

Zavirili smo u (još jedan) stan koji pokazuje zašto je japanska estetika u enterijeru jedna od najpopularnijih
Kada govorimo o dominantnim stilovima za koje se mnogi odlučuju prilikom uređenja enterijera, jedan od onih koji se najčešće spominje je i japanski stil. Japanski principi sklada i prisustva prirode su mnogima omiljeni, a to je uočljivo kroz niz apartmana koje viđamo na društvenim mrežama i koji nas inspirišu da razmislimo o preuređenju svog doma. Jedan od njih je definitivno i stan u Beogradu u koji smo već zavirili – a koji predstavlja oličenje ljubavi prema Japanu i svemu što karakteriše japanski stil. No, projekat iza kog stoji Danijela Mišković je pojedine inspirisao do te mere da je kontaktiraju. Štaviše, kao rezultat interesovanja jednog klijenta, nastao je i Fusuma stan koji je primer još jednog autentičnog enterijera.

Da li tišina japanske estetike ima moć da progovori?
Odgovor je potvrdan. Razlog je jednostavan – i oličen je kroz činjenicu da stan u kom su vidljiva obeležja japanskog stila postaje više od prostora i pukog enterijera. On postaje doživljaj.
Dakle, kada se duh Dalekog istoka prenese s poštovanjem, on ne poznaje granice. Ni vremenske, ni prostorne. Upravo to potvrđuje i Fusuma stan – projekat čije su glavne smernice na samom početku bile funkcionalnost, jednostavnost, mnogo prostora za skladištenje i osećaj mira. S druge strane, veliko poverenje od strane klijenta bilo je osnovno gorivo za rad.

Projektni zadatak obuhvatao je ulazni hodnik, dnevni boravak sa trpezarijom i dve spavaće sobe.
Kao i kod prvog projekta iste tematike, osnovu dizajna čine neutralni tonovi, prirodni materijali, jednostavne linije i tople nijanse drveta. Za centralni motiv iskorišćen je zid, a njegovo oblikovanje je inspirisano tradicionalnim japanskim kliznim pregradama – fusuma. Na taj način je i ceo projekat dobio svoje autentičo ime.
Umesto pokretnih panela, zid je obložen tapetama na kojima su oslikani ždralovi, trešnjin cvet i zalazak sunca. Ovaj oslikani zid ne samo da aludira na delikatnost svile i papira, već unosi novu dimenziju prostora. I to onu u kojoj slika nije samo dekoracija, već je deo priče.


No, na zahtev klijenta, zatečena rasveta i ugradni nameštaj ostali su nepromenjeni.
Unutrašnja stolarija izrađena je u tamnijim tonovima, spoljašnja je izvedena u svetlijim nijansama drveta, dok parket ima treću nijansu koja se razlikuje od prethodnih. Pri izradi projekta bilo je neophodno sačuvati nameštaj, rasvetu i detalje u zatečenom obliku, te ih u isto vreme uklopiti u novo rešenje enterijera.

Nameštaj u dnevnom boravku karakterišu jednostavne, niske forme. One aludiraju na japansku tradiciju sedenja blizu poda. Sofe i jastučići za sedenje postavljeni su oko centralnog drvenog stola, čime se stvara intimna zona okupljanja koja podstiče razgovor. Materijali su prirodni, preovlađuje svetlo drvo, te tekstil u nijansama peska i kamena.

Otvorene drvene police sa drvenim rešetkastim zidnim panelima daju ritam zidu i nude prostor za izlaganje pažljivo odabranih predmeta. Između ostalog – knjiga, sitnih skulptura, bonsaija. Ovde je, takođe, funkcionalnost pažljivo uklopljena u estetiku – prostor nije zagušen, ali sve ima svoje mesto.

Spavaće sobe prate isti princip.
Tople bež i zelene nijanse posteljine, drvene obloge i pažljivo postavljena rasveta stvaraju ambijent utočišta. Zid iza kreveta krase tapete sa ilustracijom inspirisanom japanskom arhitekturom, dodatno naglašene LED osvetljenjem. Prostor ispod prozora iskorišćen je za smeštanje klupe koja, istovremeno, služi za skladištenje stvari.



Svaki detalj, od minimalističkog nameštaja do pažljivo odabranih biljaka i dekorativnih elemenata, svedoči o potrebi da se prostor ne optereti, već da se u njemu diše. Svetlo se filtrira kroz slojeve zavesa, dok teksture drvenih rešetki i papirnih lampi prizivaju osećaj harmonije i reda.
Naposletku, kada je u pitanju Fusuma stan, enterijer nije dizajniran da impresionira, već da umiri. Samim tim, on nudi prostor u kom se život odvija u sporijem ritmu.

Foto: Relja Ivanić | SuperProstor