

Šta gledati u pozorištu za dan zaljubljenih? U JDP je Fasbinder, a u Reflektoru simbolično na Dan ustavnosti, predstava Ustav. Produženi vikend i praznici će biti puni odličnih predstava te stoga požurite. Sigurni smo da će biti nešto što ste možda i propustili, a sada možete pogledati.
Journal vam pomaže u izboru unutar kulturne ponude. Iz nedelje u nedelju pratimo šta se novo dešava u pozorištu i iz repertoara izdvajamo predstave koje koje je važno pogledati. Pratimo i gostovanja u Beogradu i Novom Sadu kao i u Subotici, te specijalne produkcije koje nemamo šansu uvek da vidimo. Svake nedelje inspirišemo vas na sopstveni izbor.
ZAŠTO JE POLUDEO GOSPODIN R?
JDP
utorak 14. februar u 20:00, Velika scena „Ljuba Tadić“
Iako Gospodin R. živi u Zapadnoj Nemačkoj početkom sedamdesetih godina i živi jedan sasvim prozaičan život, reklo bi se stabilan, jednog dana desi se veoma neuobičajen rasplet. Autori predstave već kroz naslov postavljaju važno pitanje: Zašto je poludeo gospodin R? I zašto ga mi, koji ne živimo u Zapadnoj Nemačkoj početkom sedamdesetih, tako dobro razumemo?
„Utemeljena u tragalačkom pristupu u radu sa glumcima, apsurdu, samoironiji i širenju granica same scenske igre, predstava Zašto je poludeo gospodin R.? odražava višestruku slomljenost savremenog čoveka. Igra je izgrađena na razbijanju pozorišnih iluzija i istovremenom traženju novih puteva teatralnosti“ Ana Tasić, Politika
U decembru 2022. godine predstava Zašto je poludeo gospodin R? izvedena je jubilarni 50. put. U nagradama ovenčanoj drami, igraju neki od naših najboljih glumica i glumaca a reditelj je Bobo Jelčić jedan od najistaknutijih reditelja regiona.
„Fasbinderova kritika ide na kritiku kapitalizma. On je veoma socijalno angažiran, deo je aktivističke grupe i blizak nekim terorističkim organizacijama. Kapitalizam ždere poslednje humane relacije. Napose, kofliktnost nije samo ka vani nego unutar klasa, zbog kapitalističke postavke, i tradicija u odnosu prema drugom, iako je takvo društveno uređenje formalno, u svim svojim aktima, veoma humano“ Bobo Jelčić, reditelj





BURA
Postoji bezbroj interpretacija klasike i gotovo u svakoj preporuci fokusiramo se na dela iz istorije pozorišta. Ovoga puta to je jedno od šekspirovih najkraćih dela Bura, u interpretaciji proslavljenog pozorišnog reditelja Kokana Mladenovića. Svakako posebnost ovog dela jeste i u učešću Marka Šelića Marčela koji je ne samo svojom muzikom i songovima, već i glumom doprineo aktuelnosti Bure.
Jedno je kod Šekspira sigurno – ako u svetu postoji savršen poredak, on je izražen muzikom i moguć samo kroz muziku i ugledanje na muziku. Antonija i Sebastijana u ubistvu sprečava Arijelova pesma. Kaliban kao najlepše na ostrvu, uopšte u svom životu, predstavlja pesmu nevidljivih glasova. Prospero za Ferdinanda i Mirandu demonstrira rajsko doba muzikom i plesom. Pa i kada na kraju odustaje od svega i raspušta svoje duhove, to čini prizivajući „nebesku muziku“.
Predrag Ivanović, književni kritičar
Glavne uloge tumače: Radoje Čupić, Marko Šelić Marčelo, Jelena Lončar* / Anđela Pećinar*, Aleksandar Sarapa*, Aleksandra Pleskonjić, Nenad Pećinar, Milovan Filipović, Milan Kovačević, Jugoslav Krajnov, Igor Pavlović, Dušan Vukašinović




