Journal intervju: Marija Popović o strategijama i izazovima poslovanja u okviru Ananas e-commerce platforme
Journal intervju: Marija Popović o strategijama i izazovima poslovanja u okviru Ananas e-commerce platforme

Journal intervju: Marija Popović o strategijama i izazovima poslovanja u okviru Ananas e-commerce platforme

U digitalnom dobu, brzina tehnološkog napretka ne samo da transformiše način na koji poslujemo i komuniciramo, već i oblikuje našu svakodnevicu na fundamentalan način. Od pojave pametnih telefona, preko procveta e-commerce platformi i generalno elektronske kupovine, do svakodnevne upotrebe veštačke inteligencije, tehnološki trendovi neprestano napreduju i oblikuju naše živote, ali i poslovna okruženja.

Zato, u digitalnom dobu u kom živimo danas, uloga Chief Operating Officer postaje ključna za uspeh kompanije, posebno u e-commerce sektoru. Pozicionirana na raskrsnici između komunikacija, strategije, i regulative, osoba na ovoj poziciji igra ključnu ulogu u oblikovanju i održavanju korporativnog ugleda. U razgovoru sa Marijom Popović koja obavlja ovu važnu ulogu u jednoj od vodećih e-commerce platformi, korporativnom startapu Ananas, imali smo priliku da zavirimo iza kulisa i saznamo kako se nosi sa složenim izazovima modernog poslovanja u savremenom, digitalnom dobu. Takođe, Marija Popović je sa nama podelila strategije za izgradnju pozitivnih odnosa, kao i načine na koje balansira kompanijske ciljeve sa potrebama javnosti.

JOURNAL: Ananas e-commerce platforma se za kratko vreme pozicionirala kao vodeća e-commerce platforma, šta je sve dovelo do toga po vašem mišljenju?

Posvećenost, učenje i predanost strateškim ciljevima koje smo postavili pred nas. Mi nikad nismo krili da su naše ambicije izuzetno visoke, da želimo da postanemo regionalni lider i da razvijamo celokupni poslovni ekosistem. Iza nas je izuzetno mnogo rada. Mi smo podigli našu platformu od nule, ovde u Srbiji, u Beogradu. Prvi u Srbiji smo napravili pravi marketplejs i u izuzetno kratkom roku uspeli da se pozicioniramo kao vodeća e-commerce platforma. I stvarno, nema tu mnogo filozofije – radili smo, grešili smo, učili smo i uspeli smo. A sad nastavljamo sa narednim uspesima.

JOURNAL: Možete li opisati svoju ulogu kao Chief Operating Officer? I na koji način vaša uloga doprinosi strategiji i ciljevima Ananas e-commerce platforme?

Naš biznis model nije jednostavan. U prilog nam ne ide ni činjenica da mi nismo samo još jedna platforma za onlajn kupovinu. Mi gradimo poslovni ekosistem sa najsavremenijim e-fulfilment centrom u ovom delu Evrope gde uporedo razvijamo i AdTech i FinTech usluge i širimo poslovanje na druga regionalna tržišta. Takođe, moram da podvučem da je rad u korporativnom startapu sam po sebi prilično izazovan i haotičan, a mi smo tokom prethodnog perioda zabeležili vrtoglav rast.

Svoju ulogu vidim u tome da osiguram sinergiju među svim segmentima poslovanja, da obezbedim da svi procesi funkcionišu besprekorno i da nađem rešenja čak i u onim situacijama kada se to, na prvi pogled, čini nemoguće. Ne mogu da kažem da je uvek lako, ali Ananas je mesto koje će u životima svih nas koji imamo privilegiju da radimo ovde imati posebno mesto jer radimo na najvećem regionalnom projektu i gradimo nešto potpuno od nule, a za šta znamo da će prevazići svojom snagom sva naša očekivanja.

JOURNAL: Koje su ključne odgovornosti u vašem poslu i kako sarađujete s drugim odeljenjima unutar kompanije?

Ako bi trebalo da izdvojim jednu stvar na koju sam izuzetno ponosna u Ananasu onda je to činjenica da mi svi funkcionišemo kao tim. I kad nas je bilo pedesetak i sada kada nas je skoro 300 i kada već poslujemo na dva tržišta. Naša energija i duh je nešto što je veliki motivator. I bez toga ni ne možete da ostvarite ovakve uspehe kakve mi jesmo. Moje odgovornosti jesu velike i tiču se strateških odluka kompanije, ali ono što je važnije od toga je poverenje koje moj tim ima u mene i koje ja imam u njih.

Pozicija Chief Operating Officer-a podrazumeva upravljanje mnogim strateški važnim segmenatima poslovanja – od operacija, pravnih poslova, preko razvijanja različitih funkcionalnosti plaćanja, procesa reklamacija, kontakt centra, nabavke, razvoja proizvoda, upravljanja projektima, odnosa sa javnošću, ljudskih resursa… I da ne nabrajam više, ima toga još. Očigledno je da je to obiman, izazovan i zahtevan posao koji zahteva veliku posvećenost i istinsko razumevanje našeg biznisa. Ali to je rad u Ananasu. I meni predstavlja veliko zadovoljstvo.

