56. BEMUS: Jonas Kaufmann za Journal o prvom koncertu u Beogradu, lepoti filmske muzike i operi
56. Beogradske muzičke svečanosti, najznačajniji i najstariji muzički festival u Srbiji, održava se od 1-26. oktobra. Na festivalu će nastupiti domaći i inostrani umetnici, a ime koje se svakako izdvaja je Jonas Kaufmann. Sa proslavljenim tenorom, kome će ovo biti prvi dolazak u Srbiju, razgovarali smo o predstojećem koncertu, lepoti filmske muzike i izazovima koje donosi profesija operskog pevača.
Kaufmannov koncert 1. oktobra u Sava Centru svečano će otvoriti 56. BEMUS, a pored razgovora sa umetnikom, donosimo i sve detalje ovogodišnjih Beogradskih muzičkih svečanosti.
Prvi put pred beogradskom publikom
Jonas Kaufmann će nastupiti u pratnji renomiranog Vojvođanskog simfonijskog orkestra, pod upravom Jochena Riedera. Na repertoaru beogradskog koncerta naći će se nezaboravne arije operskih heroja kao što su Puccinijev Mario Cavaradossi, Bizetov Don José i drugi. Druga polovina koncerta biće posvećena najlepšim numerama filmske muzike autora kao što su Ennio Morricone i Hans Zimmer. Publika će na poseban način doživeti muzičke teme iz antologijskih filmova: Supermen, Bilo jednom u Americi, Gladijator…
Kakva su očekivanja pred nastup?
Kaufmann: Jako se radujem što ću nastupiti u Beogradu prvi put. Nadam se da će publika uživati u našem programu i izvođenju.
Vaš koncert osmišljen je tako da pored operskih arija, obuhvata i filmsku muziku. Koliko je za vas kao interpretatora zanimljivo da muzikom spojite ove dve umetnosti?
Kaufmann: Volim oba žanra, a kao veliki filmofil imam poseban afinitet prema dobroj filmskoj muzici – koja, po mom mišljenju, nikada ne može biti dovoljno cenjena. Pustite avanturistički film sa Errolom Flynnom bez divne muzike Ericha Wolfganga Korngolda ili određene Hitchcockove scene bez partiture Bernarda Herrmanna – odlučujući deo efekta je izgubljen. To je međuigra scene, govornih sekvenci i muzike koja je posebno karakteristična za film, i naravno melodije i arije za pevače, koji su komponovani za veoma različite glasove: spektar se kreće od Marija Lanze do Franka Sinatre.
Opera je specifičan vid izvođačkih umetnosti, čija je interpretacija kompleksna za izvođače. Šta biste izdvojili kao najizazovniji deo vašeg posla?
Kaufmann: Najveći izazov u našoj profesiji je to što uvek moramo da se prilagodimo situacijama u datom trenutku. Pod tim ne mislim samo na bolest, nezgode na sceni ili nedovoljno dobru akustiku, već na sve ono što niste mogli da predvidite: da vam se glavni partner smenjuje u poslednjem trenutku, da postoji tenzija sa rediteljem ili dirigentom ili da specijalni efekti na sceni poput magle ili njoj sličnih mogu izazivati kašalj. A tu je i izazov koji je Herbert von Karajan nazvao kontrolisana ekstaza: kao pevač morate da se potpuno uživite u lik koji igrate, ali uvek mora da ostane deo vas koji strogo kontroliše pevanje. Izgubljeni ste ako se potpuno zanesete svojim emocijama i snagom muzike.
Šta smatrate najvećim kvalitetom filmske muzike? Da li imate omiljenu filmsku numeru?
Kaufmann: Za mene je to intenziviranje slika; muzika je univerzalni jezik emocija, stoga dodaje čitavu dimenziju dijalozima i slikama. Što se tiče vašeg pitanja o mom omiljenom soundtracku, kao i kod opera i simfonija, ne bih mogao da navedem apsolutnog favorita jer jednostavno ima previše i veoma različitih stvari koje mi se sviđaju. Već sam pomenuo zvučne zapise Korngolda i Herrmanna, a ističu se i Nino Rota, Ennio Morricone, John Williams i Hans Zimmer.
56. Beogradske muzičke svečanosti
Pored koncerta Jonasa Kaufmanna publika BEMUS-a će imati priliku da uživa u nastupima muzičkih velikana različitih generacija na različitim beogradskim lokacijama (Etnografski muzej, Kolarčeva zadužbina, sala Beogradske filharmonije, Kripta Hrama SV. Save). Na sceni Kolarčeve zadužbine naći će se violinista Kirill Troussov i pijanistkinja Alexandra Troussova, violončelista Petar Pejčić i pijanista Dmytro Semykras, violončelistkinja Maja Bogdanović i pijanistkinja Nino Gvetadze, flautistkinja Silvia Careddu sa Simfonijskim orkestrom RTS, pod upravom Srbe Dinića, pijanistkinja Eva Gevorgyan u pratnji Vojvođanskog simfonijskog orkestra, pod upravom Sergeyja Smbatyana, kao i pijanista Simon Trpčeski koji će nastupiti sa orkestrom Virtuozi, pod upravom Bojana Suđića.
Tokom celog meseca biće održani i brojni drugi koncerti, a ceo program se nalazi na oficjelnom sajtu festivala bemus.rs.
Kako do ulaznica?
Ulaznice za koncert Jonasa Kaufmana 1. oktobra u Sava centru su u prodaji putem web sajta tickets.rs i na prodajnim mestima Ticket Vision-a. Prodaja ulaznica za ostale koncerte na 56. BEMUS-u dostupna je putem prodajne mreže Ticket Vision i tickets.rs (za koncerte u Zadužbini Ilije M. Kolarca), odnosno na blagajni i putem online prodaje Beogradske filharmonije bilet.bgf.rs (za koncerte u ovoj dvorani).
Foto: Promo/ Jonas Kaufmann – Gregor Hohenberg Sony Music / Eva Gevorgyan – Angelina Golub/ Duo Troussov – M.Borggreve