Ovo je savremena umetnica čije ime treba da upamtite
Ovo je savremena umetnica čije ime treba da upamtite

Ovo je savremena umetnica čije
ime treba da upamtite

Umetnost je oduvek bila prostor pogleda – onog koji posmatra i onog koji je posmatran. U slučaju španske slikarke Cristine BanBan taj odnos se prelama, pa i menja iznutra. U njenim slikama žensko telo više nije pasivni objekat estetskog ili erotskog interesa, već središte sopstvene gravitacije. Njene figure ne poziraju. One deluju, dišu i zauzimaju prostor, kao da iz njega progovaraju vlastitim jezikom. Cristina BanBan je diplomirala slikarstvo na Univerzitetu u Barseloni, a poslednju deceniju živi i radi u Bruklinu. Njen umetnički rukopis, prepoznatljiv po snažnim potezima, zasićenim bojama i telesnim formama koje se izmiču proporciji, nastaje na raskršću figuracije i apstrakcije. U njenim platnima oseća se gestualnost Bacona, energija De Kooninga i slutnja Picassa – ali bez pokornosti tradiciji. Nasleđeni jezik preobražava iz temelja pretvarajući ga u izraz savremenog ženskog iskustva.

Najnoviji dokaz te transformacije jeste njeno učešće na grupnoj izložbi Painter/Model otvorenoj 30. oktobra 2025. u njujorškoj galeriji Skarstedt. U društvu imena kao što su Eric Fischl, Chantal Joffe, KAWS, Danielle Orchard, Dana Schutz i Paula Rego, Cristina iznova otvara temu koja je vekovima definisala umetnost – odnos između slikara i modela. U središtu izložbe stoji Picassova serija iz 1963. godine u kojoj je žensko telo i dalje zarobljeno unutar granica muškog pogleda. I dok su njegovi aktovi obožavani kao manifestacije genijalnosti, savremene umetnice preuzimaju taj motiv kako bi ga dekonstruisale. Cristina BanBan atelje pretvara u ženski prostor. U monumentalnom diptihu koji izlaže u Skarstedtu, studio više nije mesto posmatranja, već delanja. Nije pozornica na kojoj telo postoji zbog tuđeg pogleda, već prostor unutrašnje solidarnosti.

Slikarstvo koje redefiniše pogled

U toj promišljenoj promeni perspektive leži njena umetnička važnost. Cristina slika telo da bi ga vratila sopstvenom iskustvu. Telo u njenom radu nije idealizovana forma, nego polje sukoba, sumnje, prisutnosti. Njene figure su istovremeno ranjive i monumentalne, samosvesne do tačke ironije. One ne traže pogled, ali ga ne izbegavaju. One postoje – u punoj težini vlastitog postojanja. Zbog toga je Cristina BanBan jedno od najsnažnijih imena savremene figuracije. Nije reč o jednostavnoj promeni načina na koji percipiramo telo već i načinu na koji razmišljamo o samoj slici. Njeno slikarstvo poseduje gotovo fizičku energiju – boja pulsira, linija diše, kompozicija deluje kao nastavak pokreta. U vremenu u kojem se slika sve češće svodi na digitalni odraz, ova savremena umetnica vraća materiji njenu gustinu, a pogledu njegovu odgovornost.

Ona se time ne suprotstavlja istoriji nego je kako i sama kaže: prepravlja iznutra. Na njenim platnima odzvanja i istorijski teret ženskog tela i njegovo savremeno oslobođenje. Cristina BanBan već danas zauzima mesto u kolekcijama institucija poput Fondation Louis Vuitton, The FLAG Art Foundation i Columbus Museum of Art. Ali, ono što je izdvaja pored institucionalnog uspeha jeste doslednost umetničke misli. Njeni radovi su dokaz da umetnost može biti i introspektivna i politička, i estetski moćna i etički promišljena.

Foto: Instagram (@cristina_banban)

Učitati još
Zatvori