U bioskope je stigao film „One Battle After Another”: Pogledali smo ga i donosimo utiske
U bioskope je stigao film „One Battle After Another”: Pogledali smo ga i donosimo utiske

U bioskope je stigao film „One Battle After Another”: Pogledali smo ga i donosimo utiske

U domaće bioskope napokon je stigao film One Battle After Another, koji potpisuje najznačajniji režiser današnjice, Paul Thomas Anderson. Na njegovo stvaralaštvo uticala je era video-kaseta, a zatim i odrastanje u dolini San Fernando. Iz tog spoja potekle su autentične stilske i tematske igre, koje su se potom neprestano granale.

Paul Thomas Anderson: O režiseru

Anderson je od najranijeg detinjstva, zahvaljujući ocu koji je vodio popularnu noćnu emisiju, razvio ljubav prema snimanju. Tinejdžerske dane provodio je praveći amaterske video-zapise, dok njegov dvadesetčetvorominutni kriminalistički zapis Cigarettes & Coffee, koji je prikazan na Sundance festivalu, predstavlja odskočnu dasku ka Holivudu.

Upravo se iz te kratke priče razvio prvi dugometražni film Hard Eight. Međutim, internacionalni uspeh donosi mu eksplicitna drama Boogie Nights. Pred početak novog milenijuma, Paul Thomas Anderson predstavlja i svoje treće filmsko ostvarenje. U pitanju je istinsko remek-delo Magnolia. Pored besprekorne stilizacije, specifične atmosfere, koja nevidljivim nitima spaja gledaoce i imaginarne likove – holivudski režiser koristi duge kadrove kako bi na što bolji način dočarao prostor i vreme.

Nakon kratkog podsetnika na sve što je Anderson ostvario u dosadašnjoj filmskoj karijeri, prelazimo na utiske o novitetu One Battle After Another. Da li će mu ovo ostvarenje doneti nagradu Oskar? Nakon jedanaest nominacija, pravi je trenutak da prestižno priznanje ode u njegove ruke, zar ne?

Film One Battle After Another: Šta donosi pred gledaoce?

Uvodna scena prikazuje ženu koja stiže u Imigracioni centar. Ubrzo se sveopšti mir prekida, njeni saborci kreću u akciju i nastaje mala revolucija. Perfidia upada u improvizovanu kancelariju vojnog oficira, Stevena J. Lockjawa, i na licu mesta ga ponižava – što hrani njegove bizarne seksualne apetite. Jedan plan je realizovan, ali umesto da se na neko vreme povuku, članovi grupe French 75 nastavljaju da sprovode razgranate akcije usmerene protiv autokratskog sistema u Sjedinjenim Državama.

U toku druge misije, Perfidia ponovo viđa starog poznanika – to je oficir Lockjaw – koji je opsednut njome. Kako bi osigurala izvršenje ostalih zadataka, ona odlučuje da manipuliše Stevenovim emocijama. Dinamične, gotovo fragmentarne, scene se nižu. Glavna junakinja potom ostaje u drugom stanju. Deluje da će uz partnera, Boba, uspeti da pronađe mir. Međutim, nakon porođaja prelazi sopstvene limite i organizuje najriskantniji revolucionaristički poduhvat. Tom prilikom, Perfidia biva uhapšena i preti joj višegodišnja zatvorska kazna zbog ubistva. No, u pravi čas stiže njen spasilac s nagodbom.

Deblji kraj izvlače ostali revolucionari. Perfidia postaje zaštićeni svedok i naposletku beži preko meksičke granice. Druga narativna linija prelazi u sadašnjost. Fokus zauzimaju Bob i njegova ćerka Willa. Ova tinejdžerka već šesnaest godina nema ni jednu jedinu vest o odbegloj majci, dok je primorana da odrasta kraj paranoičnog i nezainteresovanog oca. Pravi zaplet nastaje u momentu kada se pojavi njihov zakleti neprijatelj. U pitanju je, naravno, oficir Lockjaw – koji zbog greške iz prošlosti mora da smakne Willu i Boba. Šta se zapravo krije iza toga? Ko će uspeti da preživi poslednju bitku? Odgovori su skriveni ispod brojnih slojeva.

Da li je film vredan pažnje?

Iako sam u prethodnim redovima detaljno opisao prvu narativnu liniju, to zapravo nije ni pola od onoga što gledaoce očekuje u tom delu. Paul Thomas Anderson je koncept pravio prema romanu, Vineland, koji potpisuje najznačajniji američki književnik, Thomas Pynchon. Međutim, film i knjiga se samo u osnovnim crtama prepliću – dok u biti, Anderson stvara autentičnu priču i glavne junake.

Film One Battle After Another fokusira se na univerzalne teme. Borba običnih ljudi i autokratije na prvom mestu dominira – a to je, iznad svega, svojevrsna borba dobra i zla. Kad nadmoćni pojedinci žele da nam nametnu svoja mišljenja, surove zakone i ubede nas da ljude treba vrednovati po boji kože ili nacionalnosti, sasvim je prirodno reagovati i izboriti se za društvo u kojem će se poštovati osnovna ljudska prava. Danas, dok ceo svet ponovo tone u sveopšte ludilo, ovo ostvarenje dolazi u pravi tren i pokušava da probudi, očigledno uspavanu, racionalnu stranu.

Naravno, Anderson ni ovog puta ne pruža lake zaključke, već priču komplikuje, dodaje joj slojeve, pronicljivim zapažanja i humorom gađa pravo u metu. Naposletku, posebno treba istaći glumačku postavu koja je, od prve do poslednje scene, funkcionisala skladno. Teyana Taylor – iako se pojavljuje u kadrovima tek nešto više od dvadeset minuta – briljira kao hrabra, krhka, strastvena i autodestruktivna žena. Zapravo, film One Battle After Another savršen je baš iz razloga što u njemu reč vode ženski likovi. Radnju u drugom delu ne nose ni Leonardo DiCaprio, Sean Penn ili Del Toro, već – istovremeno tiho i snažno – svu pažnju privlači mlada Chase Infiniti, kojoj je ovo prva uloga na velikom platnu. Nikako ne bi trebalo izostaviti ni sjajnu Reginu Hall, čiji dramski performans otvara nove horizonte.

Paul Thomas Anderson je nebrojeno puta redefinisao uglove sedme umetnosti, a ovaj film mu je omogućio da prikaže svu genijalnost koju poseduje. On provocira, ostavlja društvenu kritiku, pravi smicalice i naposletku upisuje još jedno remek-delo. Pored otkačenog i haotičnog stila, vrhunske propratne muzike, raznovrsnih zvukova, prisutne su zadivljujuće akcione sekvence – ali i pravi emocionalni vrtlog. Napokon imam razlog da, zbog istog naslova, odem u bioskop dvaput. Bez ikakve konkurencije, ovo će biti filmsko ostvarenje godine! Da li se slažete?

IMDb ocena: 8.6/10

Journal ocena: 10/10

Učitati još
Zatvori