Zara je najzastupljeniji brend na second-hand platformama
Zara je najzastupljeniji brend na second-hand platformama

Zara je najzastupljeniji brend na
second-hand platformama

U istraživanju koje je sprovela kompanija Sapoo, Zara je zauzela prvo mesto kao brend koji se najlakše može naći na second-hand platformama. Na osnovu podataka iz 30 evropskih zemalja, Zara komadi bili su najbrojniji na online platformama za prodaju polovne garderobe, poput Depop i Vestiaire Collective.

Ipak, možemo očekivati da će se ovo promeniti, imajući u vidu da je Vestiaire Collective nedavno objavio da na njihovoj platformi kupovina fast fashion brendova više neće biti moguća.

U velikom broju zastupljeni su  Nike i adidas, a osim Zare, u prvih pet nalazi se je još jedan fast fashion brand – H&M.

Iako je Zara najzastupljenija, korisnici ipak najviše tragaju za Louis Vuitton, Gucci i Chanel. Kada su luksuzuniji komadi u pitanju, iako je potražnja za njima veća, njih je značajno teže naći na ovim platformama. Primera radi, na Depop-u postoji svega 2400 Gucci proizvoda, spram skoro 440 000 Zarinih.

Ovo bi moglo biti interpretirano time da Zara komadi najbrže izlaze iz upotrebe. Da li je razlog tome brza smena trendova pa tako, kada neki primerci više nisu aktuelni, oni postaju višak, teško je znati na osnovu ovih brojki. Ipak, dovoljne su da nas podstaknu na razmišljanje o načinu na koji garderoba cirkuliše u svetu brze mode.

Održive navike u Evropi

U istom istraživanju ispitana je i održivost kupovnih navika među stanovnicima 30 evropskih zemalja. Korišćeni su parametari poput količine otpada koju zemlje proizvede, broj second-hand prodavnica i buvljaka i stopa recikliranja. Najsavesniji potrošači su oni iz Finske, Danske i Slovenije. Na poslednja tri mesta nalaze se Mađarska, Litvanija i Hrvatska.

Podaci za Srbiju

Iako nemamo podatke ovog tipa za lokalno tržište, u 2020. godini sprovedeno je istraživanje o životnom ciklusu odevnih predmeta u našoj zemlji. Pokazalo se da 60.5% ispitanika svoju odeću kupuje u prodavnicima globalnih brendova, dok njih 16.2% garderobu nabavlja u second-hand prodavnicama. Kako su te brojke daleko od poželjnih, izvesno je da u tom segmentu imamo dosta prostora za napredak.

Zanimljivo je da veliki broj ljudi svoju staru garderobu poklanja (55%) ili donira (15.9%). Svega 3.7% baca odeću koju više ne nosi, što su doneke ohrabrujući podaci.

Foto: Unsplash

Učitati još
Zatvori