Journal.rs

Predstavljamo radove učesnika Trećeg Bijenala fantastike: Dejan V. Ulardžić, Katarina Zarić, Maja Obradović

Treće izdanje Bijenala fantastike otvoreno je proteklog vikenda i već par dana poseta je izuzetna. Jedinstveni umetnički festival, koji slavi savremeno stvaralaštvo inspirisano nadrealnim, magičnim, simboličnim i metafizičkim, biće otvoren za publiku sve do 12. oktobra.

Ukupna postavka obuhvataće 33 umetnička dela, uključujući radove odabranih umetnika, članova žirija (Katarina Zarić, Petar Mošić i Maja Obradović), dobitnice nagrade za životno delo (Danica Masniković), kao i dva gostujuća umetnika iz inostranstva (Lukaš Kandl i Siniša Kašavelski). Journal danas radove još tri umetnika čije radove možete pogledati u Likovnoj galeriji Kolarca. U pitanju su Dejan V. Ulardžić, Katarina Zarić i Maja Obradović. 

DEJAN V. ULARDŽIĆ (1956)

Dejan V. Ulardžić je član je ULUS-a od 1983. godine. Priredio je 32 samostalne izložbe, a učestvovao je i na mnogim kolektivnim izložbama. O stvaralaštvu Dejana Ulardžića objavljene su brojne publikacije, tri monografije, a snimljen je i jedan film. Dobitnik je 10 nagrada za slikarstvo, kao što su: nagrada na poslednjem Jugoslovenskom IV Bijenalu fantastike U svetlosti Milene i prva nagrada na III Međunarodnom bijenalu umetnosti minijature. Njegova dela se nalaze u mnogim privatnim kolekcijama, kao i u muzejima u zemlji i inostranstvu. Živi i stvara u Šapcu.

Na tekućem Bijenalu fantastike predstavlja rad Arhiva licemerje, iz svoje poslednje umetničke produkcije, u tehnici ulje na ploči, dimenzija 60x70cm.

Hipokrizija ili licimerje je zastupanje stavova, vrednosti i uverenja u koje ličnost ne veruje. Druge vrste licemerne obmane uključuje tvrdnje o znanju koje govornik nema, tvrdnje o doslednosti koju osoba ne poseduje, tvrdnja o vernosti koju osoba ispoljava, tvrdnje o identitetu koji data osoba nema. Licemerni ljudi ne poštuju druge ljude i potcenjuju njihovu inteligenciju i kapacitete da ih prozru i prepoznaju njihove skrivene namere. Slika koja iziskuje objašnjenja, uglavnom je neuspešna.

(Dejan V. Ulardžić)

Dejan Ulardžić, Arhiva Licemerje, ulje na ploči, 60x70cm, 2025.

PROF DR UM. KATARINA ZARIĆ (1966) – predsednica žirija za nagradu Gran-pri

Katarina Zarić je diplomirala 1990. godine na Fakultetu likovnih umetnosti (Grafički odsek). Magistrirala je 1993. godine, a doktorirala 2016. godine u Beogradu. Učestvovala je na oko 200 grupnih izložbi, umetničkih događaja i prezentacija u zemlji i inostranstvu. Priredila je 25 samostalnih izložbi širom sveta i za svoj rad dobila 17 nagrada kao i pohvala žirija. Izlagala je u Poljskoj, Norveškoj, Holandiji, Italiji, Grčkoj, Japanu, Americi, Nemačkoj, Španiji, Engleskoj, Francuskoj, Češkoj republici, Finskoj, Švedskoj, Belgiji, Turskoj, Tajvanu, Hrvatskoj, Austriji i Sloveniji.

Bavi se slikarstvom, grafikom i crtežom. U svim oblastima svog likovnog izražavanja koristi isključivo tradicionalne materijale. Njeni radovi se nalaze u brojnim privatnim kolekcijama i muzejima u Srbiji i inostranstvu. Na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu predaje duboku štampu i crtež. Živi i radi u Beogradu.

Na Bijenalu fantastike, Katarina Zarić je bila predsednica žirija za Gran-pri nagradu, a njen rad Kraj vremena iz ovogodišnje umetničke produkcije, rađen u tehnici ulje na platnu, dimenzija 93 x 72cm, možete takođe pogledati na ovoj izložbi.

