Dok je arhitektura često bila domen muške dominacije, jugoslovenske arhitektice su svojim radovima dokazale da je umetnost oblikovanja prostora – prepunog ideja, kulturnih tragova i ambicija – ravnopravna teritorija za oba pola. Iako se često zaboravljaju u tradicionalnim narativima o arhitekturi, žene iz bivše Jugoslavije ostavile su neizbrisiv trag na gradovima, oblikujući siluete u kojima su se prepoznavale generacije, a mnoge od njihovih građevina i danas svedoče o snazi, modernizmu i društvenim promenama tog vremena. Njihovi projekti su ujedno odraz duhovnog i kulturnog identiteta koji je bio u stalnoj potrazi za ravnotežom između tradicije i modernosti.
Od samostalnih projektantskih dela do dugoročnih saradnji sa značajnim arhitektonskim grupama, jugoslovenske arhitektice su briljirale u različitim disciplinama. Od stambenih objekata, preko industrijskih i kulturnih centara, do monumentalnih zdanja koja su predstavljala ideje o kolektivnoj budućnosti. Njihovi radovi su prenosili i sociopolitičke poruke tog vremena, stvarajući prepoznatljive simbole koji i danas čine vitalnu baštinu jugoslovenskog modernizma. Kroz stvaranje prostora koji je bio u skladu s potrebama i željama građana, one su oblikovale gradove i zajednice. Tako kreirajući mesto u kojem je funkcionalnost imala jednaku težinu kao i estetika.
Kana Radević
Kana Radević je bila pionirka jugoslovenskog modernizma i jedan od najvažnijih arhitekata druge polovine 20. veka. Kana je često radila na projektima koji su oblikovali javne i komercijalne prostore, ali je njena sposobnost da poveže estetske i društvene aspekte arhitekture ono što je najviše izdvajalo njen rad. Jedan od najpoznatijih njenih projekata jeste Bor zgrada u Mojkovcu. To je modernistička građevina koja je koristila konkretne materijale u inovativnim oblicima, sa akcentom na jednostavnost i funkcionalnost. Što je, u suštini, bilo karakteristično za arhitekturu tog perioda.
Još jedan od njenih značajnih projekata je Hotel Zlatibor, koji je završen 1981. godine. Ovaj objekat je isticao modernistički dizajn, s jasno definisanim linijama, velikim prozorima koji su omogućavali prirodnu svetlost. Hotel je odražavao njen stil, koji je bio sažet u jednostavnosti i estetici. Ona je takođe bila odgovorna za Hotel Podgorica. Ovaj objekat, sa karakterističnim jednostavnim, ali snažnim linijama, ostao je jedan od simbola arhitekture tog vremena.
Ljiljana Bakić
Ljiljana Bakić bila je među najistaknutijim arhitekticama bivše Jugoslavije, poznata po svom radu na projektima koji su činili temelj savremene urbane infrastrukture i kulturnih objekata. Svaki njen projekat je imao duboko ukorenjenu društvenu dimenziju, osmišljen da doprinese i unapredi svakodnevni život građana. Najveći pečat ostavila je radom na Hali Pionir u Beogradu, jednom od ključnih objekata za sportske i kulturne događaje u bivšoj Jugoslaviji. Ovaj projekat je bio istovremeno modernistički i funkcionalan, sa prostranim unutrašnjim prostorima koji su omogućili različite namene. Od koncerata do sportskih takmičenja.
Jedan od njenih najvažnijih internacionalnih projekata bio je Sheraton Hotel u Harareu, Zimbabve, koji je, s obzirom na njegovu funkciju kao luksuznog hotela, odražavao stil koji je bio u skladu sa savremenim potrebama i visokom estetikom. Bakićeva je, kroz ovaj projekat, usmerila svoju pažnju na stvaranje prostora koji doprinosi i oblikovanju urbanog identiteta grada. Ovaj hotel je bio značajan simbol njenog međunarodnog uspeha.
Vera Ćirković
Rad Vere Ćirković je predstavljao most između bogate kulturne baštine i novih arhitektonskih pravaca. Njen projekt za Istočnu kapiju Beograda predstavljao je svojevrsni odgovor na izazove savremene arhitekture. U skladu sa specifičnostima grada i njegove istorijske baštine. Vera Ćirković je ovu kapiju projektovala kao simbiozu između tradicije i modernizma. Tako kreirajući prostor koji je bio funkcionalan, ali i bogat simbolikom koja je povezivala Beograd sa njegovom prošlom i savremenom dimenzijom.
Njen pristup je bio duboko ukorenjen u ideji da arhitektura mora biti utemeljena u lokalnom kontekstu, ali i otvorena za inovacije i modernizaciju. Vera Ćirković je kroz svaki svoj projekat nastojala da arhitektura postane živahna slika savremenog društva, koja je ujedno bila i oda tradiciji. I izazov za budućnost.