Kapsula vremena kroz objektive Martina Parra i Sama Youkilisa na ovogodišnjem PhEST-u
Kapsula vremena kroz objektive Martina Parra i Sama Youkilisa na ovogodišnjem PhEST-u

Kapsula vremena kroz objektive Martina Parra i Sama Youkilisa na ovogodišnjem PhEST-u

Uske ulice popločane kamenom, a u njima kuće, bele i čiste, sa prozorima ukrašenim drvenim kapcima tirkizno plave boje. Maleni balkoni ispunjeni cvećem u terakota saksijama – čuvari duha arhitekture Mediterana, sa kojih se pruža pogled na Jadransko more, dok se nad njima uzdižu moćna utvrđenja, barokne palate i raskošne katedrale. 

Svi ti dragulji graditeljstva u istorijskom jezgru gradića Monopoli na jugu Italije – od crkve San Salvatore, preko zamka Karla V, pa do manastira San Leonardo – od avgusta ove godine, deseti put zaredom, postali su domaćini Internacionalnog festivala umetničke fotografije PhEST

This is us – a capsule to space

Pod sloganom This is us – a capsule to space, inspirisanim jednim od najsnažnijih simbola ljudske potrage za dijalogom – Zlatnim diskom koji je NASA lansirala u svemir sa misijom Voyager 1977 – festival se ove godine osvrće na univerzalna pitanja komunikacije i pamćenja. Disk, koji sadrži zvukove i slike raznolikosti života i kultura na Zemlji, namenjen je inteligentnom izvanzemaljskom životu ili ljudima budućnosti koji bi ga jednog dana mogli pronaći. Na tom tragu, PhEST (2025) donosi vizuelni i imaginativni arhiv. Ispunjen glasovima, pogledima, sećanjima i snovima, a namenjen simboličkom prostoru budućnosti.

Zajedno čineći mozaik priča koje se kreću između stvarnosti prostora i fikcije snova, od Mediterana do svemirske eksploracije, od ruralnih pejzaža do unutrašnjih sazvežđa, deseto izdanje festivala donosi 38 izložbi međunarodno priznatih vizuelnih umetnik. Ali – i mladih talenata.

Da This is us – a capsule to space nije samo naziv ovogodišnjeg izdanja, već i okvir u kojem se oblikuje čitav kulturni model PhEST-a – onaj koji stoji nasuprot masovnom turizmu – svedoči i činjenica da umesto brzog obilaska velikih muzeja i uniformisanih atrakcija, festival podstiče sporije i intimnije upoznavanje sa gradom, otvarajući gotovo trideset lokacija od kulturnog značaja. 

Upravo u toj širini i raznolikosti vizuelnih narativa i izlagačkih prostora, leži i lepota, ali i izazov PhEST-a. Odnosno – nemogućnost da svi autori koji ga čine budu obuhvaćeni u samo jednoj zajedničkoj slici, perspektivi ili tekstu.

Iz tog razloga, ovaj prikaz, akcenat stavlja na dvojicu savremenih umetnika, Martina Parra i Sama Youkilisa. Njihove slikovne poetike savršeno odražavaju duh ovogodišnjeg izdanja, jer njihov rad stvara vizuelnu kapsulu našeg vremena. Svedočanstvo o svetu kakav on zaista jeste, a koje bismo, da služi onima koji će posle nas doći, poželeli da pošaljemo u svemir.

Martin Parr: Ironija svakodnevice

Rođen u posleratnoj Velikoj Britaniji, odrastajući u predgrađu Londona, Martin Parr, jedan od najpoznatijih dokumentarnih fotografa i fotožurnalista današnjice, sa svojim bogatim opusom i prepoznatljivim satiričnim stilom, publici ovogodišnjeg PhEST-a donosi scene iz svakodnevnog života, pretežno srednje klase. Njegov često humoristički pristup dokumentarnoj fotografiji, prepoznatljiv po upotrebi zasićenih boja, bliskim kadrovima i ironičnom tonu, fokusira se na širok dijapazon aspekata ljudskog identiteta. Parr istražuje potrošačke navike, turizam i društvene norme. Kroz svoje beleške lokalnih običaja, govori i o fenomenu socijalne kontradikcije i nejednakosti. 

