Šta je neurokozmetika: Budućnost skincare-a koja umiruje kožu i mozak ili prodajni trik?
Šta je neurokozmetika: Budućnost skincare-a koja umiruje kožu i mozak ili prodajni trik?

Šta je neurokozmetika: Budućnost skincare-a koja umiruje kožu i mozak ili prodajni trik?

Još 2022. pisali smo o funkcionalnim parfemima – oni ne samo da mirišu dobro, nego uz to i poboljšavaju raspoloženje. Bili smo tada na tragu nečega što se zove neurokozmetika. U poslednje vreme to je pojam o kome se sve više piše i govori, a temelji se na tome da proizvodi osim poboljšanja izgleda kože, poboljšavaju i raspoloženje. Princip na kom funkcioniše je aktiviranje ose koža-mozak. Zapravo, neurokozmetika je na samoj raskrnisci neuronauke, dermatologije i psihodermatologije. Spoj tih grana mogao bi da stvori potpuno novu generaciju skincare proizvoda sa naučno utemeljenim rezultatima i psihofiziološkim efektima.

neurokozmetika_alex-rusciano-dupe

Neurokozmetiku najlakše je objasniti kroz parfeme

Otkako su funkcionalni parfemi stupili na scenu, pojam neuroscent postao je mnogo popularniji. Takvi parfemi fokus stavljaju na vezu između mirisa, sećanja i emocija. Parfemi više nisu tu samo kako bismo dobro mirisali, oni su tu kako bi nam dali osećaj udobnosti i nostalgije, kako bi nas umirili i kako bi u nama pokrenuli uspomene koje su možda do sad bile nešto dublje zakopane.

Naš olfaktorni sistem povezan je sa amigdalom i baš zato mirise povezujemo sa određenim uspomenama. Upravo zato su nam neki mirisi posebno dragi – mirišu na mamu, na tatu, na partnera… I upravo to je snaga funkcionalnih parfema, oni su povezani sa našim emotivnim blagostanjem.

Uz to, postoje funkcionalni parfemi koji su fokusirani isključivo na poboljšanje našeg raspoloženja. Primer je brend The Nue Co. koji olfaktornu tehnologiju koristi kako bismo uz pomoć njihovih parfema smanjili stres.

Ali kako funkcioniše neurokozmetika, tačnije skincare?

Valja naglasiti kako je neurokozmetika još uvek u razvoju i još je puno pitanja u vazduhu.

Neurokozmetika oslanja se na tvrdnje da neki sastojci mogu da komuniciraju sa neurotransmiterima u koži koji prenose poruku mozgu. Postavlja se pitanje da li je ovo samo još jedan marketinški trik ili sastojci zaista mogu da komuniciraju sa našim nervnim putevima i ako da, da li je njihovo delovanje dovoljno jako da utiče na naše raspoloženje.

U koži se nalazi bezbroj nervnih završetaka i naučnici koji rade na konceptu neurokozmetike oslanjaju se upravo na njih. Tačnije na njihovu reakciju na neki sastojak kao i na način na koji ga primenjujemo.

neurokozmetika_małgorzata-kułaga-dupe

10 godina istraživanja

Ono što tek sada postaje poznato u javnosti, već je neko vreme poznato naučnicima. Na primer, Sisley je pokrenuo sopstveni brend neurokozmetike Neurae, nakon 10 godina istraživanja. Sada tvrde da njihova kozmetika može regulisati nivo hormona stresa, kortizola, kao i da može povećati količinu serotonina.

Pojavila su se i istraživanja koja fokus stavljaju na uticaj određenih neurotransmitera na psorijazu, hiperpigmentaciju i prerano starenje. Iz brenda Neurae kažu kako su proveli ekstenzivna istraživanja botaničkih sastojaka kako bi odredili koji imaju sposobnost aktiviranja neurotransmitera u koži.

Do sad uglavnom postoje istraživanja koja se odnose na pojedini sastojak, ali i na to kako se ponaša kada je u formulaciji s drugima. Za sad nema nezavisnih studija koja dokazuju da ovi sastojci zaista imaju benefita za kožu i emotivno stanje.

Skincare revolucija (ako se dokaže da deluje)

Neurokozmetika bi uz detaljna istraživanja mogla postati budućnost nege kože. Ako se zaista dokaže da postoje sastojci koji, osim što neguju kožu, mogu popraviti i naše emotivno stanje, otvara se potpuno nova self- care grana.

Trenutno ipak nema dovoljno nezavisnih dokaza da bi se bezrezervno tvrdilo da neki proizvod može menjati hemiju mozga ili naše raspoloženje. I dok je neurokozmetika trenutno jako pogodan pojam za marketing i za boostovanje prodaje proizvoda, moguće je da u budućnosti zaista dobijemo proizvode koji mogu imati dermatološke i emotivne benefite za nas.

Na primeru parfema, čak i onih koji se ne kite nazivom funkcionalni, jasno je da ima nešto u vezi mirisa i mozga, a možda je moguće da nešto slično postoji i kada je u pitanju koža.

Preuzeto sa: Journal.hr

Foto: dupe photos, Instagram (@dai_girotti, @inspirationkisses)

Učitati još
Zatvori