

U poslednjih nekoliko dana otkrivena su čak dva velika i važna dela značajnih umetnika. Reč je o izgubljenoj priči Trumana Capotea, autora poznate novele Breakfast at Tiffany’s i umetničko delo slavne italijanske slikarke Artemisie Gentileschi. Iako se njihov rad vezuje za različite epohe, uticaj koji su izvršili vidljiv je i danas. Iz tog razloga, vest o pronalasku izgubljenih ostvarenja Capotea i Gentileschi odjeknula je veoma glasno unutar umetničkih krugova.

Izgubljena priča Trumana Capotea
Kratka priča Another Day in Paradise objavljena je u časopisu The Strand. Dok je istraživao rad američkog pisca Jamesa M. Caina, glavni urednik Andrew F. Gulli je u Kongresnoj bilioteci u Vašingtonu iskoristio priliku da potraži izgubljeno Capoteovo delo. Reč je o rukom pisanoj noveli koja se nalazila u crvenoj svesci. Radnja novele prikazuje jedan dan u životu nesrećne američke iseljenice Iris Greentree. Capote se iz Njujorka preselio na Siciliju u trenutku kada je važio za jednu od najvećih književnih zvezda u usponu, a vezuje se za period pedesetih godina kada je započeo novi život u veličanstvenoj vili Fontana Vecchia. Truman Capote je svoju selidbu opisivao kao beg od američke književne scene koju je poredio sa životom u sijalici. U tom periodu napisao je roman The Grass Harf, a radio je i na brojnim kratkim pričama. Kažu da je novela Another Day in Paradise napisana upravo početkom pedesetih godina prošlog veka.

Artemisia Gentileschi i zaboravljena slika
Ako bismo za novelu Trumana Capotea rekli da je izgubljeno delo američkog pisca, za sliku Artemisie Gentileschi možemo da kažemo da je ipak zaboravljeno. Kritičari kažu da se ponovno otkrivanje umetničkog dela nastalog u 17. veku događa jednom u generaciji. Ove slika jedna je od retkih preživelih dela najistaknutije italijanske slikarke tog vremena, a izgubljeno je pre oko 200 godina. Slika je pogrešno pripisana muškom umetniku, a kasnije i francuskoj umetničkoj školi. Oslikana je 1649. godine, a gotovo dva veka je čuvana je u veoma lošem stanju u kraljevskoj palati Hampton Court. Kustosi Kraljevskog fonda za kolekciju došli su do otkrića nakon što su prepoznali jedinstven način na koji je Artemisia prikazala čuvenu scenu iz Biblije koju je naslikala čak šest puta tokom svoje karijere.
Foto: Profimedia