesme su me zaista inspirisale, svaka na svoj način. Bilo je potrebno odvojiti samo malo vremena za istraživanje – kako prići svakoj posebno a opet imati zajednički motiv koji spaja celu kolekciju.
S: Teško pitanje ali hajde – pesma Čaje šukarije. Numera je bila veoma inspirativna. Ali i podjednako izazovna u smislu transponovanja simbola koji bi predstavio motiv lepote i devojke.
  • Koji odevni komad ili aksesoar iz kolekcije čini vašeg favorita?

M: Ja glasam za kačket Da zna zora.
S: Moj favorit bila bi dukserica Da zna zora.
  •  Šta saradnja sa brendom IQOS predstavlja za vas?

M: Velika mi je čast i privilegija da sam imao priliku za saradnju sa jednim ovako ozbiljnim i velikim brendom. Takođe, ova saradnja predstavlja i nadu da velike korporacije i brendovi ipak gledaju i slušaju šta se dešava na lokalnom nivou – ko ima šta da kaže i pokaže.
S: U potpunosti se slažem sa Markom. Zahvalni smo na poverenju i prilici koju smo dobili.
  • IQOS je Curious X projektom veliki akcenat stavio na tradiciju. Koja je vaša prva pomisao na istu?

M: Rekao bih neke vrednosti koje svaki pojedinac nosi u sebi. A onda šire posmatrano možemo okviriti nekoj pripadnosti, nacionalnoj, verskoj… kako god. Tradicija je veoma bitna stvar i koliko god vreme u kom živimo nastoji da ubrza stvarnost i iskrivi sliku, konekcija sa tradicijom i bazičnim vrednostima nas može umiriti i uzemljiti.
S: Tradicija je toliko lep pojam u celoj svojoj širini a posebno u detaljima. Ne znam odakle bih počeo – od kuhinje, muzike, nošnje, do običaja i nečega što je u mom srcu i što nosim svuda sa sobom, naravno uz teglu ajvara.
  • Kolaborativna kolekcija sa IQOS brendom spaja tradiciju i inovaciju. Te nas interesuje – da li u bliskoj budućnosti vidite povratak nekog modnog trenda ili pravca, na koji smo možda zaboravili?

M: Pričati o povratku nekog trenda ili pravca u današnjem vremenu više nije toliko ni zabavano jer nam se oni vraćaju nekada i kvartalno. Mislio sam da je rano da se vraćamo u dvehiljadite ali eto nas. Definitivno ćemo pretresti i obrnuti mnoge modne trendove i dekade.
S: Trendovi dolaze i odlaze, vraćaju se i ponavljaju. Ja se oduvek vodim parolom – nema pravila, nosite ono što volite i u čemu se osećate dobro.
  • I za kraj – da li nas očekuje još iznenađenja sa IQOS i MATES potpisom u budućnosti?

M: Budite uvek radoznali pa možda i saznate pre ostalih.
S: Vežite se, polećemo.
*IQOS nije proizvod bez rizika, oslobađa nikotin koji izaziva zavisnost. Samo za punoletne.

Foto: IQOS

Učitati još
Zatvori