Svojim objektivom, poslednjih pet decenija, beležeći sve ono što ljude čini ljudima, ovaj britanski fotograf, na desetom izdanju Festivala umetničke fotografije, posetiocima nudi svojevrsni vizuelni pregled promena u društvenom ponašanju kroz dekade kojima je imao priliku da svedoči.

Kroz 50 fotografija, tematski raspoređenih u čak tri izlagačka prostora PhEST-a, Parr nas vodi na putovanje kroz koje postajemo svedoci njegovog umetničkog sazrevanja i razvoja izraza.

Njegove najranije crno-bele fotografije iz 1970-ih godina, koje danas služe kao dragoceni zapis jednog prošlog društva sa severa Engleske, pružaju nostalgičan i poetski uvid u živote običnih ljudi u svakodnevnim situacijama. Bilo da govore o tradicionalnim društvenim manifestacijama, poput sajmova ovaca, o dubokom uticaju katoličke crkve, ili o scenama razonode i rekreacije prosečnih ljudi u barovima ili na lokalnim kupalištima – u centru Parrovog stvaralaštva 1970-ih, utkane su emocije koje izazivaju duboko poštovanje i tugu za prošlim vremenima

PhEST 2025: Umetnici Martin Parr i Sam Youkilis u fokusu

Nakon perioda crno-belih studija, Parr prelazi na fotografije u boji, što je označilo prekretnicu u njegovom stvaralaštvu. Njegov objektiv sada je hvatao britanski život u živopisnim, često dubokim tonovima, ističući kontraste između banalnog i spektakularnog, svakodnevnog i absurdnog. Serije poput The Last Resort prikazuju letovališta severne Engleske, gde uživanje u suncu i moru koegzistira sa znakovima propadanja i dekadencije.

U prve dve decenije 21. veka, iz prepoznatljivog vizuelnog jezika — spoja ironije, dokumentarnog realizma i spontanog šarma — rodilo se i interesovanje sveta mode za Martinov pogled na savremenost.

Njegova sposobnost da prepozna lepotu u trivijalnom, kao i da banalnost pretvori u vizuelni komentar epohe, privukla je pažnju vodećih brendova kao što su Gucci, Balenciaga, Prada i Chanel. U saradnji s Guccijem, Parr je zabeležio jednu od svojih najpoznatijih fotografija. To je portret starije dame koja na narandžastom peškiru, obasjana letnjim suncem, nosi Gucci-jeve naočare. Ta scena, istovremeno duhovita i elegična, sažima sve ono što Parra čini jedinstvenim. Sposobnost da spoji luksuz i svakodnevicu, satiru i empatiju, stvarajući slike koje, iako ukorenjene u sadašnjem trenutku, postaju trajni simboli savremene kulture.

PhEST 2025: Umetnici Martin Parr i Sam Youkilis u fokusu

Sam Youkilis: Poezija svakodnevice

Nasleđujući duh britanskog dokumentarizma koji je Martin Parr oblikovao još u drugoj polovini 20. veka, Sam Youkilis, njegov znatno mlađi savremenik, donosi novi, digitalni impuls u posmatranje svakodnevice. Dok Parr svojim objektivom secira društvene rituale kroz ironiju i blagu distancu, Youkilis, rođen u eri interneta, momente beleži sa izvesnom toplinom i neposrednošću, pretvarajući banalne trenutke u poetične prizore života. Njegov rad nastavlja dijalog sa Parrovim. Ali, iz perspektive generacije odrasle u globalizovanom svetu, gde granice između dokumentarnog i intimnog više ne postoje.

Nasuprot Parrovom satiričnom i analitičkom pogledu, rad Sama Youkilisa donosi nešto drugačiji ton, prožet intimnošću, nežnošću i neposrednošću.