Slika Kraj vremena predstavlja jednu od nekoliko varijacija koje pripadaju ciklusu Trg zaborava. U ovom ciklusu ispitujem vizuelni rezultat spajanja dve ili vise nespojivih stvarnosti. Kompoziciju dinamizujem dramatičnim kosim svetlom i nizom bronzanih konjaničkih spomenika koji potenciraju silaznu vertikalu. Statue, stvorene sa idejom da prevare vreme i ovekovece likove znamenitih osoba polako se raspadaju, osipaju i nestaju u nistavilu. Zajedno sa satovima bez kazaljki vreme se poništava.

(Katarina Zarić)

Katarina Zarić, Kraj vremena, ulje na platnu, 93x72cm, 2025.

MAJA OBRADOVIĆ (1983) – članica žirija za nagradu Perspektiva

Maja Obradović je slikarka iz Beograda, koja je diplomirala 2007. godine kao student generacije na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu, na odseku za slikarstvo. Doktorsku disertaciju odbranila je 2016. godine na istom fakultetu.

Dobitnica je brojnih nagrada za vizuelno stvaralaštvo. Među njima se izdvajaju: Nagrada za slikarstvo Ljubica Cuca Sokić (Fakultet likovnih umetnosti, Beograd, 2005); Velika nagrada za slikarstvo Rista i Beta Vukanović (FLU, Beograd, 2007); Nagrada Kunstpreis Balmoral 03 (Künstlerhaus Schloss Balmoral, Bad Ems, Nemačka, 2008); Prva nagrada za crtež Fonda Vladimira Veličkovića (Galerija Haos, Beograd, 2008); Prva nagrada na Prvom međunarodnom bijenalu akvarela Galerije A (Beograd, 2010); Prva nagrada za crtež na 16. Međunarodnom bijenalu umetnosti minijature (Gornji Milanovac, 2022); Gran-pri 19. Bijenala U svetlosti Milene (Fondacija Milenin dom – Galerija Milene Pavlović Barili, Požarevac, 2023).

U periodu od 2009. do 2012. godine radila je kao asistent na predmetima Crtanje i slikanje na Odseku za slikarstvo Akademije lepih umetnosti u Beogradu. Članica je ULUS-a od 2008. godine. Njen rad je izazvao pažnju brojnih teoretičara umetnosti i likovnih kritičara, među kojima su: Denegri, Šuvaković, Sujić, Jankov.

Izlagala je na trinaest samostalnih i na velikom broju grupnih izložbi u zemlji i inostranstvu. Bila je učesnica više rezidencijalnih programa u Nemačkoj i Švajcarskoj. Njeni radovi se nalaze u brojnim privatnim kolekcijama, kao i muzejima. Živi i radi u Beogradu.

Na III Bijenalu fantastike, Maja je bila član žirija za nagradu Perspektiva, a izložen je rad iz ovogodišnje produkcije, pod nazivom Sedam zlatnih suza, ulje na platnu, velikog formata, dimenzija 110 x 90 cm.

Slika Sedam zlatnih suza predstavlja nežnu, intimnu scenu praznog prostora tišine u kome se samo zlatne suze čuju. Ženska figura razgovara sa suzom gledajući posmatrača, s nadom da će sva njena mučna, ženska iskustva zlata vredeti, u umetnosti. Sedam zlatnih suza predstavljaju tečni zagrljaj dvostrukosti – ljubavi i katarze.

(Maja Obradović)

Maja Obradović, Sedam zlatnih suza, ulje na platnu, 110 x 90 cm, 2025.

Bijenale fantastike (2025)

Bijenale fantastike (2025) traje narednih mesec dana sve do 12. oktobra, uz bogat program koji možete pronaći na sajtu bijenalefantastike.rs. Radno vreme Likovna galerije Kolarca (Studentski trg 5) je svakog dana od 10 do 20 časova.

Nakon Beograda, Bijenale se seli u Modernu galeriju Valjevo, gde će biti otvoreno od 6. decembra 2025. do kraja januara 2026.

Foto: Foto: Fondacija Mihajlović – Feniks