USTAV
Reflektor teatar
sreda 15. februar u 20:00, Dorćol Platz
Svi đaci u Srbiji, u toku školovanja imaju predmet koji se zove Ustav i pravo građana. Ali da li smo pazili na času? Predstava Ustav u režiji Vojkana Arsića i prema izvedbenom tekstu Minje Bogavac tematizuje upravo odnos građana prema Ustavu i obrnuto. Praznici koji počinju Danom ustavnosti Srbije, pravo su vreme da se podsetimo šta tačno piše u Ustavu naše zemlje. Ustav je odlična predstava za sve mlade, kojima učenje o zakonima i simbolima Srbije tek predstoji – a učenje je znamo, lakše uz igru.
Reflektor teatar donosi smelo, duhovito ali i važno muzičko scensko delo u čijem su nastanku učestvovali stručnjaci za ustavno pravo. Sa ekipom predstave radila je istaknuta pravnica Milena Vasić, dok tim stručnih konsultanata i konsultantkinja uključuje imena kao što su Duška Rruth Dimović, Imre Krizmanić, Miodrag Majić, Vesna Marjanović, Đorđe Pavićević, Jovan Rajić i Vlatko Sekulović.
Predstava se realizuje u okviru projekta „Kultura za demokratiju“, koga podržava ga Vlada Švajcarske, a sprovodi Hartefakt fond
Glavne uloge tumače: Milena BOŽIĆ, Đorđe ŽIVADINOVIĆ GRGUR, Mladen MILOJKOVIĆ, Lazar NIKOLIĆ, Katarina ŽIVKOVIĆ



KAD TE BOG RITNE U STOMAK
Pozorište „Kosztolányi Dezső“ Subotica
petak, 17. februar od 19:00 časova
Obećali smo da ćemo se aktivno pomeriti iz Beograda kada je reč o pozorišnoj produkciji. Ovoga puta idemo u Suboticu i pozorište Kosztolányi Dezső koje je osnovao i vodi nagrađivani reditelj Andraš Urban o kome smo pisali povodom premijere komada Tit Andronik u JDP. Kada te bog ritne u stomak je prestava prema tekstu Ildiko Lovaš u režiji Andraša Urbana. Predstava je koprodukcija pozorišta „Kostolanji Deže“ i Novosadskog pozorišta, a premijeru je imala u junu 2022. godine.
“Kad te Bog ritne u stomak, tada se rodi dete. Razmišljala sam i o tome kako me je Bog ritnuo u stomak i pogrešio, jer je hteo da pošalje anđela, ali se patuljak izmigoljio. Međutim, Bog nije pogrešio, jer je za mene odredio anđela i patuljka. Jednog anđela i jednog patuljka, neobična stvorenja zamršena jedno u drugo, od kojih je moj sin postao dva čoveka. Neobičan.” Ildiko Lovaš
„Iskrenija, prirodnija, sjajnija. Potpuno zrela i samouverena. Bez provokacija. Priča govori sama za sebe. Veličanstveno, a ovo veličanstvo je odavno prevazišlo lepotu. (…) Roman Ildiko Lovaš, a zatim i režija Andraša Urbana u predstavi otkrivaju pravu, bolnu i šokantnu sudbinu kontroverznog doktora i umetnika sloj po sloj. (…) Gola tela i poljupci crvenog karmina. To podjednako razotkriva njegovu genijalnost, ali i autorove strahove, perverzije i demone, čime reditelj postiže još jači utisak na publiku. (…) Pohvala! – za kolektivni umetnički scenski rad, za fantastičan estetski doživljaj!“ Emilija Kvočka – The Theatre Times
Igraju: Livia Banka, Gabriela Crnković, Timea Filep, Boris Kučov, Gabor Mesaroš, Robert Ožvar, Andrea Verebeš











