56. BEMUS: Jonas Kaufmann za Journal o prvom koncertu u Beogradu, lepoti filmske muzike i operi
56. BEMUS: Jonas Kaufmann za Journal o prvom koncertu u Beogradu, lepoti filmske muzike i operi

56. BEMUS: Jonas Kaufmann za Journal o prvom koncertu u Beogradu, lepoti filmske muzike i operi

56. Beogradske muzičke svečanosti, najznačajniji i najstariji muzički festival u Srbiji, održava se od 1-26. oktobra. Na festivalu će nastupiti domaći i inostrani umetnici, a ime koje se svakako izdvaja je Jonas Kaufmann. Sa proslavljenim tenorom, kome će ovo biti prvi dolazak u Srbiju, razgovarali smo o predstojećem koncertu, lepoti filmske muzike i izazovima koje donosi profesija operskog pevača.

Kaufmannov koncert 1. oktobra u Sava Centru svečano će otvoriti 56. BEMUS, a pored razgovora sa umetnikom, donosimo i sve detalje ovogodišnjih Beogradskih muzičkih svečanosti.

Jonas Kaufmann

Prvi put pred beogradskom publikom


Jonas Kaufmann će nastupiti u pratnji renomiranog Vojvođanskog simfonijskog orkestra, pod upravom Jochena Riedera. Na repertoaru beogradskog koncerta naći će se nezaboravne arije operskih heroja kao što su Puccinijev Mario Cavaradossi, Bizetov Don José i drugi. Druga polovina koncerta biće posvećena najlepšim numerama filmske muzike autora kao što su Ennio Morricone i Hans Zimmer. Publika će na poseban način doživeti muzičke teme iz antologijskih filmova: Supermen, Bilo jednom u Americi,  Gladijator…

Kakva su očekivanja pred nastup?

Kaufmann: Jako se radujem što ću nastupiti u Beogradu prvi put. Nadam se da će publika uživati u našem programu i izvođenju.

Vaš koncert osmišljen je tako da pored operskih arija, obuhvata i filmsku muziku. Koliko je za vas kao interpretatora zanimljivo da muzikom spojite ove dve umetnosti?

Kaufmann: Volim oba žanra, a kao veliki filmofil imam poseban afinitet prema dobroj filmskoj muzici – koja, po mom mišljenju, nikada ne može biti dovoljno cenjena. Pustite avanturistički film sa Errolom Flynnom bez divne muzike Ericha Wolfganga Korngolda ili određene Hitchcockove scene bez partiture Bernarda Herrmanna – odlučujući deo efekta je izgubljen. To je međuigra scene, govornih sekvenci i muzike koja je posebno karakteristična za film, i naravno melodije i arije za pevače, koji su komponovani za veoma različite glasove: spektar se kreće od Marija Lanze do Franka Sinatre.

Jonas Kaufmann

Opera je specifičan vid izvođačkih umetnosti, čija je interpretacija kompleksna za izvođače. Šta biste izdvojili kao najizazovniji deo vašeg posla?

Kaufmann: Najveći izazov u ​​našoj profesiji je to što uvek moramo da se prilagodimo situacijama u datom trenutku. Pod tim ne mislim samo na bolest, nezgode na sceni ili nedovoljno dobru akustiku, već na sve ono što niste mogli da predvidite: da vam se glavni partner smenjuje u poslednjem trenutku, da postoji tenzija sa rediteljem ili dirigentom ili da specijalni efekti na sceni poput magle ili njoj sličnih mogu izazivati kašalj. A tu je i izazov koji je Herbert von Karajan nazvao kontrolisana ekstaza: kao pevač morate da se potpuno uživite u lik koji igrate, ali uvek mora da ostane deo vas koji strogo kontroliše pevanje. Izgubljeni ste ako se potpuno zanesete svojim emocijama i snagom muzike.

Šta smatrate najvećim kvalitetom filmske muzike? Da li imate omiljenu filmsku numeru?

Kaufmann: Za mene je to intenziviranje slika; muzika je univerzalni jezik emocija, stoga dodaje čitavu dimenziju dijalozima i slikama. Što se tiče vašeg pitanja o mom omiljenom soundtracku, kao i kod opera i simfonija, ne bih mogao da navedem apsolutnog favorita jer jednostavno ima previše i veoma različitih stvari koje mi se sviđaju. Već sam pomenuo zvučne zapise Korngolda i Herrmanna, a ističu se i Nino Rota, Ennio Morricone, John Williams i Hans Zimmer.

Jonas Kaufmann
Jonas Kaufmann, 2024,

56. Beogradske muzičke svečanosti


Pored koncerta Jonasa Kaufmanna publika BEMUS-a će imati priliku da uživa u nastupima muzičkih velikana različitih generacija na različitim beogradskim lokacijama (Etnografski muzej, Kolarčeva zadužbina, sala Beogradske filharmonije, Kripta Hrama SV. Save). Na sceni Kolarčeve zadužbine naći će se violinista Kirill Troussov i pijanistkinja Alexandra Troussova, violončelista Petar Pejčić i pijanista Dmytro Semykras, violončelistkinja Maja Bogdanović i pijanistkinja Nino Gvetadze, flautistkinja Silvia Careddu sa Simfonijskim orkestrom RTS, pod upravom Srbe Dinića, pijanistkinja Eva Gevorgyan u pratnji Vojvođanskog simfonijskog orkestra, pod upravom Sergeyja Smbatyana, kao i pijanista Simon Trpčeski koji će nastupiti sa orkestrom Virtuozi, pod upravom Bojana Suđića.

Tokom celog meseca biće održani i brojni drugi koncerti, a ceo program se nalazi na oficjelnom sajtu festivala bemus.rs.

Eva Gevorgyan

Kako do ulaznica?

Ulaznice za koncert Jonasa Kaufmana 1. oktobra u Sava centru su u prodaji putem web sajta tickets.rs i na prodajnim mestima Ticket Vision-a. Prodaja ulaznica za ostale koncerte na 56. BEMUS-u dostupna je putem prodajne mreže Ticket Vision i tickets.rs (za koncerte u Zadužbini Ilije M. Kolarca), odnosno na blagajni i putem online prodaje Beogradske filharmonije bilet.bgf.rs (za koncerte u ovoj dvorani).

Duo Troussov

Foto: Promo/ Jonas Kaufmann – Gregor Hohenberg Sony Music / Eva Gevorgyan – Angelina Golub/ Duo Troussov – M.Borggreve

Učitati još
Zatvori