JOURNAL: Kako izgleda vaša strategija budući da ste relativno novi ali brzorastući na tržištu? I da li će se nešto u tom pristupu promeniti ove godine?

Mi smo prvi na tržištu koji smo došli i rekli da pravimo nešto što se zove marketplace. Pa smo onda spomenuli i e-fulfilment centar, tako da smo u jednom momentu morali da našu komunikaciju fokusiramo na edukaciju tržišta i to i potencijalnih partnera i potrošača. Ono što je zanimljivost o kojoj sad često pričamo je da je u jednom momentu Klik!Bum!Tras! preraslo naš brend jer se činilo da svi znaju taj slogan. Ali malo ljudi zapravo zna koja je svrha Ananasa. Upravo u tom delu naš PR plan je imao najveći uspeh.

Precizno kreiranim ključnim porukama na jasno izdiferenciranim kanalima komunikacije mi smo uspeli da objasnimo ko smo i koje sve prednosti donosimo. Naravno, ono što je najbitnije je da naša PR strategija išla u korak kako sa strategijom oglašavanja, tako i poslovnim ciljevima kompanije. I dalje je prilagođavamo i razvijamo. Jer kako raste naše poslovanje, tako se i naša strategija i kanali komunikacije menjaju.

JOURNAL: Koji su najveći izazovi u vašem poslu i kako ih rešavate?

Izazova ima mnogo. Ali svi mi smo na to apsolutno spremni. Ananas je mesto gde mogu da rade samo ljudi koji su stvarno spremni da se uhvate ukoštac sa svime što nam se nađe na putu. Rešavam ih sa stavom da ne postoje nerešive situacije i da uz zdrav razum i miran stav sve može da se reši.

JOURNAL: Kako pratite i analizirate društvene i ekonomske trendove koji mogu uticati na poslovanje kompanije?

Snaga našeg poslovanja najviše se ogleda u činjenici da radimo sa ljudima koji svoj posao ne gledaju jednodimenzionalno. Poenta je da svako od nas ima svoje relevantne izvore informacija koje prati na dnevnom nivou i koji su od značaja za pojedinačne segmente naše kompanije. Prisutni smo na velikim konferencijama, članovi smo asocijacija i udruženja koje i diktiraju ove trendove, tako da sa sigurnošću mogu da kažem da idemo u korak sa svim promenama koje nas okružuju.

JOURNAL: Kako merite uspeh vaših inicijativa u korporativnim poslovima?

Tako što uporedimo kako je Ananas izgledao pre samo tri meseca. Pa onda za tri meseca to ponovimo. I svaki put smo bolji. Sada se približavamo brojci od skoro 1000 trgovaca koji prodaju preko Ananas platforme. Imamo asortiman koji prelazi pola miliona artikala. Dostavili smo naše pakete po celoj Srbiji, 9 od 10 ljudi zna za Ananas. Ananas na tržištu Severne Makedonije već uspešno posluje, a ove godine bićemo prisutni i u Crnoj Gori i u Bosni i Hercegovini. Proslavili smo tek drugi rođendan, a već smo lider na tržištu ikomerca. Na ovim primerima jasno je vidljivo da smo spremni da postignemo i daleko više.

JOURNAL: Kako se prilagođavate promenama u industriju?

Brzo i agilno, kako i priliči jednom startapu. Strateški i planirano – kako priliči kompaniji koja radi u okviru Delta Holdinga. Ako se neko tržište brzo razvija i brzo menja onda je to ikomerc tržište. Neprekidno učenje, istraživanje i osluškivanje potreba i kupaca i trgovaca, otvorenost za sve nove ideje i efikasnija rešenja, primena najnovijih tehnologija i veštačke inteligencije – to su osnove koje svi mi moramo da usvojimo kako bismo mogli da odgovorimo zahtevima i promenama u ovoj kompleksnoj industriji.

JOURNAL: Primetili smo da jedan od vaših ciljeva jeste i osnaživanje ženskog preduzetništva, na koji način to činite?

Mi osnažujemo generalno preduzetništvo. Ne pravimo razliku između malih i velikih igrača, ne utičemo na cenovnu politiku svojih partnera i svima dajemo iste uslove. Izuzetno sam ponosna što se bližimo brojki od 1000 trgovaca na našoj platformi. Zadovoljstvo mi je da istaknem da je iz meseca u mesec među njima i sve više preduzetnica i uverena sam da će ovaj segment naše privrede sve više rasti.

JOURNAL: Kakva je vaša strategija za ovu godinu i kojim ciljevima težite?

Ove godine otvorićemo Ananas na tržištu Crne Gore i Bosne i Hercegovine. I to je jedan od naših najvažnijih strateških ciljeva – internacionalizacija poslovanja. Naš fokus je uvek na izvrsnom korisničkom iskustvu, bogatoj ponudi, što većem broju trgovaca. I to nećemo menjati. A cilj je jasan – kada neko pomisli na onlajn trgovinu, prvo da ode na Ananas da vidi šta tamo ima od ponude, pa tek onda na Google.

Učitati još
Zatvori