Journal.rs

Cool girls wear vintage, a ovo su underrated brendovi koje triftujemo ovih dana

Too cool for Zara, too poor for Prada? Ne brinite se, imamo rešenje. U vremenu u kojem se modna estetika meri brzinom skrola, vintage komadi postaju poslednje utočište autentičnosti. To nije samo povratak prošlosti, već svojevrsna pobuna protiv trenutnog poretka mode – sveta u kojem je sve dostupno, ali malo toga zaista ima dušu. Cool girls koje instinktivno razumeju modu kao jezik identiteta, sve češće posežu za komadima koji nose trag vremena. One ne žele da budu deo algoritma, već da ga nadmudre. A u tom misaonom zaokretu, na mapi ponovo pronalazimo imena poput Sonia Rykiel i Gianfranco Ferré – brendove koji su nekada predstavljali sam vrh avangarde.

Ferre fw 2010
Ferre fw 2010

Vintage moda je, u svojoj suštini, filozofski čin. Ona podrazumeva svesno biranje nečega što je već imalo život. Ne kao nostalgiju, već kao gest razumevanja trajnosti. Kada danas generacija Z bira second hand Sonia Rykiel džemper s natpisom u jarkim bojama ili Ferré sako s arhitektonskim krojem, oni zapravo ne kupuju ideju o tome da moda može biti dokument vremena, a ne potrošna roba. Kažu da je Sonia Rykiel je bila Chanel svog doba, ali sa ironičnim osmehom i književnim senzibilitetom. Dok je Gabrielle oslobađala ženu kroz minimalizam, Sonia ju je oslobodila kroz mekoću. Njene pruge, natpisi i teksture nisu su manifest slobode i promišljenosti. U njenim komadima žena je bila autorka sopstvenog identiteta.

Gianfranco Ferré, s druge strane, bio je Dior za one koji vole misao. I to ne slučajno – Ferré je zaista bio kreativni direktor kuće Dior od 1989. do 1996. godine, gde je uveo arhitektonski pristup visokoj modi, spajajući racionalnost strukture i emociju forme. Dok je Rykiel slavila fluidnost, Ferré je građenjem linije i volumena nametnuo autoritet. Njegove bele košulje i skulpturalni sakoi i danas deluju kao modni manifest moći, namenjeni onima koji razumeju proporciju, ravnotežu i momenat.

Povratak značenja kroz arhivu

Dok luksuzni brendovi beskrajno recikliraju sopstvene arhive, underrated imena iznova osvajaju digitalni prostor zahvaljujući estetici koja ne zastareva. Vintage moda je, dakle, nova forma luksuza – luksuz znanja, ukusa i strpljenja. U njemu više nema mesta za slepu kupovinu, već samo za otkrivanje. A dok high street ponuda proizvodi kratkoročno zadovoljstvo, second hand garderoba nas uči da prava cool energija ne dolazi iz onoga što je novo – već iz onoga što nosi značenje jedne ere modne nostalgije.

Foto: Launchmetrics/Spotlight