U svetu gde se dizajn često svodi na funkcionalnost, Rukom Studio unosi toplinu i karakter u svaki prostor. Ovaj kreativni kolektiv okuplja tri umetnice koje su odlučile da keramiku pretvore u izražajan, ali i upotrebljiv oblik umetnosti. Njihovi radovi, lampe, saksije i skulpturalni predmeti ne samo da osvajaju estetikom, već i pričaju priču o posvećenosti materijalu, detalju i procesu stvaranja.
Zavirite u svet Rukom Studija gde nam trio otkriva kako nastaju njihovi komadi, šta ih inspiriše i kako balansiraju umetničku slobodu sa praktičnom funkcijom svojih dela.
U eri brzih rešenja i instant trendova, koliko je izazovno negovati spor proces stvaranja?
Mi smo odabrale keramiku. Za nas je spor proces stvaranja posledica rada sa glinom, a to ima i mnoge prednosti. U eri veštačke inteligencije, ljudski faktor i rad rukama postaju retkost, pa samim tim i dragocenost. Zato stari zanati, tradicionalne tehnike i klasični umetnički mediji danas dobijaju novi život.
Šta za vas znači ideja trajnosti – da li je to fizička postojanost predmeta, ili emocionalni trag koji ostavlja u prostoru?
Trajnost nam je važna, i u materijalnom i u simboličkom smislu. Keramika je dugovečna – može da traje generacijama i da se prenosi kao deo nečije priče. U svaki komad unosimo deo sebe i to je ono sto ga cini živim. Za nas je trajnost i u tom ličnom tragu koji može da ostane vidljiv kroz vreme.
Čini se da u vašim komadima nema težnje ka savršenstvu, već ka prisutnosti. Da li verujete da ručna nesavršenostmože da postane nova estetika savremenog dizajna?
U našem radu se često vidi trag procesa rada jer smatramo da to komadima daje zivot i karakter. Ta energija se prenosi i na prostor u kojem se nalaze.
U prirodi ništa nije savršeno ali je sve u skladu – i vrlo je moguće da u brzom ambijentu današnjice upravo estetika „nesavršenog“ postane sve više primamljiva.
Kada stvarate da li više razmišljate o prostoru u kojem će komad živeti, ili o osobi koja će s njim svakodnevno komunicirati?
Kada je reč o osobi, uvek polazimo od sebe – od toga šta nas trenutno zanima ili nam je potrebno. A kada je reč o prostoru o njemu mnogo razmišljamo. Ponekad oblikujemo komad za prostor u kojem trenutno boravimo, a ponekad za onaj koji zamišljamo kao ambijent koji bismo volele da postoji u budućnosti.
Vaše lampe imaju gotovo antropomorfni karakter – kao da svaka ima sopstveni temperament. Da li zamišljate njihove ličnosti dok ih oblikujete?
Haha, definitivno imaju svoj karakter. Zapravo, svaka naša lampa je tokom rada dobila ime koje interno koristimo, iako ih u planiranju posmatramo isključivo kao objekte.
Kako se odvija dijalog između vas kao autora i samog materijala – ima li trenutaka kada glina odluči umesto vas?
Glina ima svoj ritam i granice koje moraju da se poštuju. Ako pokušamo da je forsiramo, obično nas vrati korak unazad. U tom odnosu postoji stalno prilagođavanje – između onoga što želimo i onoga što materijal dozvoljava. To je deo procesa koji oblikuje i nas i komad koji nastaje.
RUKOM Studio deluje između umetnosti i funkcionalnog dizajna. Kako balansirate tu liniju i da li osećate potrebu da je uopšte definišete?
Naš rad vidimo na granici između umetnosti, dizajna i zanata. Veoma nam je važan likovni kvalitet i umetnost nas inspiriše. Komadi koje pravimo najčešće su upotrebni predmeti, gde funkcija zapravo nije na prvom mestu. Za njihovu izradu potrebno je zanatsko znanje, ali smo u polju keramike samouke i često izlazimo iz zanatskih okvira i improvizujemo kada to neka zamisao zahteva. U toj zoni između pravila i instinkta nastaju predmeti i uzbudjenje oko njihovog nastajanja svakodnevno raste.
Ako biste morali da predstavite RUKOM Studio kroz samo jednu rečenicu ili predmet – šta bi to bilo?
Stvari od keramike – ne baš nameštaj, ne baš ni skulpture…
Foto: Instagram (@rukomstudio)