REVOLT
Atelje 212 Beograd
petak, 17. februar od 20:30 časova, scena Petar Kralj
Predstava Revolt u režiji Jovane Tomić je nastala prema tekstu čuvene britanske autorke Alis Berč “Pobuni se. Rekla je. Opet se pobuni”. Jovana Tomić je jedna od najistaknutijih rediteljki svoje generacije, režirala je višestruko nagrađene i izvođenje predstave Kretanje (Bitef), Moj muž (JDP), Urnebesna tama (Atelje 212)… Autorka teksta Alis Berč je jedna od najznačajnijih predstavnica savremene britanske drame 21. veka, dobitnica brojnih nagrada. Široj publici je poznata kroz scenarija za televizijske serije „Normalni ljudi“ i „Razgovori sa prijateljima“, kao i HBO seriju „Naslednici“ (Succession).
U komadu “Pobuni se. Rekla je. Opet se pobuni”, Berč se bavi istraživanjem položaja žene u pozorištu i jeziku u patrijarhatu. Pobuna na koju tekst poziva jeste akcija redefinisanja i stalnog preispitivanja tog mesta na koje je žena društveno nehotice stavljena. Kroz niz duhovitih scena Alis Berč nudi obrte u polju prepoznatljivih situacija muško-ženskih odnosa.
Glavne uloge tumače: Jovana Stojiljković, Tamara Dragičević, Ana Mandić, Uroš Jakovljević, Aleksandar Vučković




ŽIVOTINJSKA FARMA
Bitef Teatar Beograd
ponedeljak 20. februar 2023. u 20:00
U Bitef teatru deluje i plesna trupa BDK čiju je plesnu interpretaciju Orvelove Životinjske farme moguće je pogledati u toku naredne nedelje. Iza dramatizacije ovog koreografskog ostvarenja stoji naš proslavljeni reditelj Bojan Đorđev, dok je kompozitorke Irena Popović Dragović čija smo mnoga dela do sada predstavili. Autor koncepta i koreografije je Miloš Isailović.
„Životinjska farma” prati svakoga od nas. Prati priču jedne osobe kroz igru devet igrača. Osobe koja voli da živi, veruje u sebe, u bolje sutra, u ljubav, u prosperitet, i u zajednicu svih jednakih sa istim pravima. Ali neki su uvek jednakiji od drugih.
Uvek imamo nekoga ili nešto u životu što će nas staviti u ulogu podređenog. Nekome ćemo uvek ispostavljati račune. Dati sebe. Verovati sa povezom na očima, ako se od nas to traži. Zato jer verujemo u sutra.
I tog nekoga ćemo imati u predstavi. Svima će nam biti blizu i pred našim očima će raditi ono što inače radi u našoj blizini. Taj neki što je jednakiji od drugih. Nadređeni. Veliki. Lud. I ćutacemo…, kao što se inače ćuti radi boljeg sutra.
Predstava prati priču mačke i miša. Nadređenog i podređenog. Slabog i jakog. Ponekad će nam se učiniti da smo i jedno i drugo.
Plesaće se. Jer samo tako se može opstati u ovom plesnom delu. Mi smo radnici na farmi i za drugo ne znamo.
Plesači ove predstave su jedna Aska koja ako prestane plesati Vuk će je pojesti. Konstantnim kretanjem će se pokazati snaga, volja, ljubav, mir, razumevanje, verovanje, sreća…
Kakva li je to plesna životinjska farma? (Ona koja se priča telom).
Glavne uloge tumače: Ana Ignjatović-Zagorac, Ivana Savić Jaćić, Branko Mitrović, Jakša Filipovac, Staša Ivanović, Nea Janković, Maša Anić

IDIOT
BDP
ponedeljak, 20. februar, 19:30 velika scena
„Dostojevski me vraća u godine detinjstva i rane mladosti. Tada sam sanjao o svemu onome što bih mogao biti, sanjao na granici doživljenog i svih onih priča koje sam usvojio od roditelja, bake, učitelja i najviše čitajući. Detinjstvo je doba apsolutne samoće, ono poznaje nesreću koja nam dolazi od ljudi a romani Dostojevskog su idealizacija sećanja iz detinjstva.“ Ivica Buljan u intervjuu za „Politiku“

Photo: JDP, Bitef teatar, BDP, SNP, Atelje 212, Kosztolányi Dezső, Reflektor teatar, Instagram, Youtube