Ovaj mladi američki fotograf i video-autor, italijanskog porekla, poznat po svom specifičnom vizuelnom jeziku koji spaja dokumentarističku preciznost sa emocionalnom toplinom, predstavlja novu generaciju umetnika čiji rad nastaje u dijalogu sa svakodnevicom.

Dok Parr kroz svoj objektiv razotkriva društvene obrasce i kontradikcije, Youkilis istražuje poeziju običnog. Trenutke koji bi, da ih nije zabeležio, prošli neopaženo. Njegov fokus nije na spektakularnom, već na gestovima, svetlu, pokretima tela, prolaznim izrazima lica. U centru njegovog stvaralaštva je čovek u svom najprirodnijem stanju. Dok jede, razgovara, pliva, pleše, ili jednostavno, samo posmatra horizont.

PhEST 2025: Umetnici Martin Parr i Sam Youkilis u fokusu

Najpoznatiji po svom video sadržaju, koji objavljuje na Instagramu, Youkilis je uspeo da redefiniše način na koji se savremena dokumentarna fotografija i pokretna slika doživljavaju u digitalnom dobu. Njegovi kratki video zapisi, gotovo uvek snimani telefonom, imaju ritam i strukturu vizuelnih dnevnika. Tako spontani, senzualni, i često bez reči, oni funkcionišu kao meditacije o svakodnevnom životu.

Za razliku od Parrovog ironijskog odmaka, Youkilis ulazi u srce trenutka.

Njegova kamera ne komentariše, ne sudi, ne razotkriva. Ona jednostavno posmatra, sa pažnjom i ljubavlju. Upravo u toj jednostavnosti i neposrednosti leži snaga njegovog rada, koji s lakoćom povezuje dokumentarnost sa lirskim.

Youkilisova umetnost nastaje u pokretu. Između gradova, kontinenata i sezona. Njegov rad je istovremeno putopis i introspekcija, vizuelni dnevnik savremenog nomada koji beleži univerzalne prizore. Letnje turiste na plaži, parove u prolazu, starce na klupama, svetla uličnih pijaca, penu talasa, pokrete ruku, dodire, poglede. Sve ono što čini ritam života, ali što u svakodnevnoj žurbi najčešće promiče.

PhEST 2025: Umetnici Martin Parr i Sam Youkilis u fokusu

Njegove fotografije i kratki video zapisi ne teže nužno dokumentovanju konkretnih događaja, već hvatanju atmosfere. Mirisa leta, vibracije ulice, melanholije sumraka. Svaka scena odiše spontanošću i toplinom. Istovremeno jednostavna i slojevita, često prožeta specifičnim osećajem nostalgije za sadašnjošću. Onim trenutkom koji još traje, ali već polako odlazi.

Iako pripada generaciji koja živi u svetu hiperprodukcije slika, Youkilis uspeva da u svojim radovima vrati vrednost pažnje. Njegovo stvaralaštvo podseća da je i dalje moguće posmatrati svet sa radoznalošću, divljenjem i empatijom. Odnosno, kvalitetima koji fotografiji vraćaju humanost.

────

Martin Parr i Sam Youkilis, svaki na svoj način, predstavljaju dve vremenske tačke jedne iste vizije. Objedinjene potragom za značenjem u svakodnevici.

Parr svojim britkim humorom razotkriva rituale svakodnevice, obrasce potrošnje, paradokse savremenog društva i ljudske slabosti. Youkilis u istom tom svetu pronalazi tragove nežnosti i prelepog smisla.

Na ovogodišnjem PhEST-u, njihova dela zajedno, stvaraju svojevrsnu kapsulu vremena. Vizuelno svedočanstvo o tome ko smo, kako živimo i šta za sobom ostavljamo. U dijalogu između analogne prošlosti i digitalne sadašnjosti, Parr i Youkilis nude priliku da prepoznamo sebe u svetu koji neprestano menja lice. Ali – ne i svoju suštinu.

Tekst: Milan Rogić

Foto: Jelena Pantelić

Učitati još
Zatvori