

Gen Z, generacija kojoj se divi gotovo svaki milenijalac, postavila je nove temelje na polju životnog stila, biznisa i komunikacije. Kao i svaka generacija do sada, Gen Z je na meti istraživanja, koja su pokazala neočekivane rezultate. Internetom danima kruže podaci koji u fokus stavljaju mnoštvo brojki i procenata, a jedan od najinteresantnijih je da čak 21.5% Gen Z populacije uopšte ne konzumira alkohol. Razlike među generacijama su oduvek prisutne i dokazuju koliko iz decenije u deceniju napredujemo, istražujemo i rastemo. Međutim, famozna Gen Z rutina je upotpunosti drugačija i dostupna apsolutno svima – a ulaz u istu je algoritam na društvenoj mreži TikTok.
Naša komunikacija, interne šale, izazovi i novi životni stil koji je sve popularniji, dostupni su jednim klikom. Klupska kultura je bila ikonična početkom 2000-tih kada je noćnom scenom vladala Paris Hilton, a ono što Gen Z preferira su duge šetnje, Dry January i 70 hard challenge. Pilates princeza je jedan od najpoželjnijih društvenih statusa, a matcha čini svakodnevni izbor i mental health refresh. Miserable dating scena je u egzistencijalnoj krizi od uvođenja pick me girl pojma u svakodnevni vokabular, te se ne odlučujemo za još jedno dvosatno plakanje povodom neuspele veze, iliti – situationship-a.
14 sati i 5 minuta
Kada slušam prethodne generacije kako govore o Gen Z, uvek je prisutan aspekat glorifikacije. Radimo stvari dosta drugačije, razbijamo generacijske traume i rutine koje nisu dobre po telo i um i okrenuti smo sebi. Sve posloženo u jednoj rečenici zvuči krajnje idilično, ali postoji i polje koje ne prati dobra reputacija – screen time.
Kao pripadnica Gen Z, neretko sa svojim koleginicama vodim razgovore o generacijskim razlikama. Jednom prilikom smo razgovarale o provođenju vremena sa prijateljima, te je jedna od koleginica (milenijalka) spomenula da na kafi sa drugaricama, ma koliko god ista trajala, često ni jednom ne pogleda u telefon. To je bio jedan od trenutaka kada sam shvatila ključnu razliku između dveju generacija – biti online je svakodnevica za Gen Z. Naravno, sa svojim screen time-om od reprezentativnih 14 sati i 5 minuta, u svoju odbranu imam da kažem da mi je biti online užitak i opis posla, a ne porok nametnut od strane novog doba.
Gen Z vokabular smo savladali
Svima omiljeni TikTok predstavlja virtuelnu oazu koja komunicira Gen Z i Gen Alpha vokabularom. Gen Z komunikaciju smo, nadam se, uveliko savladali, a ista čini prvi nivo Brain rot-a. Dozvoliću sebi da u ovom članku upotrebim koji anglicizam više, s obzirom na to da bez reči fraza što su slay i tea, ne prolazi ni jedno preslistavanje Gen Z vokabulara. Fraze poput periodt, understood the assignment, main character energy, low key, slaps i cap ušle su u svakodnevicu persona čiji screen time prelazi pet sati. Ukoliko vam ova forma zvuči komplikovano, bitno je podsetiti se da se nalazimo na prvom nivou Brain rot piramide. Saki dan mora imati makar jedan vibe check (iykyk) i glow up koji za cilj ima snatched izgled, a living rent free meme mindset je uvek prisutan. Srž humora potiče iz viralnih internet meme-ova. A shvatanje ove filozofije omogućava da bolje razumete Brain rot.
Gen Alpha ima novi jezik – Brain rot
Brain rot, iliti reč 2024. godine imenovana od strane Oxford instituta, čini srž komunikacije nove generacije. Zašto baš Brain rot, jedno je od najčešćih pitanja. Naime, Brain rot predstavlja skup reči i akcija koje imaju neispitan i loš uticaj na naš nervni sistem. Ovim pojmom objašnjen je odnos shvatanja vokabulara koji je zastupljen na internetu od strane nove generacije i svih onih koje joj prethode. Jedan od tri ključna nivoa Brain rot piramide smo razumeli. A je sada vreme da se fokusiramo na fraze koje Gen Alpha svakodnevno koristi.
Skibidi – loše
Mewing – neko ko pokušava da izgleda dobro
Fanux tax – krađa
Big L – gubitak
Pookie – nadimak za dragu osobu
Negative aura – loš vibe
Positive aura – dobar vibe
Looksmaxxing – serviranje najboljeg (modnog ili fizičkog) izdanja
Chad – muška energija
Gyat – oduševljenje
Veštačka inteligencija preuzima
Pored vokabulara koji će mnogima izazvati Brain rot, Gen Alpha je predstavila još jedan TikTok trend, čiju bazu čini veštačka inteligencija. Algoritam proteklih par meseci forsira italijanski Brain rot – fiktivne likove koje je kreirala veštačka inteligencija. Svaki od njih ima svoju priču, s kojom se Gen Z i Gen Alpha poistovećuje. Možete izabrati estetiku Ballerine Cappucine ili Espressone Signore, kao i Tung Tung Tung Tung Tung Tung Sahura illi Trallallero Trallallija. Nizu italijanskih fiktivnih junaka pridružio se i jedan hrvatskog porekla – Špijuniro Golubiro, koji dominantno osvaja Brain rot algoritam.
Naravno, pored Brain rot fraza koje dopunjuju vokabular, tu su i popularne reference na šaljive intenet meme-ove. Svaka od njih kao svoju bazu selektuje viralni internet trenutak, koji danas predstavlja referencu.
Mama a girl behind you.
Raise your yayaya.
W′s in the chat.
Transformisanjem šaljivog internet trenutka u kulturnu referencu, Gen Alpha nas podseća koliko je prisutnost prilikom izražavanja na internetu važna. Svaka šala može postati stub vokabulara nove generacije.
Gen Z menja korporativni svet
Iako se komunikacija nove generacije bazira na humoru, nemojmo zaboraviti koliko je Gen Z promenio korporativni svet. Možda se ne plašimo da uputimo slay šefu ili publici poslovnog TikTok profila, ali i te kako znamo da taj način komunikacije donosi viralnost, dobar marketing i rastuće profite.
TikTok Brain rot, koji mnogima predstavlja predmet ismevanja, nas podseća da je ključ uspeha novog doba, u kom je sve dostupno, autentičnost. Gen Z menja svet na svoj, potpuno autentičan način, i ne obazire se na komentare ili mišljenja okoline, uz parolu – do it for the plot.
U današnjem marketingu se najviši stepen ozbiljnosti krije u neozbiljnosti.
Foto: Instagram / @emmachamberlain, @ginevramavilla, @emilisindlev / TikTok / @ootdioana /