

Nakon osmogodišnje pauze, Kathryn Bigelow napokon je predstavila novi film A House of Dynamite. Iako slavna američka rediteljka oduvek žanrovski eksperimentiše, te njena dosadašnja filmografija obuhvata akcioni triler Point Break, cyberpunk triler Strange Days, psihološke drame The Hurt Locker, Zero Dark Thirty i Detroit – ovo poslednje ostvarenje u potpunosti se razlikuje od svega navedenog.
S obzirom na to da obrađuje vitalnu temu, A House of Dynamite je stigao u pravi čas da upozori do čega mogu dovesti učestali globalni politički sukobi. Film je nedavno prikazan na streaming platformi Netflix, a mi u nastavku donosimo utiske.
Film A House of Dynamite: O čemu se radi?
Film je premijerno prikazan na 82. Filmskom festivalu u Veneciji. Kritičari su mu dodelili pozitivne ocene, a ujedno je nagrađen jedanaestominutnim aplauzom. Glumačku podelu čine: Rebecca Ferguson, Idris Elba, Jason Clarke i Kaitlyn Dever. Scenario potpisuje Noa Oppenheim, koji je prethodno kreirao Netflixovu seriju Zero Day.
U pitanju je politički triler. U fokusu radnje nalazi se osoblje Bele kuće, koje pokušava da se izbori s raketnim napadom na Sjedinjene Države. Zaplet nastaje kad spoljni neprijatelj ispali balističku raketu na Čikago. Ona će pogoditi metu za tačno osamnaest minuta i članovi bezbednosne službe moraju što pre da smisle plan odbrane. S obzirom na to da presretači ne uspevaju da spreče putanju interkontinentalne balističke rakete, počinje trka sa vremenom. Kakav epilog može dobiti ova napeta priča?
Da li ga neizostavno treba pogledati?
Kathryn Bigelow uveliko je zašla u osmu deceniju života. No, to je ne sprečava da i dalje bude stoprocentno predana poslu. Dok su prvi filmovi koje je režirala bili ispunjeni spektakularnim akcionim potezima, njen pozni rad na polju sedme umetnosti okrenut je ka realističnim prizorima i univerzalnim temama. Shodno tome, prisutna su zastrašujuća ratna iskustva, riskantne misije usmerene protiv terorizma ili osvrt na burne rasne podele u Americi.
Nakon osmogodišnje hibernacije, iz koje se povremeno budila snimajući kratke filmove, Kathryn se ponovo latila kamere zarad interpretacije nove dugometražne priče. U njenom fokusu je nuklearni napad. Samo što kadrovi ne prikazuju ono što su mnogi očekivali – trenutak pada rakete, eksploziju i uništenje svakog vida života – već odlazi korak dalje i zaplet gradi u zbijenom vremenskom toku koji pulsira od napetosti i istinskih emocija.
Čim se suočimo sa nekom lošom vešću, prva reakcija najčešće izostaje, te se prave emocionalne posledice osete kasnije. Tako i u filmu A House of Dynamite, glavni junaci na prvi pogled jesu distancirani. Nema prostora za strah ili paniku, već nastoje da reše kompleksnu situaciju. Raketa će za osamnaest minuta pretvoriti Čikago u prah. Brojni stručnjaci i predstavnici vlade ulaze u borbu sa vremenom. Narativne linije su fragmentarne, istu priču sagledavamo iz različitih uglova i na kraju tog triptiha nastaje zatišje. Odjavna špica stiže u pravi čas i cilj je da podstakne na razmišljanje o svetu koji oduvek srlja u propast. Posebno, danas, kada se nuklearno naoružanje nezaustavljivo razvija, dok veštačka inteligencija dominira ili sa svih strana izbijaju ratni sukobi – poželjno je da se zapitamo o opstanku i sumornoj budućnosti. Stoga, Kathryn Bigelow bez imalo milosti, uključuje gledaoca u priču i daje mu mogućnost da u realnom vremenu proživi čitav spektar emocija.
Kraj bez…
Iako ova priča nema glavnog junaka koji je sve vreme u fokusu, glumci su zajedno priredili vrhunski performans. Svi oni postaju obični ljudi, koji izvan zidina Bele kuće imaju izgrađene živote, porodice – pa se njihove glumačke izvedbe, pored pomenute fragmentarnosti, stapaju u jednu sirovu realnost. Štaviše, najbolji primer vidi se kad Ana Park (igra je Greta Lee) tokom slobodnog dana primi hitan poziv o alarmantnom stanju. U prvi mah, ona je izrevoltirana jer neko želi da joj oduzme retke porodične trenutke. Ali, ubrzo se njena mimika menja i jasno se mogu uočiti naleti straha i nemoći. I to je samo najjednostavniji pokazatelj s kakvom su preciznošću i osećajem za najsitnije detalje Kathryn Bigelow i Noah Oppenheim snimili film A House of Dynamite.
Po svemu sudeći, gledaoci su očekivali da se iz čitave priče razvije jedan akcioni blokbaster i ocena je znatno opala u odnosu na onu koju smo videli nakon premijere u Veneciji. Ipak, mi ovim utiscima želimo da istaknemo sve dublje slojeve koje film poseduje, dok poslednja scena bez ikakve teatralnosti daje nadu da nikada nećemo doći u poziciju da odbrojavamo minute do zastrašujućeg kraja.
IMDb ocena: 6.8/10
Journal ocena: 9/10
Foto: A House of Dynamite / Netflix / IMDb; Video: YouTube





